Fiat kan nog niet profiteren van Europees herstel

alfa mito transport

Wie naar de Europese cijfers van de afgelopen maand oktober kijkt, ziet hoe zwaar de tegenvallende resultaten op de belangrijke Italiaanse markt, drukken op het resultaat van Fiat Group Automobiles. Het is voor het eerst sinds september 2011 dat de continentale markt twee maanden achtereen groeit. Een duidelijk lichtpuntje dus na de krimp die de eerste 8 maanden van dit jaar nog doorzette. De markt groeide met 4,6% ten opzichte van de tiende maand vorig jaar. Er werden iets meer dan een miljoen auto’s verkocht.

Ondertussen kromp de Italiaanse markt zoals we weten nog altijd met -5,6%  (-8% van januari tot oktober). Dit heeft tot gevolg dat Fiat het in Europa met een verkoop van iets meer dan 60.000 eenheden moet doen. Dit is een afname van -7,3% ten opzichte van vorig jaar, waardoor het marktaandeel op 5,8% uitkwam. Een afname van -0,7%, maar wel een toename van 0,4% ten opzichte van september.

Dat de Italiaanse markt voor drukkende cijfers zorgt, blijkt uit de groei van het merk Fiat op andere markten. In Frankrijk was dit +9,6%, in Groot Brittannië +2,9% en in Spanje waar staatssteun van kracht is zelfs +55,3%. De 500 en de Panda blijven de belangrijkste bron van inkomsten en leiden zelfs het A segment. Lancia leverde wel in (-12,2%) en verkocht ruim 6100 auto’s (marktaandeel 0,4%). Het luxemerk uit Turijn groeide wel in Frankrijk (16,9%) en Spanje (+8,8%). Jeep verkocht bijna 2500 auto’s wat voor een groei staat van 6,4%. Alfa Romeo (foto) heeft het met twee modellen verreweg het zwaarst en ziet een daling van -34,1%. Het merk uit Milaan verkocht iets meer dan 6400 exemplaren, goed voor een marktaandeel van 0,5%. Maserati en Ferrari verkochten in oktober 307 auto’s op ons continent (3465 vanaf januari 2013).

19 gedachten over “Fiat kan nog niet profiteren van Europees herstel

  • 19 november 2013 om 12:21
    Permalink

    Er klopt volgens mij iets niet in de opgegeven cijfers:
    Lancia 6100 auto’s, 0,6% marktaandeel
    Alfa Romeo 6400 auto’s, 0,4% marktaandeel
    ?

    Beantwoorden
  • 19 november 2013 om 12:59
    Permalink

    Ik zou nog maar even wachten met nieuwe modellen introduceren, dan zien de procentuele stijgingen (als daar ooit nog sprake van kan zijn) er echt indrukwekkend uit. Van 1 naar 2 verkochte auto’s is toch echt een verdubbeling! Gaat lekker met FGA… Uitstel op uitstel van nieuwe modellen terwijl de markt eindelijk weer aantrekt.
    Misschien kan de Giulia nog wat mooier, of wacht, misschien hebben de Amerikanen een wat andere smaak, of wacht even, misschien moeten we eens kijken in China. Hee, de Amerikanen hebben een andere wetgeving, dus nog maar even weer uitstellen. Lekker professioneel gaat het er aan toe.
    Bah, wat een ellende. Skoda, Mercedes en Toyota hebben Fiat uit de Europese top 10 gedrukt. En kom nou niet aan met verhalen over markt. Precies deze merken hebben nieuwe en blijkbaar gewilde modellen in de markt gezet die wel tot extra afzet hebben geleid. Alleen maar wachten op een aantrekkende met steeds oudere modellen maakt je niet niet aantrekkelijk. En die ene nieuwe 500L doet dat evenmin. Ben in mineur over FGA 😥 ..

    Beantwoorden
  • 19 november 2013 om 15:29
    Permalink

    Ik kreeg van de week een mailtje van mijn dealer dat ze hun failissement hadden aangevraagd. 😐

    Beantwoorden
  • 19 november 2013 om 17:11
    Permalink

    Voortbestaan van Dealers met naam en toenaam is al lang niet meer te volgen. Stern ? Falco ? Of nu weer Vireo enz.enz. Maar Fiat Marré in Amsterdam, de oudste Fiat dealer (1926)van het land bestaat nog steeds 😀 .

