Italvolt: Europa’s grootste batterijproductie komt in Italië

Investeren in Italië.

Je hoort niet vaak dat Italië een grote partij vanuit het buitenland aantrekt voor een nieuw industrieel complex. Italië bungelt juist vaak onderaan als het gaat om een gunstig investeringsklimaat voor grote ondernemingen. In relatie tot de door ons hier al ruim 10 jaar lang beschreven Italiaanse auto-industrie, is dat enkel nóg zeldzamer. Daarom wilden we het volgende niet onderbelicht laten. Een grote firma in batterijproductie (voornamelijk voor auto’s) strijkt binnenkort namelijk neer op het schiereiland. Daar zal het de naam Italvolt dragen. Het wordt trouwens niet zomaar de zoveelste batterij producerende locatie. Het wordt de grootste van heel Europa (twaalfde in de wereld). Het betreft dus een ‘gigafactory’, goed voor een investering van 4 miljard euro.

Lars Carlström (rechts) met Pininfarina CEO Silvio Pietro Angori.

Autogekkie?

De grondlegger van Italvolt is de Zweed Lars Carlström die een interessante geschiedenis heeft in de auto-industrie (onder andere belastingfraude). Voor Carlström lijkt weinig onmogelijk. Deze man wilde 10 jaar geleden investeren in het inmiddels failliete Saab, in een poging nog wat van dit automerk te kunnen maken. Na een mislukte poging met investeringsmaatschappij Genii Capital, koos GM voor het Nederlandse Spyker als koper voor het zinkende Saab. F1 baas Bernie Ecclestone steunde het plan van Carlström destijds ook (Genii Capital was aandeelhouder in team Renault en daarna Lotus).

Werkgelegenheid en Stellantis als vaste afnemer.

De fabriek met een oppervlak van 300.000 m² zal onderdak bieden aan 4000 werknemers en zorgt voor circa 15.000 nieuwe banen in de toeleverende omgeving. En de band met de Italiaanse auto-industrie is hecht vanaf de tekentafel. Pininfarina Architecture ontwerpt het gebouw en Stellantis robotdivisie Comau zorgt voor de productielijnen. De firma uit Turijn zal tevens een belangrijke afnemer worden. De productiecapaciteit is aanvankelijk 45 GWh en kan uitgebreid worden tot 70 GWh. Carlström heeft als aankomende batterijenproducent niet alleen Italiaanse ambities, maar werkt ook aan Britishvolt, een grote fabriek in het noorden van Engeland. Deze locatie is trouwens eveneens ontworpen door Pininfarina. Andere producenten werken aan vergelijkbare productielocaties in bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland. Bekend is bijvoorbeeld die van Tesla nabij Berlijn. Een plan dat momenteel geblokkeerd wordt door juridische perikelen.

Piemonte als aangewezen locatie.

John Elkann sprak enkele maanden geleden reeds over de toekomstige productie van batterijen binnen de regio waar Fiat ooit haar grootste industrie had. Piemonte zou daardoor weer een levendige maakindustrie krijgen. Uiteraard gaat het om Smart Industry of ‘Industria 4.0′, aangedreven door Europa’s ambitie om de Green Deal binnen een halve eeuw te realiseren. Italvolt lijkt nu een hoofdrolspeler naar die transitie van de Noord Italiaanse Automotive sector. Andere Italiaanse betrokken partijen hierbij zijn onder andere Enel X, Midac, Fiamm en FPT Industrial. Carlström zou zijn voorkeur voor een plek in de buurt van Fiat’s noordelijke productielocaties reeds hebben uitgesproken. Ook al zit men er in het zuiden wellicht meer op te wachten. In Turijn en omgeving leeft de ambitie om grote stappen te zetten, richting de elektrificatie van de auto- en bedrijfswagenindustrie. Tegen 2024 moet het plan van Italvolt zichtbaar vorm gaan krijgen.

3 gedachten over “Italvolt: Europa’s grootste batterijproductie komt in Italië

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.