Fiat koopt mogelijk hybride techniek in bij Toyota

toyota

Ondanks dat het een markt in crisis is, blijft de auto in het leven van de Italiaan een hele grote rol spelen. Dat blijkt ook uit het imposante ‘Quattroruote Day’, een jaarlijks terugkerend fenomeen van het 58 jaar oude gelijknamige Italiaanse autoblad. Belangrijke personen uit de industrie van over de hele wereld krijgen dan bepaalde eretitels toegeschreven en komen zelfs spreken. Gisteren werd het in Milaan een vriendschappelijke Italo-Japanse bijeenkomst, doordat Toyota-baas Takeshi Uchiyamada kwam spreken. De voorman van ’s werelds grootste concern, bleek onder de indruk van de veerkracht van het Italiaanse autoconcern Fiat, dat inmiddels eigenaar is van de Amerikaanse groep Chrysler.

Een soort van strategische partner noemde Uchiyamada Fiat bijna zelfs en daarbij zinspeelde hij tevens op de verkoop van strategisch belangrijke hybride techniek, waarin de Japanners al jaren voorloper zijn. Toyota is op dat gebied al een samenwerking aangegaan met BMW. Stuk voor stuk gemeenschappelijke concurrenten van die ene allesoverheersende groep uit Wolfsburg.

9 gedachten over “Fiat koopt mogelijk hybride techniek in bij Toyota

  • 28 januari 2014 om 19:27
    Permalink

    Zijn nog geen zinspelingen uit de mond van Marchionne. Eerst maar eens afwachten wat er morgen de wereld in geslingerd wordt.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2014 om 19:32
    Permalink

    Het zou heel verstandig zijn van Fiat om hybride techniek in te kopen en versneld in zijn modellen toe te passen. Zelf ontwikkelen is kostbaar en duurt te lang. De opkomst van (plugin)hybride nog langer negeren kan ook niet, want het lijkt in steeds meer landen in opkomst groot te worden. Nu nog gesubsidieerd, maar over een paar jaar misschien wel wetmatig afgedwongen met emissie-eisen waaraan je alleen nog maar kunt voldoen met behulp van (plugin)hybride. Het zou toch geweldig zijn als Fiat zijn Twinair en Multijet Diesel techniek steeds verder verfijnt en ook nog eens snel kan combineren met hybridetechniek?

    Toyota is dan een logische partner (ruil hybride techniek voor de Twinair en Multijet techniek, in grote volumes). Maar laten we eerst afwachten of Fiat er zelf ook mee naar buiten komt. Immers, misschien is de wens de vader van de gedachte van meneer Uchiyamada….

    Beantwoorden
  • 28 januari 2014 om 19:54
    Permalink

    @mareblu De samenwerking met BMW en Toyota is intens. BMW levert al dieselmotoren aan Toyota en werken gezamenlijk aan betere lithium accu’s en brandstofcelechniek. Hybride motoren van Toyota is een zeer goede en logische optie, maar wat kan Fiat voor Toyota betekenen ? of wellicht Volvo?.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2014 om 22:56
    Permalink

    @Mirafiori: ik denk dat schaalgrootte, volumes dus, essentieel zijn voor alle autoproducenten, ook als het gaat om het zoeken naar een strategische partner. Volvo is wel erg klein denk ik om mee samen te werken. Gebruikt Volvo trouwens eigen ontwikkelde techniek voor haar hybrides? Fiat zou voor Toyota denk ik motortechniek kunnen leveren voor kleine modellen (twinair, kleine multijets), en misschien kunnen ze gezamenlijk 4×4 techniek ontwikkelen voor Jeep / Landcruiser? Of platforms? De enorme gezamenlijke volumes leiden tot hele grote kostenbesparingen of maken innovatieve techniek mogelijk die ze solo niet rendabel krijgen

    Beantwoorden
  • 29 januari 2014 om 18:55
    Permalink

    Voor zo ver ik weet, ontwikkelt Volvo haar Hybride techniek zelf, staan ook bekend als zeer innovatief volkje. Niet geheel onbelangrijk is dat Volvo in 2011 de hybride-vrachtwagen heeft geintroduceerd. Het laatste kan voor CRH Industrials weer interessant zijn. Volvo is aan het groeien, derhalve een niet te onderschatten spelertje. Kan alle kanten op, dus ook Totyota, maar er zal een strategische samenwerking aan ten grondslag moeten liggen, waar beide partijen wijzer van worden.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2014 om 20:09
    Permalink

    Ik heb even wat gegoogeld. Het is een joint-venture tussen Volvo en Vattenfall. De accu’s komen van de Chang’an Automobile Group uit China, alsook het Koreaanse LG Chem (zelfde conglomeraat maar andere bedrijf dan de televisiefabrikant). De elektromotoren kopen ze in bij Robert Bosch. Van componenten naar hybride aandrijflijn is nog een hele stap, dat stuk is eigen ontwikkeling.

    Beantwoorden
  • 31 januari 2014 om 12:34
    Permalink

    Toch denk ik niet dat Volvo groot genoeg is als strategische partner voor het nieuwe Fiat/Chrysler concern. Fiat is nu een hele grote volumespeler, en zijn partner moet dat ook zijn, om samen op grote schaal en tegen lage kosten te kunnen opereren. Volvo/Geely stond in 2012 met 1,2 miljoen stuks niet in de top 15 van ’s werelds grootste automakers, Fiat is ongeveer 4 x zo groot.

    Beantwoorden
  • 2 februari 2014 om 21:11
    Permalink

    Fiat/Chr. staat op haar beurt weer in de schaduw van grootste autofabrikant ter wereld(2013), Toyota (bijna 10 milj. auto’s). Ik denk dat er tussen FCA en Toyota onvoldoende aandachtsvelden zijn(behoudens Hybride voor FCA). Volvo zal op x-termijn aansluiting moeten gaan zoeken, of niet, dan zullen de eigenzinnige Zweden lekker hun eigen koers blijven volgen. Maar als Marchionne ooit min. 6 milj. auto’s wil verkopen dan is Volvo de meest gerede partner, maar goed dan heb je het over een ‘deelname in’, met Geely, en dat is niet aan de orde. Ik denk dat in het kader van samenwerken, deze twee partijen elkaar veel meer kunnen bieden, dan FCA met Toyota. Kleine platformen naar Volvo, Hybride naar FCA, en elkaar versterken in China. Vooral het laatste daar heeft Fiat nog een behoorlijke slag te slaan.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.