Marchionne vanuit Detroit: “Alfa Romeo Giulia krijgt Amerikaans platform”

Vanaf de beurs in Detroit komt nog meer nieuws naar voren dat alles met de toekomst van Alfa Romeo te maken heeft. Na de aankondiging over een grote Alfa die in Canada gebouwd zal worden, spreekt Marchionne zich verder uit over de Amerikaanse marktintroductie van het legendarische merk uit Milaan. Ook Fiat’s eerste man John Elkann deed een duit in het zakje. De CEO in slobbertrui kon de pers vertellen dat Alfa Romeo met een zeer compleet aanbod de Amerikaanse markt zal betreden vanaf 2012. Het meest geschikte model voor deze grote gebeurtenis is volgens Marchionne de nieuwe Giulia. Dit model heeft volgens hem een ‘Amerikaans’ platform. Ook de in Mirafiori gebouwde Alfa Romeo’s zullen de Amerikaanse markt bedienen aldus de CEO (middensegment SUV en Giulia).

Hieruit valt te concluderen dat er nog veel nieuwe ontwikkelingen te verwachten zijn, die met een letterlijke samensmelting van Italiaanse en Amerikaanse techniek te maken heeft. Zoals wij bij AutoEdizione reeds lang hopen en vermoeden, zal de Giulia op een evolutie van het Compact platform gebouwd worden dat geschikt is voor achterwielaandrijving en vierwielaandrijving. Dit nieuwe platform vormt de basis voor opvolgers van de Chrysler 200, Lancia Lybra, Fiat Bravo en Alfa Romeo Giulia. Marchionne noemt dit om tactische redenen een Amerikaans platform omdat deze voornamelijk ook in de VS momenteel in ontwikkeling is. Alfa Romeo neemt als belangrijk ‘premiummerk’ van de toekomst dus het voortouw als het gaat om de eerste toepassingen.

Extra ambitieus en hoopgevend was ook de verklaring van jonge ‘presidente’ Elkann die luidde; “We zullen niets verkopen maar zullen juist de gelederen sluiten, ook al heeft men een grote zak geld in de aanbieding.” Met deze woorden is een mogelijk verkoop van Alfa Romeo aan Volkswagen voor 2014, weer eens volledig uit de lucht. Alfa Romeo zal in Amerika de concurrentie aangaan met de Duitse merken en zal daarbij een mogelijk goede concurrentiepositie innemen dankzij een sterk economisch beleid van de firma uit Turijn en Detroit, met alle voordelen die daarbij horen. Een doorn in het oog van de concurrentie.

Deel dit artikel:

75 gedachten over “Marchionne vanuit Detroit: “Alfa Romeo Giulia krijgt Amerikaans platform”

  • 10 januari 2011 om 18:16
    Permalink

    Hahahahaha.Geduld wordt beloond.Jammer voor de zwartkijkers!!

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 18:19
    Permalink

    Jeej badge engineering dus.
    Was het niet zo dat Amerikaanse autos niet een bocht om zijn te krijgen en Italiaanse auto juist zo goed zijn in het bochtenwerk?

    Begrijp me niet verkeerd, Amerikanen kunnen ook prachtige auto’s zijn, maar ze zijn totaal verschillend van een Italiaan. Een Amerikaan is bruut, groot, zwaar, heeft een grote motor en krijg je niet de bocht om. Een Italiaan is elegant, kleiner, licht, een kleine motor (met naar verhouding meer vermogen) en stuurt zeer lekker door de bochten.

    Waar gaat het heen met ons favoriete merkje?

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 18:19
    Permalink

    … ik weet dus niet of we in dit geval wel blij kunnen zijn met rwd

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 18:23
    Permalink

    Platformen hebben weinig met wegligging te maken.en zeker niet de modern ontwikkelde door Fiat die ook voor de amerikaanse markt geschikt zijn. Zie ook de nieuwe Amerikaanse 500.!!

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 18:26
    Permalink

    Het gaat nog altijd om Compact Wide. Deze is nieuw, Italiaans van oorsprong en heeft de vergelijkbare kwaliteiten van die van de Giulietta maar dan met achterwielaandrijving.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 18:30
    Permalink

    En dus noemen ze dit platform amerikaans omdat hij ook geschikt is voor de Amerikaanse markt.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 18:33
    Permalink

    @alfaspeed: Ik zou niet te vroeg jubelen want persoonlijk trekt het mij totaal niet om zo verweven te zijn met de Amerikanen.

    Als ik jou 10 of 15 jaar geleden had gevraagd of je het fijn zou vinden dat de toekomstige Alfa`s grotendeels gebasseerd zouden zijn op Amerikaanse ontwikkelingen, wat zou dan je antwoord zijn geweest ?

    Dat ze zeggen dat ze niks verkopen zegt me niks, dat kan iedere dag veranderen. Dat ze kunnen conurreren met de Duitse merken in Amerika geloof ik al helemaal niet. Daar is meer voor nodig dan verantwoord economisch te werken. Die slag hebben ze lang geleden al verloren en halen ze nooit niet meer in. Kijk naar de Duitse merken in China en dan Fiat in China. Een wereld van verschil.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 18:44
    Permalink

    Is het werkelijk een amerikaanse ontwikkeling of OOK voor de amerikaanse markt ontwikkeld en daar zit em het verschil.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 18:55
    Permalink

    @alfaspeed: Als die voor de Amerikaanse markt is ontwikkeld dan is dat toch niet positief ? Totaal andere cultuur, historie en consumenten eisen dan wij hier in Europa hebben.

