Fiat Punto Evo versie 2.0 voor India
Zoals voor ons de Punto Evo in 2009 een nieuw gezicht moest brengen op een vertrouwd concept, zo herhaalt Fiat dit recept dit jaar op de Indiase markt. IndianAutosBlog.com toont vast hoe de auto eruit ziet. Fiat hoopt met deze radicale aanpassing in India weer fris door het leven te kunnen gaan en doet dit met een voor ons wel heel bekende badge op de achterzijde. De Punto Evo Indiase stijl leent het design van de eerder al in India gepresenteerde concept Avventura. Heel slim vinden wij de robuuste chromen omlijstingen rond mistlampen voor en achter. Deze stoerdere toevoeging sluit namelijk beter aan op het voor Indiase normen (meer kuilen in de weg) aangepaste en verhoogde onderstel.
De Indiase Punto Evo heeft een geprononceerde neus die overeenkomt met andere Aziatische Fiat’s (lees de Turkse Linea en de Chinese Viaggio en Ottimo). Een vormgeving die niet bepaald overeenkomt met wat wij hier herkennen als Fiat’s DNA. Evenals de Europese Evo destijds, zorgt de stilistische ingreep voor een nogal drastische compromis op het volledig in balans zijnde oorspronkelijke ontwerp van Giugiaro uit 2005. Een daarom laten we net zoals destijds met de Evo die wij kennen, even in het midden of je kunt spreken van een verbetering. De erg klassiek klinkende indicatie ’90 HP’ op de achterzijde van deze 1.3 MultiJet vinden we in ieder geval erg leuk. De letters Evo staan op de Indiase nieuwkomer links, evenals het Punto-embleem dat vanuit het midden is verplaatst, in verband met een (goedkoper) sleutelgat onder het Fiat-logo.
De Punto zal voortleven in India en wordt ter zijner tijd opgevolgd door een nieuw in Brazilië ontwikkeld model. Europa kan intussen uitzien naar een nieuwe vijfdeurs 500.
Het geheel is verzorgd, maar geslaagd kan je deze facelift niet noemen. Er is een duidelijke stijlbreuk tussen de snuit en de rest van de auto.
Italianen zijn top in het stylen van nieuwe auto’s, maar gezien het ontwerp van in het begin op zijn punt staat, gaat het met een (voor de markt noodzakelijke) facelift bijna altijd mis.
Ik ken net zoveel geslaagde als minder geslaagde voorbeelden van FL’s eerlijk gezegd. De minder geslaagde voorbeelden betreffen inderdaad vaak de modellen die in basis zeer treffend en geslaagd zijn. Het is dus logisch dat veel Italiaanse FL’s minder tot de verbeelding spreken dan het origineel. Op Duitse auto’s zie ik bijvoorbeeld vaak simpelweg het verschil niet tussen het ene en het andere model. Het feit dat fabrikanten in een hoog tempo “MOETEN” updaten tegenwoordig en dat dus vaak geforceerd doen vind ik over het algemeen een verlelijking van het wagenpark (extra dikke chromen strippen en schreeuwerige koplampen). Gelukkig doet Fiat hier tegenwoordig minder hard aan mee vanwege kostenbesparingen. Het is ook vaak de vraag in hoeverre een nieuw gezicht noodzakelijk is en of het rendeert. Kijk naar de vernieuwde Opel Corsa bijvoorbeeld. Ik denk dat ze er geen Slopel meer om zullen verkopen ondanks de geforceerde inspanningen rond dit model.
Als een auto er goed uitziet, heb ik liever dat de fabrikant de auto zo facelift (en verbetert) dat je het verschil bijna niet ziet. Een facelift wordt doorgevoerd om de auto te verbeteren, en dan worden er een paar uiterlijke wijzigingen aan toegevoegd zodat je dat ook aan de buitenkant ziet. Fiat verbetert (in principe…) de auto ook bij een facelift, maar verkl($*%t vervolgens het ontwerp (zie Punto II, Punto Evo, Linea).