Hyundai-Kia zou inderdaad interesse hebben in fusie met FCA

Zou er dan toch een partnerschap met het Koreaanse Hyundai-Kia in de maak zijn? Hoewel Marchionne namens FCA vooral bij GM de afgelopen jaren op de deur heeft geklopt, heeft de markante CEO ook heel vaak gezegd dat een meest ideale partner Aziatisch zou kunnen zijn. Aangezien sinds Trump dat zeker geen Chinese bedrijven mogen zijn, zijn alle blikken nu op Zuid-Korea gericht. Vanavond is uit die hoek van Zuidoost Azië het geluid gekomen, dat een eerder gerucht over een mogelijk samenwerking tussen FCA en Hyundai-Kia, nog best een waarschijnlijk zou kunnen zijn.

De Koreanen zouden hebben toegegeven interesse te hebben, vanwege een voordeel dat dit met zich mee zou brengen op de Amerikaanse en Europese markt en in de hoogste segmenten. FCA zou intussen juist in Azië en Rusland mee kunnen liften met Hyundai-Kia en in bepaalde segmenten voor de massa, om ontwikkelingskosten te kunnen drukken.

Het zou van de twee producenten in één klap de grootste groep van de wereld maken, nog boven Renault-Nissan-Mitsubishi. Samen goed voor meer dan 12 miljoen auto’s op jaarbasis, waarvan 8 miljoen op naam van Hyundai-Kia en 4 miljoen op naam van FCA. Er zijn echter hierover nog geen officiële verklaringen en Marchionne zei in Monza nog dat er geen overeenkomsten op tafel liggen. Intussen is het aandeel FCA wel weer boven de 15 euro uitgekomen.

15 gedachten over “Hyundai-Kia zou inderdaad interesse hebben in fusie met FCA

  • 22 september 2017 om 23:35
    Permalink

    Inderdaad wel een sterke partner. Alleen is de vraag wat er nog zal resteren van Fiat, Alfa, Lancja…

    Beantwoorden
  • 23 september 2017 om 10:22
    Permalink

    Prima partner. Voor Fiat van levensbelang, de de groep sla geheel oom. Dus indirect ook voor Alfa Maser. Voor die laatsten geen bedreiging. Er gebeurt enorm veel op de achtergrond, meer dan wij ongetwijfeld denken.

    Beantwoorden
  • 23 september 2017 om 10:26
    Permalink

    Probleem is dat de VS nooit zal toestaan dat Jeep in Aziatische handen komt. De aandelen blijven overigens wel stijgen en stijgen en stijgen…..

    Beantwoorden
  • 23 september 2017 om 11:01
    Permalink

    Ik betwijfel of Alfa Romeo mee gaat als het zou gebeuren.
    Zie eerder dat Alfa Romeo losgekoppeld zal worden en meer met Maserati zal samenwerken.

    Beantwoorden
  • 23 september 2017 om 13:38
    Permalink

    Wat is de meerwaarde voor de Koreanen als Alfa/Maser & Jeep niet mee gaan? Kleintjes maken kunnen ze zelf inmiddels véél beter.

    Beantwoorden
  • 23 september 2017 om 15:43
    Permalink

    @Niccolo: ik denk dat het voor de Koreanen belangrijker is dat ze veel marktaandeel kopen in landen waar ze nog geen hele grote positie hebben (Brazilie, Turkije, Italie, EU als geheel eigenlijk, plus marktleiderschap in de VS, marktleiderschap in crossovers/SUV’s)) dan dat ze interesse hebben in het premium of sportwagensegment. Dat is hun corebusiness immers niet. Een overname of fusie door/met Hyundai/Kia en het tegelijkertijd afstoten van Alfa Romeo en Maserati.

    Beantwoorden
  • 25 september 2017 om 16:33
    Permalink

    Interessante partner, maar veel overlap in Europa en de V.S. Voor de Europese en Zuid-Amerikaanse markt heeft Fiat nog wel bestaansrecht binnen die groep, maar voor Chrysler zie ik het somber in.

    Het loskoppelen van Alfa en Maserati zie ik (nog) niet gebeuren, die merken zijn veel te zwak om op eigen benen te kunnen staan. Maar auto’s van deze merken met Koreaanse techniek? Brrr… Ik moet er niet aan denken.

    Beantwoorden
  • 26 september 2017 om 09:11
    Permalink

    Het zou een stuk beter zijn dan een fusie met GM, wat één grote snijoperatie zou worden van overlappende activiteiten. Maar omdat Hyundai-Kia 2 keer zo groot is als FCA, moet je wel bedenken dat het zeer waarschijnlijk gaat neerkomen op een overname met hoofdkantoor straks in Korea. Of de Koreanen het beste voor hebben met de Italiaanse auto moet dan maar blijken.

    Beantwoorden
  • 26 september 2017 om 13:19
    Permalink

    Het zou weleens de laatste reddingboei voor FCA kunnen betekenen.

    Beantwoorden
  • 26 september 2017 om 19:34
    Permalink

    Afgezien van de dure speeltjes binnen FCA is het niet veel wat de klok slaat.
    Het meeste is toch verouderd en nodig aan vervanging toe.

    Beantwoorden
  • 3 oktober 2017 om 01:20
    Permalink

    Alfa Romeo en Maserati nu ook in het vizier van JLR (Jaguar Land Rover/ Tata Motors) Het zal mij benieuwen wie er met de bruid vandoor gaat.

    Beantwoorden
  • 3 oktober 2017 om 19:44
    Permalink

    AR en Maserati zullen nooit worden afgestoten. Dat zijn nou net de toekomstige melkkoeien van de de groep en van Agnelli/Exor. Bovendien mag TATA enkel dromen van de hoogwaardige techniek waar AR en Maserati van worden voorzien.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.