    Ik heb er weinig vertrouwen in maar Alfa is met de Mito en de Giulietta ook Alfa niet meer dus de overgang wordt steeds minder verassend. Als je van een 156 naar een amerikaans product zou gaan dan merk je dat direct maar sinds de 159 en nu met de Mito en de Giulietta wordt de stap steeds minder groot.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 19:46
    Permalink

    @Ferry832: Ferry dat van China heb je gelijk aan, dat geeft Fiat ook toe vandaag, maar je vergist je in de Amerikaanse markt. Fiat heeft nu enorme kansen in de VS. Kansen die de Duitse groep VAG (BMW is veel kleiner) maar moeizaam weet te benutten. Iedere dag moet VW vechten voor een efficiรซnte rol op die markt omdat ze simpelweg te veel kosten maken daar. Ik weet zeker dat ze het in Wolfsburg heel irritant vinden wat Fiat daar nu met Chrysler gaat doen. GM idem. Ford heeft een gentlemens agreement met Chrysler.

    De Chinese markt is belangrijk maar ook verradelijk vanwege de opkomende eigen autoindustrie daar. VAG wilde zelfs haar accenten verleggen naar Zuid Amerika waar al iemand anders de leiding lijkt te nemen; Fiat.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 19:58
    Permalink

    Voor pessimisten is het glas altijd halfleeg.
    Ferry : je bent een zwartkijker en je ziet overal beren op de weg.
    Pffff.

    Als Audi elke (dagblad)pers zover krijgt om jubelcijfers te publiceren over de verkopen in de toekomst (!) en de geplande (!) investeringen, zegt men : waauw, zie je wel hoe goed ze zijn.

    Als Elkann zegt : โ€œWe zullen niets verkopen maar zullen juist de gelederen sluiten, ook al heeft men een grote zak geld in de aanbieding.โ€ , dan is jouw commentaar : “Die slag hebben ze lang geleden al verloren en halen ze nooit niet meer in. Kijk naar de Duitse merken in China en dan Fiat in China.
    Of anders geformuleerd : we zullen wel zien of het wel zo zal lopen, eerst zien en dan geloven. En eigenlijk is het al te laat volgens jou.

    Je haalt China aan : OK, Fiat is daar niet (zo) aanwezig als VAG. Maar Fiat verkoopt wel zijn ‘oudjes’ en productiemateriaal aan lokale autobouwers (2e op de ladder van Lansink ๐Ÿ™‚ : Hergebruik.
    Ken je ook de cijfers van Zuid-Amerika ? Daar heeft Fiat de boot echt niet gemist. En wordt nu versterkt met Jeep, in latere fase Ram, en eventueel nadien met Dodge / Chrysler.

    Ivm China : ongeveer 18 miljoen wagens verkocht, waarvan 1,9 VW / 0.23 Audi / 2,35 GM / amper 0.6 miljoen van Ford
    Ford heeft dus ook de boot gemist in China ?
    En Ford zal dus ook vanalles moeten verkopen aan VW ?

    Komaan zeg : de wereld is groter dan alleen Europa.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 20:09
    Permalink

    Marvin schreef : “”Een Amerikaan is bruut, groot, zwaar, heeft een grote motor en krijg je niet de bocht om. Een Italiaan is elegant, kleiner, licht, een kleine motor (met naar verhouding meer vermogen) en stuurt zeer lekker door de bochten.””

    Oei, en ergens anders zijn er Alfisten waarvoor de motor blijkbaar niet groot genoeg kan zijn (V6, neus wordt a.h.w. opgehaald voor een 4 cilinder).

    Ik snap het niet meer.
    ’t Zal daarom zijn dat ik best tevreden ben met mijn Y en zijn 1248 cc.
    Begrijp me niet verkeerd, Marvin, ik kan me zeer goed vinden in de beschrijving hoe een Italiaan moet (?) zijn.
    Ik begrijp eerder de “roepers” niet die een grote (3.0 ? of meer) V6 รฉn RWD willen in een Italiaan.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 20:16
    Permalink

    Beste Koen, dat ze niks verkopen en de gelederen willen sluiten slaat op de eventuele verkoop van Alfa Romeo aan VAG. Mijn commentaar daarop is inderdaad eerst zien dan geloven omdat zo`n uitspraak morgen weer anders kan zijn. Totaan 2014 is een lange tijd en er kan wat dat betreft veel gebeuren. VAG heeft al aangegeven tijd te hebben dus wachten ze even.

    Dat ze de concurrentie in Amerika niet aankunnen slaat op het feit dat BMW, Audi en Mercedes daar redelijk gevestigt zijn en dat Alfa daar niet zomaar tussen komt.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 20:33
    Permalink

    Laten we eerst zien wat het wordt. Is het het niet zo dat Alfa altijd het beste weet te behalen uit de beperkte middelen die het tot beschikking heeft? Iedereen kan een top auto maken met ongelimiteerde resources. Een goeie auto maken met beperkte resources is een kunst. Om in amerikaanse termen te blijven, je wil de biggest bang for your buck!

    Ik ben ook geen enthouiaste fan van het uiterlijk van de Giuletta. maar het is toch meer dan uiterlijk? En zeker als je het vergelijkt met de hedendaagse concurrenten die min of meer binnen hetzelfde referentiekader zitten, dan springt Alfa er gewoon uit.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 20:59
    Permalink

    Ferry832 schrijft:

    “Beste Koen, dat ze niks verkopen en de gelederen willen sluiten slaat op de eventuele verkoop van Alfa Romeo aan VAG.”

    Ik veroorloof me om wat knip- en plakwerk te doen ๐Ÿ™‚ :

    โ€œIk zeg het dit keer niet maar ik schreeuw het van de daken; Alfa Romeo is voor geen enkel bedrag te koop. We hebben al te veel geld geรฏnvesteerd voor een verkoop. Het moet nu duidelijk zijn dat dat de combinatie Fiat-Chrysler iedere verkoop รผberhaupt overbodig maakt. Ferrari zal niet naar de beurs gaan. We verkopen ook geen onderdelen van Fiat Industrial zoals Iveco en Magneti Marelli.โ€

    Het was toen niet alleen Alfa Romeo dat sommigen wilden kopen, maar ook de geruchten over Iveco (een bepaalde duitse firma heeft toevallig ook MAN en een deel van Scania in zijn portefeuille) en een percentage van Ferrari dat FGA zou ten gelde maken.

