Fiat heeft in Brazilië het beste merkimago

Dat Fiat ook voor degelijkheid staat bewijst een Braziliaans onderzoek van J.D Power. Daar werden de meest voorkomende merken op deze opkomende markt, op diverse manieren tegen het licht gehouden. Fiat scoort zeer hoog en eindigt in het klassement van beste fabrikanten, bijvoorbeeld net achter diverse Japanse merken met Toyota als lijstaanvoerder en boven grote concurrerende groepen als Volkswagen en GM.

Fiat’s prestatie is des te uitmuntender, als je beseft dat in het uitgebreide tevredenheidsonderzoek per segment, veruit het beste wordt gepresteerd door het Italiaanse merk. In drie van de vijf klassementen wint Fiat telkens. Per model wordt er hoog gescoord met bijvoorbeeld de Siena als absolute uitschieter met 866 punten. De hoogste score van alle onderzochte modellen. In het onderzoek werd de opinie van consumenten en dealers opgenomen. De onderhoudskosten, verbruikskosten, verzekeringskosten en waardevastheid waren de zwaarst wegende onderdelen van het totale onderzoek (46%). Verder bekeek men dus de algehele tevredenheid van de klant wat betreft de service (20%), de kwaliteit van het voertuig (12%) en de aantrekkingskracht van de auto’s, waarbij je moet denken aan zaken als design, prestaties, comfort accessoires etc. (22%).

De Braziliaanse klant vindt het kwaliteitsaspect steeds belangrijker en het lijkt erop dat Fiat daar goed van doordrongen is. In Brazilië is gezien de vaak matige staat van de wegen, de robuustheid en de praktische waarde van het voertuig verreweg het belangrijkste aspect waar klanten op letten (51%). Fiat scoort hierin bijzonder hoog en is daarom ook marktleider. Op de tweede plaats komt het verbruik. Ook daarin is Fiat toonaangevend op deze vijfde markt in de wereld.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.