Fiat Tipo Stationwagon voor het eerst gespot in Brazilië

Fiat Tipo SW

De Fiat Tipo SW is voor het eerst gezien waar je ‘m misschien niet zo snel zou verwachten, namelijk Brazilië. Daar is het nu hoog zomer en de meest ruime versie van de Tipo, is daar gezien met een hele reeks andere modellen, zoals de Tipo hatchback, de MiTo facelift, Abarth 500 facelift en de Maserati Levante. Mogelijk zijn de hoge temperaturen de verklaring voor deze ‘massale’ test. Volgens mensen op het internet die woonachtig zijn in de buurt van Turijn, is deze SW inmiddels ook gesignaleerd aan de voet van de Alpen.

Fiat Tipo SW2

In maart trekt Fiat op de Geneefse autosalon gelijktijdig het doek van de hatchback en de SW. De Stationwagon zal daarom naar verwachting slechts kort na de hatchback debuteren. Mogelijk al in de maand april. Omdat de Stationwagon en de hatchback commercieel gezien behoorlijk belangrijker zijn voor de Europese markt, zal het uitrustingsniveau van de twee nieuwkomers naar verwachting wat rijker en vooruitstrevender zijn. Optisch verschillen de modellen enkel in detail. Het modeloffensief vanuit het Turks Bursa, zal hoe dan ook vooral op de thuismarkt voor redelijk wat impact kunnen zorgen. Met name vanwege de scherpe prijs, die veel Italianen zal stimuleren om weer voor een nationaal product te kiezen, nu de markt langzaam weer uit een diep dal omhoog krabbelt.

9 gedachten over “Fiat Tipo Stationwagon voor het eerst gespot in Brazilië

  • 17 januari 2016 om 22:30
    Permalink

    Vooral erg benieuwd naar de motoren. Met het huidige motorenaanbod zal het in Nederland niks worden helaas. De Twinairs wil niemand, de huidige 4 cilinders in de Tipo hebben zo’n hoge CO2 uitstoot (132gram) dat is onbetaalbaar wordt.

    Beantwoorden
  • 18 januari 2016 om 12:52
    Permalink

    wanneer zou de hatchback dan bestelbaar zijn?
    zal waarschijnlijk in maart/april een wagen moeten kiezen van de werkgever.
    dat ik zal moeten ‘inleveren’ staat al vast. ik heb zelf een Lancia Delta S by Momodesign (de 1.9 TwinTurbo), en die is zo goed als full-option. om aan dat bedrag te geraken zou ik een rij hoger moeten staan in de hiërachie op het werk.
    was aan het kijken naar de Giuletta of 500X, maar dat zou maar nipt worden qua verbruik (max 110g), aankoopprijs en bijhorende opties. 1e keus is momenteel de Mazda 3 hatchback, die nogal compleet uitgerust aan een betaalbare prijs beschikbaar is.
    de Tipo valt in een lagere klasse, dus misschien kan ik zo toch “iets meer” bekomen…

    Beantwoorden
  • 18 januari 2016 om 13:30
    Permalink

    Dan ben je wel afhankelijk van de beschikbaarheid van een betere motor, want met 132g zit dat ver boven je limiet. Een auto waar je verder snel overheen kijkt is de 500L Living, kan kwa ruimte concurreren met een stationwagen, maar heeft wel de moderne motoren.

    BeantwoordenReport user
  • 18 januari 2016 om 13:35
    Permalink

    @dmantione tja, die 500L is niet onmiddellijk m’n ding styling gewijs. te veel familie en te weinig sportief gericht. de 500x is dan niet onmiddellijk de sportiefste, maar zit er wat vlotter uit

    BeantwoordenReport user
  • 19 januari 2016 om 22:36
    Permalink

    @Treeper
    Als het een diesel mag zijn, daar komen in de sedanversie twee van. Een 1.6 met 120 pk en 110 gram CO2 en een 1.3 multi-jet II met 95 pk en 98 gram uitstoot. Zie ook test in Autowereld.be. Als het even meezit wordt de hatchback wat lichter en nog een paar gram zuiniger. Wanneer deze naar NL komt, geen idee. Als het goed is in maart in Genève de presentatie, dan eerst in Italië zelf. Dus in de zomer in NL lijkt het snelst haalbaar.
    Inderdaad jammer dat er nog niet een sportieve SW van de Giulia in aantocht is. En van de Giulietta zou er ook een mogen komen, er zal een flink prijsgaf vallen tussen de twee en een wat ruimere en luxe SW zou dat een stukje op kunnen vullen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.