    Die “geruchten” van verkoop allerlei (of waren het bewust misleidende opiniestukken / commentaar van zogenaamde analisten ?) waren regelmatig te horen net voor de beursgang. (zoek maar de berichten van december op deze site op)
    Toeval ?
    Was het “toeval” dat 1 concurrent telkens in beeld kwam om “tafelzilver” te kopen ?

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 21:03
    Permalink

    @Ferry832: het glas is halfvol of halfleeg!!!
    Het is maar hoe je naar de wereld kijkt anders zag je wel dat het positiever is dan ooit als Alfa liefhebber.En echte Alfa producten worden er echt wel gemaakt.Ik moet zeggen je bent niet kritisch maar erg pessimistisch.Jammer.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 21:04
    Permalink

    En begrijpend lezen is ook een kunst. Lees het artikel nog een keer……..

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 22:09
    Permalink

    Mmm een amerikaans platform, of eigenlijk niets meer of minder dan de compact wide architectuur…
    Als dat betekent dat we achterwielaandrijving gaan krijgen op de Giulia…
    Dan kan ik vannacht alvast niet meer slapen ๐Ÿ™‚

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 22:13
    Permalink

    @Ferry832:
    “Dat ze de concurrentie in Amerika niet aankunnen slaat op het feit dat BMW, Audi en Mercedes daar redelijk gevestigt zijn en dat Alfa daar niet zomaar tussen komt.”

    Deze quote is de perfecte illustratie van het denkpatroon van veel zwartkijkers op deze site. Ze gaan er blijkbaar vanuit dat de wereld stil staat:
    – Het heden wordt altijd afgemeten aan het verleden. Huidige Alfa’s zijn niks, vroeger was alles beter.
    – De toekomst wordt blijkbaar afgemeten aan het heden. Omdat de Duitse merken in de US een sterkere positie hebben dan Alfa, zal dat wel zo blijven.

    Open toch potjandorie eens je ogen voor ONTWIKKELINGEN !!! De Amerikaanse economie en kijk op auto’s is niet meer zoals wij denken dat ‘ie was. De tijd van groot, log en slurpend is ook daar voorbij. Daar is bijna de hele Amerikaasne industrie aan onderdoor gegaan. Ook daar spelen trends als downsizing en zuinigheid.

    Natuurlijk gaat Alfa niet in een keer alle Duitse merken aan de kant douwen in Noord-Amerika. Maar dat ze er marktaandeel van gaan afsnoepen, daarvan ben ik overtuigd. Alfa Romeo is in Amerika nog steeds een legendarische naam. Maar zonder alle negatieve associaties zoals “roesten in de folder” etc. die hier in Nederland aan het merk kleven.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 22:19
    Permalink

    Sommigen onderschatten hier echt de impact van de wijze waarop de Fiat-Chrysler alliantie zich in de VS รฉn mondiaal zal kunnen ontwikkelen. VAG denkt pas in 2018 800.000 auto’s te kunnen verkopen in de VS. Chrysler-Fiat zal daar flink overheen gaan dankzij de grote voordelen die zich nu voor gaan doen. Waarom denk je anders waarom het spel zo bewust en tactvol wordt gespeeld.. er valt geld te verdienen en een hele hoop ook.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2011 om 22:57
    Permalink

    De Sergio-groupies staan weer te springen om een handtekening van hun pop idool.
    Wat hadden jullie dan verwacht uit de mond van Sergio op zo’n persconferentie?

    “Even stilte in de zaal van de aanwezige pers, ik heb groot nieuws voor jullie”.
    “Alfa staat inderdaad in de showroom voor de hoogste bieder!”.

    We zitten niet meer in de zandbak droomkasteeltjes te kleien….

    @Koen,
    Dat van MAN en Scania klopt inderdaad maar de potentiele duitse kandidaat was voor zover mijn weten alleen Daimler/Freightliner. De koop ketste door de te grote monopolypositie af. (gelukkig maar!!)

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 09:24
    Permalink

    “”Wat hadden jullie dan verwacht uit de mond van Sergio op zoโ€™n persconferentie?””

    Een handtekeningsessie ? ๐Ÿ™‚

    Nee, het is gewoon belangrijk dat eindelijk eens duidelijk gezegd wordt dat (evt. delen van) AR, Iveco, Ferrari, etc NIET verkocht worden.
    Dit aan de hele wereld, dus inbegrepen ook voor de oren van enkele Europese autoproducenten.
    Het is ook een interessant signaal voor hen die graag beleggen op de beurs.
    Het is (eindelijk) (of nog eens) gezegd dat AR op de Amerikaanse markt zal komen en de concurrentie zal aangaan met duitse merken.

    Wait and see, maar ik vind het een goede strategie.
    Op de Amerikaanse markt is er echt wel plaats voor een ander merk dan de Koreaanse, Duitse of Japanse.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 10:13
    Permalink

    @Jordy:noem ons maar groupies maar de reacties op een overname gerucht zijn vaak veel ziekelijker….en daar weet jij alles van ๐Ÿ˜‰
    Ergens vind je het juist heerlijk dat men hier pro is…want anders had jij geen hang out niet waar?

    Ik heb boeken over mensen zoals jij ๐Ÿ˜‰

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 11:13
    Permalink

    Geen probleem toch, amerikaans ontwikkelde platformen met RWD?
    Amerikanen zijn vaak enorm comfortabel geveerd, en daarom niet echt bochtenvreters.
    Met een andere koets, ophanging en Fiat techniek zie ik geen enkel nadeel.

    Er werd me een jaar of 3 geleden al verteld dat de Giulietta de laatste FWD auto zou zijn van Alfa, en daarna zouden alle autos (die niet op het compact platform) staan RWD worden.

    Kan ik een hoop zeggen, maar de beste man (Alfa verkoper) had wel gelijk,
    of was heel erg vooruitziend.

    Gelukkig zijn veel Amerikanen wat minder beperkt in hun auto denken als ons polderjongens,
    en zullen ze Fiat en Alfa een eerlijke kans geven.
    Zeker Alfa heeft een goede naam in de States en merken als Audi hoeven daar niet de autoweek redactie te aaien om goede onterechte reviews te krijgen, want de pers is daar een stuk onafhankelijker als hier!

