Marchionne: “Lancia op basis van Chrysler 300 heet Thema”

Dat bevestigde de CEO van Fiat-Chrysler vanaf de autoshow in Detroit enkele minuten geleden. De Lancia Thema zal als nieuw vlaggenschip van het merk vanaf deze zomer in Canada in productie gaan. De Thema zal zeer veel gemeen hebben met de nieuwe 300 (foto), dat in feite een sterk geüpgraded 300C is. Marchionne voegde daaran toe dat een versie op basis van de Chrysler 200 ook de weg naar Europa zal vinden. Dat laatste stond vorige maand tijdens de perspresentatie op de Motor Show van Bologna nog niet op het programma. Dit nieuwsfeit kunnen we persoonlijk niet echt waarderen, gezien de twijfelachtige status van dit model op Europese bodem. Door je oogharen zie je namelijk nog altijd een ongelukkige Sebring staan. Wat dat betreft valt voor het topmodel iets meer te zeggen, al zien we deze weer helemaal niet verkocht worden in Italië (en de rest van Europa), waar Lancia juist in eerste instantie meer wil gaan verkopen. Alleen als de 300 een wat meer grondige aanpassing krijgt in het frontaal (wat we nog steeds een klein beetje hopen) geven we Lancia een goede kans. Op de show presenteerde Chrysler ook de CC versie van de vernieuwde 200.

Volgens de CEO is deze overgangsfase een noodzakelijke eerste stap, op weg naar compleet nieuwe producten van Fiat en Chrysler. De Alfa Romeo Giulia is zo’n eerst nieuw product. Deze zal in 2012 mogelijk al op de markt verschijnen. Ook Marchionne erkent dus dat dit een lapmiddel is. Of een lapmiddel geen te groot risico is, laten we aan de experts in Detroit en Turijn over. We nemen aan dat Sergio Marchionne daar een zeer kort lijntje mee heeft.

13 gedachten over “Marchionne: “Lancia op basis van Chrysler 300 heet Thema”

  • 10 januari 2011 om 21:09
    Permalink

    Ik weet het niet. Het lijkt erop alsof Lancia opnieuw in de markt wordt gezet op deze manier… De gemiddelde audi, bmw of mercedesrijder zal deze auto niet kopen… een Chrysler liefhebber niet makkelijk maar ook een Lancia liefhebber niet. Zeker als het Chrysler uiterlijk niet veel wijzigt. En dat terwijl het juist lijkt alsof met niet teveel aanpassingen er een totaal andere auto van te maken is.
    Maar een topmodel kan meer spin off genereren voor de modellen eronder. Laten we hopen dat vooral de Delta en Ypsilon er baat bij hebben.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 21:16
    Permalink

    ooit was er een Saab,Lancia,Fiat en Alfa op een en het zelfde platform en daar kraaide geen haan na.En die verkochten prima. Nu gaan we moeilijk doen over een tussenmodel en of de rijeigenschappen kloppen en wordt er getwijfelt aan de verkoopkracht.Vreemd!!

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 21:51
    Permalink

    @ alfaspeed
    Zoals ik al zei… ik weet het niet… ik twijfel. Volgens mij is er best een hele mooie Lancia van te maken maar als ik lees:”De Thema zal zeer veel gemeen hebben met de nieuwe 300″… dan wordt ik terughoudend. Juist om het gevoel weg te nemen bij de mensen dat men een Chrysler koopt moet het design passen in de Lancia tradities, desnoods laat je hem maar een half jaar later komen.
    Ik vond de Saab, Fiat, Lancia en Alfa toch redelijk onderscheidend. Als het verschil tussen Chrysler en Lancia net zo groot wordt teken ik ervoor.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 09:56
    Permalink

    Tja, het is een beetje een dilemma. Je kan niet anders dan de 300 naar Europa halen omdat je anders volledig uit de markt verdwijnt. Dat die meer Chrysler is dan Lancia is onvermijdelijk gezien de omstandigheden. Hopelijk wordt het volgende model wel méér Lancia. Blijft natuurlijk de vraag of er markt voor is voor dit model. Op zich is de 300 best wel een imposante auto.

