STLA Large is evolutie Giorgio

Giorgio geen kind met badwater.

De afgelopen dagen is overal flink gereageerd op de uitspraak van Imparato dat het nog kakelverse en veel belovende Giorgio-platform niet langer gebruikt zou worden in de nabije toekomst. Stellantis heeft een modulaire aanpak gekozen onder de naam STLA dat van het kleinste tot het grootste segment gebruikt kan worden op geëlektrificeerde en volledig elektrische auto’s. Het verfijnde achter- en vierwielaangedreven Giorgio was de creatie van FCA, nadat Marchionne had besloten om het premiumsegment met Alfa Romeo en Maserati intensiever te gaan bespelen. Het bleek een kostbaar project van rond de 1 miljard euro, uitgevoerd door het geheime ‘Skunk team’ in de catacomben van een oude Maserati-faciliteit te Modena. In de wandelgangen ook wel ‘de bunker’ genoemd. Vanuit Italië klinkt nu na alle recente berichtgeving door, dat Giorgio niet een vroege dood zal sterven, maar dat het juist onderwerp is van een doorontwikkeling voor het grotere segment van Stellantis, ook wel STLA ‘Large’ genoemd (D+E segment). Eigenlijk datgene wat we onlangs ook nog wel hebben aangeduid als Giorgio Evo. Tevens geschikt voor hybride oplossingen.

Multifunctionaliteit van Giorgio.

Giorgio is dus niet beperk, waardoor het automatisch onbruikbaar zou zijn. Alles behalve dat zelfs. FCA heeft het platform destijds ontwikkeld om gaandeweg in steeds meer modellen te gaan gebruiken van de merken Alfa Romeo, Maserati, Jeep en uiteindelijk ook wellicht Chrysler, Dodge en Lancia. In eerste instantie zou het om 15 modellen gaan. STLA zal vanaf 2025 pas echt serieus vorm gaan krijgen en zal eerst vooral geïntroduceerd gaan worden in de segmenten C/D en D/E. Altijd deels of volledig elektrisch. Dankzij een door Tavares beloofde autonomie van tot wel 700/800 km, bovendien nog erg praktisch in gebruik ook.

3 gedachten over “STLA Large is evolutie Giorgio

  • 27 april 2021 om 21:58
    Permalink

    Bijzonder bericht dit, dat in de internationale pers nergens bevestigd wordt. Giorgio is noord/zuid configuratie met achterwielaandrijving of 4×4. Anders van opzet dan noodzakelijk bij de door Stellantis gekozen route van elektrificatie. Vanwege de opzet nog wel, in gemodificeerde vorm, geschikt voor hybride oplossingen voor wat komende Maserati en Jeep modellen als overbrugging. De structuur van de toekomstige modellen zal anders zijn, waarmee Sjors so to say de Sjaak is.

    Beantwoorden
  • 29 april 2021 om 11:37
    Permalink

    Lijkt me zeer onwaarschijnlijk inderdaad. Stellantis zal toch wel inzien dat iedere euro die je nog investeert in hybridetechniek weggegooid geld is. Je krijgt immers de tijd niet meer het terug te verdienen. Over 7 jaar wordt er vrijwel geen hybride meer verkocht. Over 4 jaar is 90% van alles wat er wordt geintroduceerd in Europa 100% elektrisch. Daar zal Stellantis volop op gaan inzetten, al het oude wordt versneld afgeschreven. Dankzij de fusie met PSA kunnen dit soort giga-afschrijvingen ook gedragen worden. Kleinere fabrikanten als Ford, Suzuki, Mazda, BMW en Daimler zullen het veel moeilijker krijgen om dit soort onvermijdelijke afschrijvingen te kunnen dragen. De fusie kwam precies op tijd.

    Beantwoorden
  • 15 mei 2021 om 17:19
    Permalink

    Imperato heeft tijdens een persconferentie aangegeven dat het Giorgio platform ook in de toekomst gebruikt zal worden voor toekomstige modellen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.