Lancia moet weer internationaal bekend worden

Middensegment met Delta en Thema.

Afgelopen week klonk officieel door vanuit het management van Stellantis dat Lancia terugkeert met modellen waar het ooit succesvol mee was. Spreek je vandaag de dag over Lancia en voortvarendheid, dan kom je natuurlijk (en helaas enkel) uit op de Ypsilon. Maar in de jaren ’80 van de vorige eeuw zat het gewicht vooral in het midden en hogere segment. Lancia was een serieuze speler op de zakelijke markt. Als het aan Lancia-baas Luca Napolitano ligt, keren die tijden van een volledig en een voor een grotere doelgroep aansprekend aanbod, weer spoedig terug. Een belangrijk sleutelmodel naast de Ypsilon wordt de terugkeer van de Delta. Inclusief sportieve variant waarbij je openlijk mag refereren aan de oer-Delta HF Integrale met vierwielaandrijving. Volgens Quattroruote is er in de wandelgangen ook al gesproken over een nieuwe Thema formaatje Giulia. Dit gerucht over een nieuw vlaggenschip in het D-segment is echter nog niet bevestigd.

Nieuwe markten en produceren op order.

Lancia zal onderdeel worden van een nieuwe insteek, waarbij verkoopmethoden ook drastisch herzien zullen worden. Er zal volgens Napolitano geen nieuwe auto meer van de band rollen, waarbij nog niet duidelijk is wie de eerste eigenaar zal zijn en wanneer de sleutel overhandigd kan worden. Situaties waarbij binnenplaatsen van de fabriek gevuld zijn met nog te leveren auto’s zullen tot het verleden gaan behoren. Zoals bekend verdwijnt ook de klassieke dealer. Dat zal slechts selectief nog plaatsvinden. De focus ligt bovendien op markten waar elektrisch rijden reeds meer gebruikelijk is, dus het noorden van Europa. In de tijd van FCA keek men wat Lancia betreft eigenlijk niet verder dan de zogenaamde ‘Med’ landen als afzetmarkt, zoals Frankrijk, Spanje en Portugal. Die insteek is dus van tafel. Lancia kan in Nederland dus nog weleens een belangrijke rol gaan spelen als het nieuwe Italiaanse Tesla. Velen zullen het merk niet eens kennen, wat indirect ook een voordeel kan zijn in veel gevallen. Voor 2028 krijgt Lancia minimaal 4 modellen in het gamma en hangt er mogelijk een vijfde in de lucht. Uiteraard bijna allemaal louter elektrisch aangedreven (op de Ypsilon na).

6 gedachten over “Lancia moet weer internationaal bekend worden

  • 10 oktober 2021 om 19:30
    Permalink

    Begin met de mild hybride Ypsilon bij de Fiat- dealers neer te zetten met een aantrekkelijk prijskaartje. Hoe moeilijk kan het zijn?

    Beantwoorden
    • 12 oktober 2021 om 12:46
      Permalink

      Toch verkoopt Lancia in het grote luxe segment meer auto’s dan Alfa en Maserati samen

      Beantwoorden
      • 12 oktober 2021 om 19:50
        Permalink

        Dat is lang geleden ..

  • 12 oktober 2021 om 01:17
    Permalink

    Domme zetten van Lancia. Hoog risico door de Ypsilon niet als startpunt te kiezen. Daar zit nu je potentie. En dat verder gaan uitbouwen. Maak een Ypsilon Abarth als opstap naar een Delta Integrale. NB Grote aantallen limousines heeft Lancia alleen tussen 1985-2000 (Thema, Kappa) gemaakt. Dat is slechts beperkt het Lancia-DNA.

    Beantwoorden
  • 15 oktober 2021 om 19:48
    Permalink

    Mooie auto’s. Mijn derde Lancia is een Musa. Stil, stijlvol en zuinig. Succes Lancia!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.