Fiat wil mogelijk de helft van VM Motori

In de plaats Cento in de provincie Ferrara (regio Emilia Romagna) staat al sinds 1947 een fabriek dat Diesel motoren bouwt, niet ver van de plaats waar ook Lamborghini z’n eerste tractoren bouwde. Opgericht door Vancini en Martelli staat daar tot op de dag van vandaag een internationaal concurrerend bedrijf met de naam VM Motori. Momenteel is de ene helft in handen van Penske en het ander is bezit van GM. Maar VM krijgt weer een oude grote afnemer erbij; Fiat. Dat meldt een lokale nieuwsbron uit Ferrara. Zoals bekend zal Fiat de komende jaren veelvuldig gebruik gaan maken van een nieuwe 3 liter V6 diesel voor grotere auto’s zoals de Lancia Thema. Het eerste model dat gebruik gaat maken van de grote dieselmotor is de nieuwe Jeep Grand Cherokee, die momenteel al een tijdje in productie is. De Jeep met Diesel zal vanaf april in Europa geleverd gaan worden.

VM heeft het de laatste jaren moeilijk gehad maar volgens directeur Giorgio Garimberti is er nu licht aan het einde van de tunnel. Na een enorme dip in de productie-aantallen sinds 2008 zijn de vooruitzichten voor 2011 weer gunstig. Er zullen weer nieuwe investeringen gedaan worden. Helemaal sinds in 2009 al bij Fiat-Chrysler is besloten om VM te betrekken in de toekomstplannen. Zoveel zelfs dat Fiat SpA overweegt om een groot aandeel te kopen in de Emilaanse firma. Men zou het aandeel van het Amerikaanse Penske over willen nemen.


6 gedachten over “Fiat wil mogelijk de helft van VM Motori

  • 11 januari 2011 om 18:04
    Permalink

    Fiat heeft al langer een vinger inde pap wat betreft het ontwikkelen van de nieuwe V6 diesel. Deze motor zou een hoogstandje zijn in nieuwe Multijet 2 techniek en een voorsprong geven in vermogen,verbruik en uitstoot.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 21:11
    Permalink

    Ik heb veel goede ervaringen met de diesels van VM Motori. Ik ken de 2.5 TD uit de 164 en de 2.0 TD uit de Dedra. Beide motoren waren geweldig betrouwbaar en toen ze net uitkwamen ook behoorlijk concurrerend. Volgens mij is de 164 TD nog even de snelste diesel geweest die je toen nieuw kon kopen. Die tijden zijn inmiddels helemaal verandert.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 21:25
    Permalink

    Hij werd toendertijd ook in de Chrysler voyager gebruikt en volgens mij ook in enkele Citroen types.
    De 164 liep toen net iets harder dan 200 km/h.
    De widebody 155 heeft em trouwen ook nog gehad.Kanon van een auto,alleen vrat ie banden als ontbijt.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 21:54
    Permalink

    Ja idd de 155

    Was echt een kanon van een auto de 155 2.5 TD fijne motor die toen door VM werd geleverd.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 21:55
    Permalink

    Dacht altijd dat VM voor Veneti Motori stond omdat ze volgens mij ook scheeps diesels maakte, zo zie je leert hiet nog iets.

    Hahahahahah

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 23:46
    Permalink

    Echt typisch Italiaans,

    Ik had even gekeken op Google Earth zit echt op zo’n niks plek ergens in Italie op zo’n klein industrie terrein.

    Wel grappig ik vond de motor erg goed van mijn schoonvader die rijd een Chevrolet Captiva 2.0 D wist dus niet dat dit een VM motor was. Leuk rijd hij toch een beetje Italiaans.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.