Genève 2013: Alfa Romeo 4C back to the roots met 1750 van 240 pk

4C Geneve3

‘Exellence from Italy’, wordt Alfa Romeo’s benadering voor de toekomst, ingeluid door de productieversie van de 4C die gepresenteerd wordt in Genève. Een volledige afrekening met fouten of vooroordelen uit het verleden en een perfecte synergie tussen moderne techniek en historisch DNA. Alfa Romeo doet met de 4C, dat wat iedere enthousiasteling van de Italiaanse auto al jaren hoopt, namelijk het commercieel verder uitbreiden van die rijke knowhow, die men door de jaren heen in respectievelijk Turijn, Arese en Modena in huis heeft ontwikkeld.

Het is dus niet alleen een poging om Alfa Romeo een nieuw leven te geven, nee het reikt veel verder dan dat. Dat kost tijd, geld en geduld, maar het is de creatieve geest en de niet zo vanzelfsprekende Italiaanse trots, dat waarschijnlijk de langste adem zal hebben in deze context. De zeer lichte achterwielaangedreven 4C met fantastische nieuwe 1750 TBI van 240 pk, is een voorbode voor de herpositionering van het seriematig geproduceerde, kwalitatief hoogwaardige Italiaanse product. De 4C is dan weliswaar een gelimiteerde sportwagen uit een Maserati-fabriek, toch is de bijna 4 meter lange (wielbasis van minder dan 2,4 m, 2 m breed, 1,18 m hoog) tweezitter met kuipstoeltjes een statement over de strategie voor alle segmenten, waarin Alfa Romeo actief wil zijn de komende jaren. Een statement over uniek design, perfectie en innovatie.

4C Geneve4

Vanaf dit jaar zal de grotendeels uit aluminium en carbon fiber opgetrokken 4C bij de dealer te bestellen zijn. Op de stand in Genève zullen enkele exemplaren tegelijk tentoongesteld worden en kan de bezoeker ook de techniek van dichtbij bekijken, doordat motorblok en transmissie in het bijzonder prachtige uitgelicht zullen worden. Zoals gezegd is de gerobotiseerde ‘Alfa TCT’ transmissie met dubbele droge koppeling uitgerust met een nieuwe Race-modus. Qua gewicht geeft Alfa Romeo alleen de verhouding nog prijs, dat op minder dan 4kg per pk komt. Naast de reeds bekende vormen van het exterieur, zal de wereld volgende week ook kennismaken met het nieuwe interieur, dat gekenmerkt wordt door het gebruik van wat men een ‘asphalt look’ noemt. Dit slaat op de sportieve bekleding van portieren en dashboard in donker zacht kunststof. Verder zijn er details in aluminium en carbon fiber (middenconsole) en spreekt men van een zeer gedetailleerde hoogwaardige afwerking.

4C Geneve

Alfa Romeo brengt met de naam ‘4C’ (en 8C) opnieuw de sportieve en historische aanduiding van het aantal cilinders terug op de modellen van dit in 1910 gestichte merk uit Milaan. Ook het getal 1750 is veelzeggend. Het enige wat nog mist, is de herintroductie van de beroemde initialen ‘6C’, waarvan we vermoeden dat we ook die in Alfa’s gamma mogen gaan verwelkomen binnenkort. De 4C is er trouwens niet enkel voor die ‘m kunnen betalen. Alfa Romeo opent namelijk tegelijk met deze wereldpremière ook een nieuwe online store, waar aan dit model gerelateerde merchandising in aangeboden zal worden. Ook op de salon zelf, wil Alfa Romeo bezoekers graag een stukje ‘4C’ meegeven. Dat gebeurt vrij letterlijk doordat met speciale 3D printers een item kan worden uitgeprint. Deze kunnen gereserveerd worden via 4c.alfaromeo.com en gratis worden toegezonden in een gewenste kleur. Deze interessante methode om consument en product met elkaar te verbinden is in samenwerking met Seac02 tot stand gebracht en wordt uitgevoerd door Fablab Torino, de eerste ‘fabrication laboratory’ uit Italië, dat gespecialiseerd is in deze ‘digitale productiewijze’.

De sportieve lijn van de 4C en het oog voor detail, wordt in Genève ook doorgetrokken naar de MiTo en Giulietta. De MiTo komt met de SBK-lijn naar Zwitserland en de Giulietta is te zien als nieuwe ‘Veloce‘ en de reeds bestaande QV-Sportiva.

4C Geneve2

5 gedachten over “Genève 2013: Alfa Romeo 4C back to the roots met 1750 van 240 pk

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.