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 12:28
    Permalink

    Ondanks alle kritiek aan het adres van Ferry832, moet ik toch zeggen dat hij gelijk heeft.

    “Ferry832 schrijft:
    Beste Koen, dat ze niks verkopen en de gelederen willen sluiten slaat op de eventuele verkoop van Alfa Romeo aan VAG. Mijn commentaar daarop is inderdaad eerst zien dan geloven omdat zo`n uitspraak morgen weer anders kan zijn. Totaan 2014 is een lange tijd en er kan wat dat betreft veel gebeuren. VAG heeft al aangegeven tijd te hebben dus wachten ze even.”

    Het is zeker dat FIAT iets zal moeten verkopen willen ze 51% van Chrysler in handen krijgen. Alle cash die nu binnen komt wordt gebruikt voor nieuwe ontwikkelingen om de jaren van verwaarlozing recht te zetten. Waar gaan ze dan de cash halen voor de koop van de 16% Chrysler (van 35 naar 51)? Juist ja, een onderdeel verkopen.

    Ondertussen worden de nieuw aangewezen FIAT-dealers in de VS zenuwachtig, want ze hebben veel geรฏnvesteerd in een FIAT-franchise omdat ze de garantie kregen dat er ook Alfa bijkwam. Die garantie blijkt nog altijd niet geconfirmeerd. Vandaar de berichten van de FIAT top dat er niets wordt verkocht, kwestie van de gemoederen te bedaren en het openen van nieuwe franchises niet in het gedrang te brengen.

    Ik hoop dat FIAT in zijn opzet slaagt en dat we een hoop interessante modellen krijgen in de komende jaren. Het is echter duidelijk dat het de laatste kans is, de aasgier VW ligt klaar.

    @Autoedizione: het is duidelijk dat FIAT-Chrysler meer zal verkopen dan VW. Dat zou maar erg zijn als het anders was, Chrysler is veel langer op de (eigen!) markt als VW. Blijft wel het feit dat de overname van Chrysler een meesterzet was van Marchionne.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 12:41
    Permalink

    Joepie, eindelijk een Alfa met bladveren en een Chryslermotor.
    Het werd tijd. Al dat innovatief en eigenzinnig gedoe ook.

    AutoEdizione schrijft:

    @Jordy: k heb boeken over mensen zoals jij ๐Ÿ˜‰

    ..wacht, en IK werd gecensureerd omdat ik te persoonlijk werd?

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 12:41
    Permalink

    Ik denk dat Alfa weldegelijk het op kan nemen tegen de Duitsers als het Alfaโ€™s blijven en dus de vloer aankunnen vegen met BMWโ€™s. En dat ze die Alfaโ€™s dan ver Amerikaniseren zodat ze daar op de makt weg kunnen zetten is niet zoveel mis (als ze maar van de kern waarde afblijven). De 159 kan zo heen als er ergens plek was geweest voor koffie bekers. De 159 is in veel opzichten beter dan de Duitsers alleen niet in verkoop aantallen wegens een slechte start en een slecht einde met een te mager aanbod. Breng de persen van de 159/brera/spider maar naar Braziliรซ. Dan kunnen ze daar een herstart maken mits ze hem dan voor een redelijke prijs aanbieden.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 12:54
    Permalink

    @Jordy : ik ben geen groupie van Marchione (zo’n Adonis is hij nu ook weer niet ๐Ÿ™‚ ).

    Ivm Iveco : klopt, je hebt gelijk.
    Het was Mercedes dat volgens sommigen interesse had in Iveco. Maar zeer snel tegengesproken door Mercedes zelf.
    Merk het verschil met het vuurtje-stook van VW ivm Alfa Romeo : elk half jaar wordt er opnieuw over gezeurd in de pers. (op deze site elke anderhalve dag ๐Ÿ™‚ ๐Ÿ™‚ ๐Ÿ™‚ )

    Ik vind het gewoon boeiend en veel gedurfder wat de Fiat groep in zijn geheel doet om een respectabel aantal voertuigen in de wereld te verkopen.
    Herinner je nog de 6 miljoen die Marchione vooropstelde om te kunnen overleven ?
    Fiat / Chrysler hebben dan nog een weg te gaan : met wat bijeengezochte cijfers, schat ik dat ze op 3,1 ร  maximum 3,5 miljoen zijn geraakt in 2010.

    Veel boeiender dan met een zak geld zwaaien en gooien : 20 % ofzo van een merk te kopen en dan van je tak maken dat het merk (waarin je een minderheid hebt) zich uit een bepaalde markt moet terugtrekken omdat jij daar een bepaald type auto wil verkopen.
    Lijkt een beetje op wat Mercedes met Chrysler deed : wij weten het beter, dus doe ons ding maar.

    Tussen Fiat en Chrysler is er een samenwerking in het ontwikkelen en het delen van platformen en motoren.
    Het beste / best betaalbare wordt gebruikt in de producten.

    Is de terugtrekking van Chrysler uit Europa vergelijkbaar met Suzuki en VW ?
    Misschien, het lijkt erop.
    Maar Chrysler (en zijn medewerkers) worden in hun waarde gelaten : in ruil voor Europa, krijgen ze expansie in Zuid-Amerika en Aziรซ.
    Hier is Lancia “de pineut”.
    (maar wie zit op Lancia te wachten in Zuid Amerika en Aziรซ ? Enkelingen die het nog kennen van ‘vroeger’)

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 14:13
    Permalink

    @chorizo: I’m the editor! ๐Ÿ˜‰ (btw: dat van mij is duidelijk een grapje en Jordy hoort bij het meubilair inmiddels. Ik herinner me jouw situatie niet (er is nog een redacteur)trouwens maar dat was vast een stuk minder luchtig. ๐Ÿ˜‰

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 14:17
    Permalink

    Chorizooo zijn we er weer!!! En mensen die slaapwndelen moet je echt niet wakker maken.slaap verder

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 14:20
    Permalink

    Trouwens als die teaser van AlfaGiulia.com echt is…komt de Giulia dan voor de jaarwisseling al uit? er staat 2011 bij nl.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 14:39
    Permalink

    @AE

    Zou natuurlijk best nog dit jaar kunnen, want wat daar onder het doek lijkt te zitten is gewoon een Giulietta met kofferbak.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 15:28
    Permalink

    Voor alle mensen die negatief zijn over Alfa Romeo en andere Italianen heb ik een prima site dat heet AutoBlog ga daar lekker zitten dan kan je praten met je VW vrienden over de kwaliteit van knopjes.

