Fiat had gister in Genève een goed gesprek met Opel

Fiat Opel

Marchionne liet het gisteren tijdens de persconferentie al doorschemeren en Karl-Friederich Stracke van Opel bevestigde later die dag eveneens, dat er een serieus gesprek gaande is tussen Fiat en de autobouwer uit Rüsselsheim. In 2009 heb je op onze website nog uitvoerig kunnen lezen hoe Fiat eindeloos voor niets naar Duitsland ging om een serieus plan op tafel te leggen. De Duitse overheid wilde toen niets weten van een Italiaanse inmenging en namen Sergio Marchionne totaal niet serieus. Vandaag de dag vormen Fiat en Chrysler een serieuze en vitale eenheid waar niemand mee spot en is het nog altijd Opel dat op zoek is naar een oplossing. De overeenkomst tussen GM en het Franse PSA van verleden week is een lange termijn oplossing en nog niet echt in het voordeel van de Opel-fabrieken vandaag, dus is de nood nog steeds hoog. Marchionne zei gister daarom ook dat Fiat technisch gezien nog altijd kan deelnemen aan onderhandelingen en dat Fiat nu dus niet per direct lijnrecht tegenover de Amerikaans-Franse alliantie is komen te staan.

Stracke, CEO van Opel, zei dat Opel dit zeker wil bespreken, maar gaf ook direct toe dat dit in handen is van Steve Girsky, strateeg bij GM. Volgens Stracke heeft Girsky uitvoerig gesproken met Marchionne, maar weet hij niet hoever men is in termen van overeenkomsten.

Hoewel de CEO in donkere trui bijna tien jaar geleden General Motors uit het niets voor het blok wist te zetten -terwijl Fiat bijna failliet was- zijn het niet elkaars vijanden. Inmiddels is Fiat uitgegroeid tot een eenheid met GM’s concurrent Chrysler, maar stuurt men wat Europa betreft eerder aan op partnerschap dan op een concurrentiestrijd. Waarschijnlijk heeft dat alles te maken met dominantie van Volkswagen op deze moeizame markt. Marchionne vertelde gister al dat bijvoorbeeld een auto in het B-segment als de Punto, pas levensvatbaar is als er stevig mee geconcurreerd kan worden. Waarschijnlijk is dit dan ook juist het segment dat Fiat graag met GM wil gaan delen, zoals ooit al motoren werden gedeeld en de nodige platformtechniek. Mogelijk zal in de toekomst zelfs de productie in een samenwerking tot stand komen. Opel zoekt naar een oplossing om de komende jaren zo min mogelijk banen te hoeven schrappen in de rij van ruim 8300 die reeds hun job kwijt zijn. Een combinatie met Fiat kan dankzij een grote mate van kostenbesparing, al voor een beter klimaat zorgen in zowel Italiaanse als Duitse fabrieken. De concurrentie kan dan beter worden aangegaan.

5 gedachten over “Fiat had gister in Genève een goed gesprek met Opel

  • 7 maart 2012 om 13:20
    Permalink

    De huidige Punto deelt zijn onderstel ook met de Opel Corsa.

    Beantwoorden
  • 7 maart 2012 om 13:31
    Permalink

    idd en de Combo wordt ook al samen met Fiat in Bursa gemaakt. Klinkt dus logisch dat ze een blok gaan vormen in bepaalde segmenten tegen VW. PSA zal daar misschien voor de Franse markt in mee kunnen profiteren, maar die hebben voorlopig nog grotere problemen.

    Beantwoorden
  • 7 maart 2012 om 18:54
    Permalink

    @Lancia4Ever

    Niet samen…heeft Opel niks aan bijgedragen, misschien dat ze wat logo’s aanleveren. Fiat maakt een bestelauto voor Opel.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.