Fiat Doblò voortaan partner van de Partner

Alleen de naam leeft voort.

Heel cru gezegd, is de Fiat Doblò niet meer. Een daar bedoelen we natuurlijk mee dat de door Fiat zelf ontwikkelde praktische bestelwagen met de klinkende naam Doblò, zal ophouden te bestaan zoals we ‘m tot nu toe kenden. In het Turkse Bursa (foto onder) stopt eind dit jaar de productie definitief en Stellantis presenteerde gisteren op papier alvast de opvolger op basis van PSA’s modellen uit de Spaanse fabriek van Vigo. De Doblò is voortaan 1 van 5, want de zogenaamde ‘K9’ bestelwagenbasis van PSA, werd al gebruikt voor Peugeot, Citroën, Toyota, Opel en nu dus ook Fiat. Voor wie van de Doblò hield omdat ie zo herkenbaar was, is het nu dus even slikken. Voordeel is wel dat er direct en elektrische variant beschikbaar zal zijn genaamd E-Doblò. Na de Nuova 500, E-Ducato, E-Ulysse/E-Scudo zijn Fiat en Fiat Professional respectievelijk alweer een stuk elektrischer geworden. Vanaf 2027 wil Fiat dan ook een volledig elektrisch merk zijn. De nieuwe Doblò zal in 2 lengtes geleverd gaan worden en 3 configuraties (VAN, Crew Cab, Combi).

Einde van een tijdperk.

Na 22 jaar, meer dan 2 miljoen exemplaren en twee generaties (inclusief facelifts) gaat de Fiat bestelwagen uit Turkije met pensioen. Ook merken als Opel en Ram profiteerden mee van de productie en de export naar maar liefst 43 landen. Het project begon ooit in 2000 onder de Italiaanse codenaam ‘Scudino’ (kleine Scudo, foto onder). De Tofaş-Fiat-fabriek in Bursa kende de afgelopen jaren weliswaar een flinke daling van de totale productie (onder andere van de Tipo) maar zag de Doblò juist in aantallen groeien. Dat de Doblò nu komt te vervallen is dan ook niet direct een geruststellende gedachte voor de Turken, zij het wel een logische. Ook de Tipo/Egea zal op termijn worden vervangen door een model dat meer profiteert van de nodige schaalvoordelen binnen de Stellantis-groep. Het is nog niet duidelijk hoe Stellantis precies de Turkse productie zal gaan invullen de komende jaren, maar de verwachting is wel dat de assemblagelijnen een nieuwe invulling zullen krijgen. De kleinere bestelwagen van Fiat Professional Fiat Fiorino, waar PSA al jaren in participeerde, is overigens voorlopig nog wél in productie (de personenwagen variant Qubo sinds 2020 niet meer).

2 gedachten over “Fiat Doblò voortaan partner van de Partner

  • 9 juni 2022 om 22:48
    Permalink

    Jammer. Zeker de eerste versie Doblo was onverwoestbaar. Erg populair in België ook. Gelijktijdig was de vormgeving zowel van zowel eerste als tweede versie wat controversieel.

    Beantwoorden
    • 2 oktober 2023 om 15:24
      Permalink

      Echt jammer dat een trouw en stoer werkpaard nu overgaat in een aftreksel van de PSA groep , het wordt een eenheids worst met alleen een Fiat logo ipv een Citroën of Peugeot logo, echt een gemis ,die trouwe doblo die onverstoorbaar alles deed wat maar denkbaar was , echte kilometer vreter , alles sjouwer ,caravan trekker ,werkbuffel en nog veel meer , heb er zelf 3 gehad nooit een centje pijn of spijt van gehad.
      Gelukkig rijden er nog genoeg rond om de eer hoog te houden.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.