    Ik heb liever een Alfa Romeo, en vind de USA gaaf zeker als je ziet wat ze daar doen en kunnen.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 16:09
    Permalink

    @Squadra
    Treffend samengevat. Ben het met je eens.

    De toekomst voor onze merken (met name Alfa en Lancia) zonder deze alliantie zou er een stuk minder rooskleurig hebben uitgezien! Hoewel eninge kritiek op het eigen merk ook “tunnelvisie” voorkomt, tenzij de kritiek weer een doel op zich wordt natuurlijk…

    Puur marketing hoor om te roepen dat het een “Amerikaans platform” is. Want de pers.conf. was in Amerika en Amerikanen zijn ook chaufinistisch, erger nog dan wij of Italianen.

    Beste mensen probeer de zaken ook eens wat meer te relativeren, managers gebruiken altijd krachtige taal.

    De Amerikaan is helemaal klaar voor kleiner. (Behalve dleden van de TeaParty of bekrompen Republikeinen die met M16’s onder de lange jas boodschappen gaan doen om te voorkomen dat ze door een zeker kwaad van buitenaf worden belaagd.) Over relativeren gesproken…

    Kleiner daar is bij ons nog redelijk groot hoor. Een 159 is daar gewoon een kleine auto, zoals bij ons een Mito een kleine auto is. Ik zag hier net een Dodge RamVan een parkeerplaats zoeken…ik bedoel maar.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 17:27
    Permalink

    @Squadra: Op de door jou genoemde site zijn ook Alfa enthousiasten aanwezig. Wouter heeft een 147 gehad en staat over het algemeen positief tegenover Italiaanse auto`s.

    Misschien stoort het jou ( en andere ) dat ik realistisch en afwachtend ben. De huidige situatie en de huidige Alfa producten kunnen mij nu eenmaal minder boeien dan vroeger. Daarnaast kan ik niet erg enthoussiast worden van de samenwerking met de Amerikanen. Ik geloof niet dat daar Alfa`s beter van worden en daarnaast stoord de onduidelijkheid me. Komt de Giulia nu eind 2011, in 2012 of begin 2013 ? Wordt dit nu een nieuwe 159 of wordt dit een compacte Giulietta sedan ? Hoe zit het met de rest van het assortiment als de Mito en de Giulietta uitgebloeid zijn ? Komt er nu wel of geen 166 opvolger enz. enz.

    Jullie worden enthoussiast van een man die heel veel praat maar eigenlijk weinig zegt. Jullie worden enthoussiast van een toekomst die eigenlijk accabadabra is en blijkbaar zijn jullie enthousiast over de huidige Alfa`s. Ik vind de huidige designlijn niks, de huidige dynamiek vind ik niks en de huidige motoren vind ik niks.

    Alfa`s worden nog wel gebouwd alleen staat er een BMW logo op.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 17:47
    Permalink

    Ferry832,

    Je geeft zelf je antwoord al ga lekker naar BMW-Blog. Kan je heerlijke praten over achterwiel aandrijving en hoe fijn dat is in de sneeuw.

    Autoblog is niet pro Alfa die zijn eerder negatief, maar goed.

    Ik denk dat mensen moeten begrijpen dat we in andere tijden leven en dat daarbij een andere koers belangrijk is. En zeggen dat BMW’s Alfa Romeo’s zijn dan moet je echt je mond gaan spoelen.

    Sjonge zeg wat een azijn pissers op deze site zeg. Alfa Romeo krijgt nu juist een hele mooie toekomst. Alfa Romeo heeft door geld gebrek een facuum gehad aan modellen (voor Sergio). Maar je ziet nu bij BMW dat ze ook opzoek zijn naar alternatieven voor technieken de nieuwe 1 serie krijgt bijvoorbeeld voorwielaandrijving. En de M serie motoren krijgen allemaal turbo techniek.

    Dus daar moeten ze ook naar andere technieken toe omdat we in andere tijden leven met andere eisen, veel dingen zijn daarbij europees geregeld.

    Ik en mijn broertje gaan morgen bij Vireo kijken bij een nieuwe Mito 1.3 JTD met een aantal opties. Word er nu al blij van Alfa Romeo rijden en 14% bijtelling hebben waardoor mijn Alfa nog meer kan samenstellen met opties.

    Laten we eerst een kijken waar Alfa Romeo mee gaat komen we hebben nu pas 2 modellen er komen er nog veel meer!!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 17:49
    Permalink

    @Ferry832: Volgens mij ben je uit je verhaal op te maken eigenlijk wel blij dat er “iets gebeurt” anders had je deze site allang verlaten,maar realistisch of kritisch is toch echt iets anders dan constant de brompot uithangen.En wat belet je om BMW mooi te vinden? Prachtige auto’s waar ik graag in rijdt.Ik zou zeggen waag het erop.!!

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 17:59
    Permalink

    @Ferry832: Wouter? Laat me niet lachen die brallende gast heeft er alles aan gedaan om het merk af te zeiken de laatste jaren.

