Fiat Panda binnenkort opgefrist?

In 2019 zal de nieuwe Fiat Panda op de markt verschijnen en voor die tijd kan er mogelijk een grondige update plaatsvinden. Deze zwaar beplakte versie die in Duitsland is gespot en de al even gecamoufleerde 4×4 in Zweden een tijdje geleden, bewijzen dat. Hoewel er optisch aan de buitenzijde niet veel lijkt te veranderen, is er technisch wel degelijk iets nieuws in de maak, als je dit zo ziet. Men spreekt in de wandelgangen bijvoorbeeld over een nieuwe 4×2 editie onder de volledig vierwielaangedreven Panda. Deze heeft een 1.2 viercilinder onder de kap en zal net als de 500X en de vernieuwde 500L de naam Cross dragen.

Toch is het niet geheel uit te sluiten dat deze mules al onderdeel zijn van het nieuwe project, waarbij in de eerste fase vooral aan onderhuidse techniek gewerkt wordt met bestaande carrosserieĆ«n. De diesel zal bijvoorbeeld uit het programma verdwijnen en dus kan het haast niet anders dat men al aan de kleine hybride werkt, die de 1.3 MultiJet moet gaan vervangen. Er is namelijk ook al een gecamoufleerde 500 gezien dat op hetzelfde zou kunnen wijzen. Beide strategisch belangrijke modellen zullen kort na elkaar een opvolger krijgen tussen 2019 en 2020. Overigens zal de nieuwe Firefly drie- en viercilinder krachtbron ook een belangrijke rol gaan spelen op de twee kleinsten van Fiat. Deze op papier briljante nieuwe motor zal in het Poolse Bielsko Biala van de band gaan rollen, waar nu nog vooral 1.3 MultiJet motoren van de band rollen.

2 gedachten over “Fiat Panda binnenkort opgefrist?

  • 25 mei 2017 om 23:02
    Permalink

    Kan mijn niet voorstellen dat een 4×2 versie onder de 4×4 Cross gaat heten, dat zou tegenstrijdig zijn ten aanzien van de 4×4 Cross die er nu al is.
    Ik heb de foto’s aandachtig bekeken en voorlopig is er niets anders anders aan de Panda, behalve the nieuwe oranje/rode kleur.
    Het enige wat veranderen kan zijn de motoren.
    Er gingen al eens geruchten dat de TwinAir en FIRE motorproductie zou gaan stoppen in April 2017, maar een officiƫle melding daarover is er nog niet geweest.
    De motor productie ruimte zou benodigd zijn om de nieuwe 3 en 4 cilinder Firefly motoren te kunnen gaan produceren in Europa.
    Nieuwe Firefly motoren in de huidige Panda zou geen overbodige verandering zijn.
    Veel mensen willen de TwinAir niet als motor en de underpowered 1.2 FIRE heeft zijn langste tijd ook wel gehad.

    Beantwoorden
  • 4 juni 2017 om 09:57
    Permalink

    Het blijkt een 4×2 City Cross te zijn geworden met 1.2 motor en een veel leuker prijs kaartje.

    Persoonlijk hoop ik nog steeds op een Panda TwinAir 105 Lounge, met 6-versnellingsbak en schijfremmen rondom.
    Ik zou dan gelijk een full-options versie bestellen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.