    Dat die 200 toch komt verbaast bij ook en dat had ik liever niet gehad. Misschien komt hij als croma vervanger op de markt? Wie koopt een Lancia 200 als er ook de Delta is? Voor mij hoeft het niet, Ik vind het model zelfs na de facelift aartslelijk en een italiaanse badge onwaardig.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 10:30
    Permalink

    Marchionne vind de 159 al een vergissing hoeveel te meer gaan deze tussen vormen dan een vergissing worden? De 159 is meer Alfa dan de komende lancia’s en fiat fiats en lancia’s zijn. Verkoop die dingen hier gewoon onder de zelfde naam als daar. en maak dan een lancia of fiat variant die fiat of lancia is. De 300c verkocht in europa (buiten Italië) beter dan de thesis. Als ik een Dodge journy wil wil ik dat om zijn Amerikaanse stijl en dan niet een fiat plakker er op dan verkoop je er geen want de Fiat koper wil het niet en de Dodge koper wil geen Fiat. In de USA kun je wel lancia’s verkopen als een Amerikaan die kopers weten niet beter en interesseert het minder dan de Europeaan. Voor de Amerikaan geld alleen als het maar ruim is en er grote mokhouders inzitten afwerking en materiaal gebruik is daar allerminst belangrijk uiterlijke bling weer wel.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 11:08
    Permalink

    Je vergelijking met de 159 gaat niet helemaal op want Lancia is Lancia en Alfa Romeo is heel wat anders (qua markt, imago afzetmogelijkheden). De Thesis was een vergissing en dat zou je dus moeten vergelijken met deze zet. Ik denk wel dat er dus een goede afweging is gemaakt maar mijn vraag blijft in hoeverre verwacht men er voordeel mee te halen? Zou afwezigheid van deze modellen funest zijn voor de groei voor het merk, of zou het juist weinig verschil uitmaken? Als dat laatste het geval is zou ik zeggen verstop deze modellen en trek ze alleen tevoorschijn als een klant er echt om vraagt. Wat de opvolgers betreft denk ik juist dat de samensmelting Chrysler-Lancia een meesterlijke zet is.

    Toch hoop ik nog stiekem op een cosmetische ingreep die nu nog geheim is. Vergelijkbaar met de FL van de Fiat Croma qua ingreep. Nieuwe grille, lichtunits, interieur en bumpers. Dat zou juist prima zijn. Maar wat kost zoiets??..het kon wel uit bij de Croma dus waarom niet bij deze modellen waar men meer van kan verkopen verwacht ik.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2011 om 16:42
    Permalink

    Het is zover: het is nu zeker dat die mottige Chrysler 200 komt als Lancia Flavia. Denken ze nu echt hier veel aantallen van te verkopen? Die auto klopt gewoon niet qua proporties, laat staan dat hij een greintje Lancia DNA in zich heeft.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2011 om 18:04
    Permalink

    Het is een gedrocht vergeleken met de mooie Lybra maar dat is niet het probleem… De auto is nog veeeeel minder populair dan de 300C en is dus onverkoopbaar in alle opzichten.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2011 om 22:02
    Permalink

    Lancia 200…Flavia…aiii..maar die opvolger komt toch al in 2012?/13….of heb ik het mis…dus blijft die Lancia 200 erg kort in Europa…

    Beantwoorden
  • 12 januari 2011 om 22:21
    Permalink

    Idd RG opvolger in 2013… Dus een jaartje voor de ‘Flavia 200’
    Ooit was er de Flavia 2000…scheelt maar een 0
    Begin 2013 is zeker omdat Chrysler dan ook hard aan een nieuwe toe is.De Dodge en Alfa Giulia komen eerst.

    Beantwoorden
  • 13 januari 2011 om 02:36
    Permalink

    “Door je oogharen zie je namelijk nog altijd een ongelukkige 200c staan.”

    De 200c heeft nooit bestaan… De auteur doelt wellicht op de Sebring 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.