    Overigens vind ik dat je je meningen altijd goed aan het onderbouwen bent Ferry dus blijf vooral hier en laat je niet afleiden. ๐Ÿ˜‰ …En als je een 8.32 hebt hoef je toch geen andere auto trouwens? Bij mij in de straat woont iemand met een unieke Thema 8.32 SW (nagebouwd)! Als ik zo’n auto had en kon onderhouden zou ik ieder modern product uitlachen en er mooi in blijven rijden.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 18:34
    Permalink

    EDIT ๐Ÿ˜‰

    @Ferry
    Geen brompot zijn hoor. Fijne bladveertjes, styling van een 300c, 25inch velgen en een nette gietijzeren blok. Nog wat spinners en presto, een za-li-ge Alfa, beter dan wat die communistische vakbondsitalianen ooit gebouwd hebben. Hiep hoi.

    Zo, mogelijk mag ik nu Sergio door de borstharen gaan strijken. Za-lig.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 18:45
    Permalink

    @AE,
    De knipoog zegt genoeg. ๐Ÿ™‚
    Wist echter niet dat je de Bijbel leest. De hoofdpersoon daarin had ook andere gedachten dan de oude gevestigde orde en werd daar op afgerekend. ๐Ÿ˜‰

    @Koen,
    Leuk te zien dat er iemand spreekt die ook enige kennis toont.
    Het is overigens binnen de truckindustrie geen geheim dat Iveco weldegelijk te koop staat. De concurentie weet dat. De afnemers van Iveco-motoren ook want die stappen 1 voor 1 over op concurerende motoren. (busbouwers en dergelijken)

    Wil er mee zeggen dat het bovenstaande praatje van Sergio alleen maar bedoeld is om de gemoederen te sussen. Voor de eigen werknemers, investeerders en klanten. En het praatje heeft nog succes ook blijkbaar. In dat opzicht is de missie van Sergio geslaagd. En vergeet niet dat alles te koop is. Ook de diensten van Sergio zelf. ๐Ÿ˜‰

    @anti-autobloggers,
    Jammer dat men Autoblog zo snel afbrand. Men vergeet dat je autoBLOG niet kunt vergelijken met autonieuwswebsites als AutoEdizione. Bij autoblog hoort ook ammusement. Net als Top Gear. Achter elke geschreven zin op Autoblog.nl zou eigenlijk een knipoog-smiley moeten staan.

    Het zijn de bezoekers die de boel verzieken daar. Zo heb je er “Alfisten” die telkens met de fakkels en hooivorken klaarstaan om Autoblog aan te vallen op een MENING van 1 van de vele tekstschrijvers aldaar. Enkele van die bezoekers zijn ook vaste AE-bezoekers.

    Let wel dat AutoEdizione van origine ook een Blog was/is. Dit is nog altijd waarneembaar aan de eigen mening die de tekstschrijver er bij voegt. En daar is voor een blog niks mis mee. Al moet men kunnen begrijpen dat niet iedereen de mening hoeft te delen. Het is immers niet de paus die scepter zwaait.

    Overigens vind ik de rij-impressie van de QV op autoblog zeer netjes. Want de wagen word er helemaal niet afgeschreven en zelfs goed bevonden. Echter was het voor de tekstschrijver niet wat hij er van verwacht had. Mag toch?

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 18:58
    Permalink

    Oke, ik wil graag wat minder pesimistisch zijn en wat Alfa betreft laat ik me ook leiden door emotie. Ik ben als het ware verwekt in een Giulia en het gehele Alfa virus is me met de paplepel ingegoten. Ik kan er slecht tegen als een nieuwe Alfa niet voldoet aan de verwachtingen en zie met leden ogen aan hoe bijvoorbeeld een BMW wel succesvol is met eigenschappen die Alfa vroeger ook hoog in het vaandel had.

    Mijn geloof is dat Alfa er alleen bovenop komt door uniek te zijn met haar karakteristieke eigenschappen. Sportiviteit,design en made in Italy zijn eigenschappen die klanten moeten kunnen waarderen. Als dan ook de kwaliteit, de waardevastheid en de continuiteit in modellenopvolging verbeterd worden dan zijn we er. Als ik dan Marchionne bezig zie dan twijfel ik aan zijn kennis van Alfa Romeo.

    Ik ben vaak kritisch maar ik hoop dat de waanzinnige geschiedenis van Alfa nog een groot vervolg krijgt.

    @AE, ik ken het verhaal van de 8.32 SW. Op youtube staat een film van de geboorte hiervan. Ook de voorderingen hiervan waren op internet te lezen. De Thema SW is een aparte auto maar ik hou van originaliteit. De 8.32 is nooit in SW uitvoering gebouwd behalve het verhaal dat er 1 voor Agnelli is gemaakt. Op marktplaats staat trouwens ook een 8.32 SW te koop. Deze is in uitmuntende staat.

    Oude auto`s treffen mij meer dan de nieuwe. Wij hebben een nieuwe Grande Punto en ik kan niet enthousiast worden van al dat nieuwe gedoe. Een oude Italiaanse auto heeft karakter, mag wat mij betreft weleens kapot zijn maar maakt je o zo blij als die een keer zin heeft. De nieuwe Fiat maakt het niet uit, die is nooit chagrijnig en rijdt in weer en wind zijn rondjes. Er saai allemaal. Hij is wel mooi, dat dan weer wel.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 20:01
    Permalink

    @Ferry832: Dan heb je toch geluk dat er nog er heel veel mooie oude Alfa’s rondrijden en te koop zijn.Ik vond zelf de 156 te vooruitstrevend en nu vind ik het een knaller.Sommige veranderingen vergen tijd en geduld.”een man weet pas wat ie mist als het er niet meer is”.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 20:25
    Permalink

    @Ferry832: En nog even een reactie op de waanzinnige historie an Alfa Romeo die is al 30 geleden te grabbel gegooit, dus daar kan het huidige management alleen maar op vooruitgaan.wat rijervaring betreft rij ik geregeld in een oude Giulia en dat is fijn,stap ik dan over in een Alfetta is dat een wereld van verschil,stap ik dan over in mn 75 TS dan is dat of ik vlieg en stap ik dan over op mn 166 zit ik in een spaceshuttle.Hoe verder we gaan in de ontwikkeling van voertuigen hoe sterieler alles aandoet maar stap ik over in een willekeurig ander merk dan de 166 weet ik dat ik in een Alfa heb gereden.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 21:06
    Permalink

    @alfaspeed: Natuurlijk en ook Alfa moet met zijn tijd meegaan. Ik geloof echter niet dat de Mito en de Giulietta over 20 jaar net zo`n indruk maken als bijvoorbeeld de Alfetta, de oude Giulia, de 75 enz. Deze genoemde auto`s zaten verder af van de gemiddelde Passat enz. dan nu het geval is.

