Lancia in Genève 2010

Piest-pe-sas…

Of dat ook zo is laten we even in het midden. Onlangs lieten we ons nogal kritisch uit over de vormgeving die Lancia, of beter gezegd FGA, heeft gekozen om de twee merken optisch te doen versmelten. We hebben goed nieuws voor wie er van houdt… We blijven namelijk onverminderd kritisch. De twee puzzelstukken vinden we namelijk een hoog spruitjesluchtgehalte hebben op het gebied van marketing. Niet bepaald een krachtige, laat staan mooie manier, om twee merken die een hoog niveau uit moeten stralen samen te laten gaan. Hier volgt onze suggestie richting Olivier François; Laat de merken in woord en beeld apart bestaan, wat is daar mis mee? De consument wil een mooi product waar hij of zij echt trots op kan zijn en maakt zelf wel een rekensom als dat nodig is. Maak de versmelting dus subtiel en gebruik geen Sesamstraat beeldtaal om je punt duidelijk te maken. Het is immers geen Duplo-achtige waar die je verhandelt, maar het zijn als het goed is luxe merken met een geschiedenis die je een toekomst wilt geven…

Noem het azijnzeikerij, maar het enige wat wij willen eigenlijk, is dat Lancia blijft bestaan zoals het de laatste jaren zich ontwikkelde. Juist omdat de auto’s in de toekomst dus identiek zijn aan die van ‘dat andere merk’, lijkt het ons verstandig om de identiteit van beide merken zo min mogelijk in woord en beeld te versmelten. Neem dan een voorbeeld aan VAG, -er gaat veel water door de Rijn voordat wij zoiets stellen!- zij zijn meesters in de schijn hoog houden als het gaat om merk differentiatie. Daar kan geen puzzel tegenop! 

O ja… Lancia bracht een showmodel van de Musa naar Geneve, de Delta ‘Hardblack’ en de Ypsilon ‘Elle’.      

5 gedachten over “Lancia in Genève 2010

  • 2 maart 2010 om 17:08
    Permalink

    Zo zeg, daar heb ik zowaar niks tegen op te zeggen. 🙂

    Het enige wat de afkomst van de Lancia zou mogen verraden is het type-plaatje : “Lancia, made in Sterling Heights”.
    (wie kijkt immers nog onder de motorkap tegenwoordig ….?)

    Beantwoorden
  • 4 maart 2010 om 17:43
    Permalink

    Ik hoop dat ze de merken niet te veel laten samenvloeien, dus hiervandaan ook geen discussie opening…

    Beantwoorden
  • 11 maart 2010 om 13:30
    Permalink

    denk dat heel lancia uit europa veranderd in chrysler:(

    behalve italie dan, lekker weer zn vauxhall/opel geval in eu

    Beantwoorden
  • 11 maart 2010 om 14:42
    Permalink

    Klopt niet helemaal. Zoals het er nu naar uit ziet blijft Lancia behalve Italië ook in de belangrijkste EU markten bestaan en zal Auto Halan gewoon Lancia blijven verkopen bij ons.

    Lancia en Chrysler dus gewoon door elkaar heen wat ons continent betreft.

    (artikel hierover is in de maak)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.