    Beantwoorden
  • 20 november 2013 om 13:44
    Permalink

    @ Raaf:
    Ik ben het helemaal met jou eens!
    Die 500l word trouwens heel goed verkocht,bij ons in de buurt rijdt er al 1 exemplaar rond ,wow. 😆

    @ Mirafiori :
    Dan wens ik die Fiat dealer in Amsterdam heel veel sterkte in
    2014 met een hele showroom vol oude modellen(terwijl er bij de buren alsmaar nieuw spul bij komt). 😥

    Beantwoorden
  • 20 november 2013 om 18:30
    Permalink

    @Mirafiori :
    Ben ik niet met je eens.
    Het volume-model van Fiat is de laatste jaren toch nog altijd de Punto geweest.Een nieuwe Punto was een slimmere zet geweest dan die 500L ,een auto die bijna iedereen een lelijk ding vind.Fiat kan veel beter !

    Beantwoorden
  • 20 november 2013 om 20:42
    Permalink

    @Yamasita. Inderdaad geweest. MPV/SUV modellen worden door de div. merken aan het B-segment toegevoegd. Het teren enkel op een hatchback is verleden tijd. Nu iets liefs over Fiat. Fiat(500L) is Europees MARKTLEIDER in het B-MPV-segment. Laat de B-max, Meriva en C3 Picasso ver achter zich. In Italie zijn er in sept. 3592 st. verkocht !!. Het hoogste export aantal is Duitsland met MAAR 550 st. ?? Mafffe Italianen, autoverkoop blijft in Italie stagneren en andere landen in sept./okt. een plus geven, maar de 500L lusten ze wel. Wij kunnen wel van alles vinden en roepen. PS: Smaak is niet relevant.

    Beantwoorden
  • 21 november 2013 om 09:11
    Permalink

    Zooo ruim, geniale zitpositie en comfortabele rijeigenschappen. 500L Trekking had zelfs een verslavend effect op me. Hebbeding.

    Beantwoorden
  • 21 november 2013 om 13:58
    Permalink

    Op de Italiaanse markt gaat het nog veel erger worden voor Fiat de komende tijd. Het heeft inmiddels niet alleen last van een zwakke markt, maar wordt ook ingehaald door de concurrentie. Dat zijn deels low budget merken zoals Dacia, Seat, Skoda, die allemaal tegen de markt in sterk groeien. Maar ook Renault, door SM vaak beschimpt omdat het verliezen lijdt doordat het teveel investeerde in nieuwe modellen: dat werpt nu zijn vruchten af, want in de zwakke Italiaanse markt stijgt de verkoop razendsnel. Omdat er de komende 2 jaar nauwelijks nieuwe modellen bij komen zal die trend zich hoogstwaarschijnlijk voortzetten. Ik snap niet dat er al tegenwicht voor de lowbudget concurrenten niet een paar Chinese en Braziliaanse modellen naar Italie / Europa worde gehaald. Waarom je klanten in de armen van de concurrent drijven?

    Beantwoorden
  • 21 november 2013 om 18:12
    Permalink

    Zijn zeker aardige cijfers voor de 500 L in Duitsland.
    Maar een nieuwe Punto zou voor nog veel betere cijfers hebben gezorgd.De Punto is namelijk zeer geliefd bij het Duitse publiek.
    Ik kom 3 keer in de week in Duitsland maar zie helaas weinig nieuwe Puntos op de weg (wel steeds meer Renault Clio,Citroën C3,Skoda ).Was vorige week bij een Fiat Dealer in België,ook daar zaten ze met smart te wachten op een nieuwe Punto. Voor de huidige Punto was weinig interresse.
    Hoe zeggen ze ook alweer : een gouden kip moet je niet slachten.

    Beantwoorden
  • 21 november 2013 om 21:13
    Permalink

    Ja, dat blijft onbegrijpelijk. Het is al een wonder dat het ding na al die jaren verwaarlozing nog zo goed verkoopt.

    Beantwoorden
  • 24 november 2013 om 22:50
    Permalink

    Ik gebruikte eerst pen en papier, toen een desktop, een laptop en nu een tablet. Ook de kip met de gouden eieren wordt oud en sterft. Het wordt tijd voor de nieuwe markt zoals de nissan juke. Of was dat een joke, of toch niet? 😕

    Beantwoorden
  • 25 november 2013 om 11:20
    Permalink

    @alfaspeed :
    Wat jij beschrijft is voorruitgang.Dat kan je van de huidige situatie bij Fiat niet zeggen.Ze gaan daar onder in Italië eerder terug naar het tijdperk van pen en papier.
    Andere merken zoeken inderdaad naar modellen voor een nieuwe markt maar houden de modellen die veel geld opleveren wel aan en vernieuwen deze met de tijd.Bijv.BMW stopt niet met het vernieuwen van de 3 serie bij de komst van de nieuwe 4 serie.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.