Marchionne: ‘Alfa Romeo bijna klaar voor Amerikaanse lancering’

Sergio Marchionne laat weten dat Fiat-Chrysler nu bijna klaar is voor de terugkeer van Alfa Romeo op de Amerikaanse markt. De CEO zegt dat deze doelstelling erg belangrijk is voor het concern en dat Alfa Romeo veel potentie heeft in de VS. Volgens Marchionne zijn er in het verleden met dit charismatische Italiaanse merk behalve veel mooie uitvindingen, ook een hoop fouten gemaakt. Deze fouten zijn volgens hem nog altijd recht te zetten en blijken niet fataal.

De alliantie met Mazda zal daar zeker bij helpen, al laat John Elkann als voorzitter van Fiat vandaag weten dat Fiat-Chrysler niet van plan is om ook aandelen van het Japanse merk over te nemen. Marchionne heeft inmiddels kenbaar gemaakt dat tegen 2016, Chrysler voor de volle 100% in handen van de firma uit Turijn zal zijn.

Het minder goede nieuws komt vandaan in verband met de Europese markt. Fiat heeft aan de aandeelhouders namelijk laten weten, dat de plannen voor ons continent zullen worden aangepast, vanwege de aanhoudende verslechtering van de marktcondities. Wat dit precies zal betekenen is nog niet bekendgemaakt.

4 gedachten over “Marchionne: ‘Alfa Romeo bijna klaar voor Amerikaanse lancering’

  • 30 mei 2012 om 10:13
    Permalink

    ‘dat de plannen voor ons continent zullen worden aangepast, vanwege de aanhoudende verslechtering van de marktcondities.’
    Verrassing! Als Fiat steeds allerlei modellen gaat uitstellen vanwege ‘slechte economische vooruitzichten’, dan beland je uiteindelijk in een vicieuze cirkel. Slechte markt –> modellen uitstellen –> slechtere positie op die markt –> modellen uitstellen etc. etc..
    Op deze manier moet Fiat iedere keer nieuwe klanten op andere merken zien te veroveren, in plaats dat ze van de ene Fiat naar de andere gaan.

    Beantwoorden
  • 30 mei 2012 om 14:23
    Permalink

    @dac1991

    Daar is wat voor te zeggen, maar ik denk dat er een heel bataljon aan deskundigen/economen/boekhouder en overige guru’s zijn los gelaten op deze besluitvorming, zou het daarom niet zomaar afdoen als een vicieuze cirkel-beslissing.

    En een beroemde zakenman heeft ooit gezegd; als het slecht gaat direct ingrijpen, geen kosten meer verspillen, want “het eerste verlies is het minste verlies”, anders ontstaat er een vicieuze cirkel.

    Beantwoorden
  • 30 mei 2012 om 15:11
    Permalink

    @ Di Segno
    Dat is ook wel zo, maar zegt men ook niet “de aanval is de beste verdediging”? Alle andere fabrikanten doen dat en die staan er volgens mij een stuk beter voor (oke PSA misschien niet).

    Beantwoorden
  • 30 mei 2012 om 15:37
    Permalink

    De aanval als beste verdediging werkt alleen als je bij de top hoort en dus over reserves beschikt. Fiat hoort daar nog niet bij en neemt nu dus enkel heel verstandige beslissingen. Modellen lanceren in EU nu zou de doodsteek kunnen zijn van Fiat binnen europa. PSA heeft al haar reserves verspeeld en zit nu met de gebakken peren. GM zal verlieslijdende takken blijven afstoten zoals Opel. ‘Klanten verliezen’ is een aspect dat niet in verhouding staat (overcapaciteit en verlies draaien is erger), al moet Fiat er natuurlijk alles aan doen om zoveel mogelijk aandeel in thuisland ItaliĆ« te behouden. Dat doet het ook, want de nieuwe Panda is zo’n succesvolle maatregel. Wat de hogere segmenten betreft moet Fiat zich in de nabije toekomst veel meer als nieuwkomer gaan presenteren dan dat het pretendeert een bepaald aandeel te handhaven als het om EU-landen gaat. Een nieuwe rendabele B-segment Fiat heeft topprioriteit volgens mij maar zal geen dag te vroeg komen. Mensen die dromen van overvolle Fiat-showrooms in Europa, zijn mensen die over het algemeen onterecht de Torinese firma vergelijken met ijzersterke opponenten uit Korea en de kolos VAG. Helemaal als het om merken als Alfa Romeo en Lancia gaat is dat pure sciencefiction.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.