Nieuwe Fiat SUV moet alleen nog een naam krijgen

Project 363 wordt Tuo, Domo of Pulse.

Fiat heeft de namen ‘Tuo’, ‘Domo’ en ‘Pulse’ laten vastleggen en vraagt het publiek om een keuze te maken. Dit is in lijn met de presentatie van het model in het veelbekeken programma Big Brother Brasil. We denken nu even terug aan de tijd (2008) dat Alfa Romeo de MiTo ontwikkelde voor een jongere doelgroep en op deze wijze de interactie zocht met toekomstige klant. We hopen trouwens dat het ‘Tuo’ wordt (‘jouw’ in het Italiaans), maar omdat deze auto vooral voor de Braziliaanse markt is bestemd, kunnen we goed begrijpen dat het evengoed Domo (‘koepel’) wordt. Het Engelse Pulse zou een cultuuromslag betekenen binnen Fiat’s gamma en is weinig onderscheidend. Bovendien is deze naam al gebruikt door Renault/Nissan. Met deze Franse autobouwer heeft Turijn al eens een ‘naamtwist’ uitgevochten in het verleden (Gingo, 2003) dus je kunt je afvragen of men dat risico nog eens wil nemen. Op internet kunnen deelnemers stemmen op hun favoriete naam.

Nieuwe SUV, nieuwe stijl.

Fiat wil met deze nieuwe Braziliaanse SUV, haar lokale modellengamma op een hoger plan helpen. Al was het omdat het segment van de kleine robuuste SUV in Brazilië inmiddels een felbevochten markt is waar Fiat nog redelijk afwezig was. Comfort en hoogwaardige afwerking staan voorop bij deze nieuwkomer. De kleine SUV wordt gezien als een strategische wending waarbij men niet over één nacht is gegaan. Het platform is een doorontwikkeling en ook motorisch kan er een nieuwe introductie worden verwacht (een nieuwe Turbo Flex variant voor het gebruik van ethanol).

Van alles wat.

Fiat’s Zuid-Amerikaanse directeur Herlander Zola typeert de vormgeving van de SUV weliswaar als Italiaans design, maar we zien vooral een strategische van alles wat keuze door de designafdeling in Betim. Aan de voorzijde verliest wat ons betreft Fiat weer wat meer van haar eigen identiteit, door de uitgerekte en herkenbare koplampen (zoals op Toro, Argo, Strada, Mobi) weer in te leveren voor iets wat net zo goed op een Hyundai zou passen. De goed geproportioneerde wat strak ogende achterzijde, zou op een vergelijkbaar product van VAG kunnen passen. Het zijn natuurlijk slimme keuzes om Fiat in Brazilië stevig aan de top te houden. Fiat lanceert ook een nieuwe vorm van connectiviteit (reeds verkrijgbaar op de nieuwe Toro) genaamd Fiat Connect Me. Fiat Brazilië zal de komende maanden volop de aandacht blijven zoeken, door dit nieuwe model in stappen via de media aan het grote publiek te presenteren.

3 gedachten over “Nieuwe Fiat SUV moet alleen nog een naam krijgen

  • 5 mei 2021 om 13:13
    Permalink

    Het zou fijn zijn als er ook snel een Europese variant komt. Ontwikkelkosten bijna 0 en er zijn genoeg fabrieken die bijna stil staan, in Italië en in Servië. Enige is iets meer familiegezicht, dus wat meer van de Tipo aanneemt voorkant. Laat maar komen!

    Beantwoorden
  • 5 mei 2021 om 21:35
    Permalink

    10 jaar terug in de tijd, maar dan wel met een frisse neus. Liever niet naar Europa in deze vorm. En de naam? Die staat er toch aan op: SUV, is dat niet Portugees voor Suf?

    Beantwoorden
  • 6 mei 2021 om 19:17
    Permalink

    Misschien wordt dit wel met design aanpassing de nieuwe Panda.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.