Fiat richt zich primair op de auto op gas

Fiat’s Elasis Centro Ricerche Fiat (CRF) zet volop in op de verdere ontwikkeling van auto’s op LPG (EasyPower) en Groengas (Natural Power). Het is allang geen geheim meer dat Fiat de verdere ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden, naar een reserveplan heeft verwezen. Sergio Marchionne heeft, hoewel er vooral in Detroit voldoende knowhow is en zelfs het project van de 500 EV reeds loopt, gezegd dat er nog te veel nadelen kleven -lees te duur en te veel technische beperkingen- aan het hoog inzetten op de ontwikkeling van elektrische productiemodellen. Bovendien komt daar ook nog eens de economische onzekerheid op de markt (vooral de Europese) bovenop en het feit dat dit nauwelijks is toe te passen in bepaalde grote opkomende markten.

Het ideale antwoord daarop is dus gas. Vooral ook omdat aan andere hybride systemen ook de nodige haken en ogen zitten. Het Elasis CRF In Orbassano Turijn, waar 1000 werknemers werken waarvan zo’n 600 ingenieur zijn, daarom volop aan nieuwe ontwikkelingen. Gas is 23% schoner dan andere oplossingen met CO² uitstoot en bovendien goedkoper voor consument en fabrikant. Fiat werkt momenteel hard aan nieuwe oplossingen als het om de tank gaat en het verbruik. Verder onderzoekt men de verhoudingen bij het gecombineerde gebruik van benzine en gas. In de VS stuit Fiat-Chrysler wat het gebruik van gas betreft nog wel op de beperkte infrastructurele beschikbaarheid. In Detroit en Turijn is men er echter van doordrongen, dat sinds 2009 gewerkt wordt aan een oplossing van het gebrek aan tankstations met gas in dit grote land. Gas is volgens Fiat ook een belangrijke manier om als lage-emissie-merk zeer concurrerend te blijven op een steeds moeilijkere automarkt.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.