    Plak in een Alfetta of een 75 het gehele dashboard af en doe dit ook bij een Passat, een Vectra of een Mondeo uit die tijd en je weet precies welke de Alfa is. Doe dit nu bij een Mito of een Giulietta en hun concurrenten en ik ben benieuwd of je dan nog steeds weet welke de Alfa is. Dat zal echt een stuk lastiger worden.

    Ik vind dat Alfa de laatste 30 jaar veel toppers heeft gebouwd, alleen de laatste 10 jaar is het kwakkelen.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 21:19
    Permalink

    @Ferry832: Het wordt steeds moeilijker om toch een verschil te maken in deze snelle technologische tijd.De auto die je vandaag nieuw koopt was gisteren al achterhaald.Misschien vinden ze er wat op bij Fiat.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 21:37
    Permalink

    Ferry,

    Hier een paar Toppers voor je: Alfa Romeo 147 GTA, Alfa Romeo 8c Spider, Alfa Romeo 155 Q4, Alfa Romeo GT 3.2 V6, Alfa Romeo 159 1750 TI, Alfa Romeo Brera 3.2 V6 260PK 4WD beetje zwaar maar wel lekker als GT, Alfa Romeo 156 GTA, Alfa Romeo Mito QV, Alfa Romeo Guiletta 1.750 235 PK QV, Alfa Romeo 166 3.2 V6, Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo, Alfa Romeo 147 1.9 JTD Q2, Alfa Romeo Spider 1750 TBI.

    Klinkt als een heerlijk gerecht waarbij je de Pasta zelf mag kiezen, je zou ze allemaal punt gaaf hebben goh welke zou ik vandaag eens nemen?

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 21:49
    Permalink

    Vergelijk je auto’s van 80 jaar geleden onderling dan zijn de verschillen veel groter dan bij auto’s van 40 jaar. En vergelijk je die verschillen weer met auto’s van 10 jaar geleden dan zijn de verschillen nogmaals een heel stuk kleiner geworden.
    In de toekomst zal onderscheid (met dank aan alle regelgeving) nog veel kleiner worden, wen er dus maar vast aan.
    Alfa is tot op heden altijd onderscheidend geweest, ik hoop dat dat zo blijft.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 21:51
    Permalink

    Ik zou voor de GT 3.2 gaan en dan even langs Madeno-tuning voor de Fijnslijperij.
    Hij was enkele jaren terug rijdersauto van het jaar en als ik in em rijdt ga ik altijd jakkeren vooral hier in Limburg.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 23:39
    Permalink

    Voor zover ik weet doet Madeno geen Alfa’s meer. De plaats van Alfa is ingenomen door de RS-modellen van Renault.

    Maar met Autodelta in Engeland is ook niks mis mee. Doet Vireo na de overname van Van Lingen nog iets met Autodelta?

    Een duits revisiebedrijf doet je 3.2 ook maar wat graag opboren naar 3.9 trouwens. Schulze heet die geloof ik.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2011 om 23:39
    Permalink

    @Ferry

    GTV 3.0 V6 24 niet vergeten he… ๐Ÿ™‚ Maar da’s puur eigen belang en eigenlijk ook een beetje off-topic.

    Ik ga alfagiulia.com volgen en we zullen zien.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2011 om 06:51
    Permalink

    De heerlijke 3.0 v6 heb ik nu in mijn 166 en daar kan in enorm van genieten. Het geluid vind ik op sommige momenten nog mooier dan de v8 in de 8.32.

    @Squadra; het is inderdaad een heerlijk lijstje. Behalve de Mito en de Giulietta QV maar dat zal dan wel persoonlijk zijn. De rest is allemaal top. Incl. de GTV die is geleverd in 3.0 en 3.2 v6. Vergeet trouwens de diesels niet want die zijn ook erg lekker geweest in de 156 en de GT.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2011 om 07:13
    Permalink

    Madeno is alleen nog in de weer met wiel ophanging en sperdiffs.wat tuning betreft kun je beter naar squadra-tuning gaan.toppertje op software gebied.maar dan ben je eigenlijk ver genoeg gegaan met het fijntunen.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2011 om 10:09
    Permalink

    Wat mij vooral stoort is dat alfa groot geworden is met sportieve auto’s (spiders en coupรฉs) en dat we daarvan niets meer terugvinden. Ik heb momenteel een spider s4, een spider v6 en een GT en er is momenteel niks in het gamma wat eventueel ter vervanging kan dienen. Ik hoop dat daar op korte termijn verandering in komt en dan bedoel ik niet een giulietta met koffer met een of andere ecodiesel. Dat is voor mij geen alfa maar een triest modeverschijnsel. Een alfa is voor mij een auto die een glimlach op het gezicht tovert, een auto waar je gerust eens een blokje verder mee rijdt als je ’s avonds van het werk komt. Een alfa is een auto die passie uitstraalt aan de buitenkant en binnenkant en die dat ook vertaalt in de aandrijflijn, m.a.w; een motor met een geluid waar je kippevel van krijgt. Niets is zo opbeurend als het geluid van de busso V6. Het is een auto die gemaakt wordt door mensen die zelf graag auto rijden, niet door boekhouders.

    Vertel mij eens, welke alfa voldoet momenteel aan deze beschrijving?

    Beantwoorden
  • 12 januari 2011 om 11:53
    Permalink

    Lusso,

    Je moet eens gaan rijden met de Brera 1750 TBI TI die is echt heel anders die kun je rijden als een 33. Sound is een beetje een probleem maar dat hebben alle turbo motoren een beetje.

    En voor alle tuners wat dachten jullie van AutoDelta UK. Ik heb ooit mogen rijden met de rode 156 GTA met WTCC kit die staat op hun site met de 3.7 V6 met 326PK. Tommaso kan daar over mee praten die was daar toen bij.

    Als ik die auto moet omschrijven als vriendelijk zeker in ze 1 ik dacht nog jeetje lijkt wel een Punto zo makkelijk totdat ik naar zijn 2 schakelde en volgas gaf AHHHHHHH JEZUS ik heb op de ring bij Utrecht even in een oog opslag 200 gezien bij Overvecht stond ik voor het stoplicht een beetje gas te geven wat een Sound!!

    Stopt er naast me een Mercedes SLK Compressor die had in de gaten dat dit geen normale 156 was dus het raam ging naar beneden in de German scheiBe mobiel en wilde weten wat voor Alfa dit was. Daar sprong het stoplicht op groen en liet hem toen weten met volgas wat Italiaans betekend CIAOOOOO BROOOOOOOOOOOAAAAMMMMMMMMM.

    Wat een auto was dat super mooi gemaakt had ook de nieuwe neus van de 156 laatste serie.

    De auto was in Nederland om bij Henk Thuis van Intrax een set veren en dempers te krijgen.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 12 januari 2011 om 13:12
    Permalink

    Snel lichtvoetig en een goeie links/rechts combinatie,en je tegenstander is KO.een echte Alfa!

    Beantwoorden
  • 12 januari 2011 om 13:45
    Permalink

    @ squadra

    het klopt allemaal wel wat je zegt…alleen zijn de door jou beschreven auto’s niet meer in produktie.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2011 om 14:13
    Permalink

    @ Lusso

    Maar van de Brera 1750 TBi TI zijn er nog wel een paar te koop. Mijn vrouw rijdt er nu ruim een maand in, en het is inderdaad een genoegen (afgezien van het bijna ontbrekende motorgeluid dan, maar daar moet wel iets aan te doen zijn).

    Beantwoorden
  • 14 januari 2011 om 10:40
    Permalink

    @6C Jordy:
    Als je Autoblog enkel als amusement ziet vraag ik mij toch af waarom inhoudelijke berichten aldaar worden verwijdert …mogen de trouwe volgers niet de waarheid weten en linken zien ( ook naar AE) , die een iets ander , veelal genuanceerder , verhaal vertellen ?
    Dat is wel de praktijk merk ik. Dat het je bevalt weet ik wel maar vertel dan wel hoe het er werkelijk aan toe gaat .
    In de psychologie noemt met dat verschijnsel ( in dit geval van de maar volhardende auteur alsmede een paar hier ) , cognitieve dissonantie.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2011 om 11:14
    Permalink

    Ach Johnny het leuke is dat AB uitgesproken anoniem is, evenals VW. Wij zijn juist dat tegenovergestelde. Dus laat ze daarom maar van alles verwijderen. Wij zullen intussen alleen maar groeien, omdat uitgesproken liefde voor de automobiel meestal een Italiaans tintje heeft en niet Duits or whatsoever.

    Er komt meer…. ๐Ÿ˜‰

    Beantwoorden
  • 14 januari 2011 om 11:32
    Permalink

    Autoblog moet je echtwel als amusement zien.prive,story kwaliteit en af en toe een lekkere dame.nu vertellen ze ook in een pagina lang verhaal dat de overname van Alfa door VAG aanstaande is,zelfs binnen enkele weken!!!! We zullen zien of ze gelijk hebben . Anders hebben ze hun naam gevestigd.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2011 om 12:07
    Permalink

    Dat was meer sarcasme.ik heb de fakkels en hooivork al klaarstaan.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2011 om 23:38
    Permalink

    @Johnny,

    Nergens zeg ik dat autoblog enkel amusement is. LEZEN!!!

    Gelukkig ben jij nog hier om de amusementswaarde wat op te krikken Johnny.

    Maar eventjes doodserieus nu. Wanneer kun je een artikel als de “waarheid” bestempelen? Enkel wanneer de inhoud overeenkomt met je eigen visie? Oftewel als de inhoud niet gelijkgestemd is met je eigen mening zal het artikel dan altijd “onwaar” zijn?

    En verder begrijp ik het verwijderen van de links wel. Want menig “Alfist” doet zich eerder voor als “Terrorist” op autoblog. En de andere bezoekers genieten van het feit dat men makkelijk op de kast te jagen is. (en dat is ook ammusement voor de anderen)

    Beantwoorden
  • 15 januari 2011 om 09:45
    Permalink

    Ik , en iedereen , konstateer enkel de feiten.

    Goed , je bent het dus met me eens dat er niet enkel amusement is , maar doodserieus kwajongens werk die de massa wil groeperen. Dat is hun keus en wij zijn het eens , mooi.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2011 om 10:30
    Permalink

    Echter hoe weet je dat het nieuws van AutoEdizione wel een feit is? Waarschijnlijk toch omdat het overeenkomt met je eigen visie waardoor je een gelijkgestemde band met AE denkt te hebben. Iedereen die de mening niet deeld word dan verdacht op het verdraaien van iets wat je zelf als feit ziet.

    En stemmingmakerij heb je op elke website waar de bezoeker de vrijheid krijgt om op het artikel te reageren. Ook hier. En daar doen we allemaal aan mee.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2011 om 12:05
    Permalink

    Of een verslag op waarheid berust zie je pas na dat de medeling ook uit komt.voordien zijn het maar medelingen en nog geen feiten.ook niet van autoblog.dus we moeten afwachten.wie weet hebben ze gelijk.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2011 om 19:16
    Permalink

    Misschien hebben ze beiden gelijk en vind er een ruil plaats. ๐Ÿ˜‰

    Beantwoorden
  • 16 januari 2011 om 16:03
    Permalink

    Nee Jordy , ik kom veelal met feiten . Als anderen dat niet doen bewijs ik dat dan ook. Dan worden we nogal eens boos…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.