Marchionne spreekt vanuit Detroit over Alfa Romeo en Lancia

marchionne detroit

De pers vloog tijdens de opening van de autosalon in Detroit weer traditioneel op de man in donkere trui af, om hem te bestoken met vragen. De markante CEO gaf zoals altijd een aantal sappige soms haast cryptische antwoorden. Wat de verdere overname van Chrysler betreft zei de CEO dat er geen haast is, maar dat het technisch mogelijk is, dat over 9 maanden alles in kannen en kruiken zal zijn. Over de productie van Jeeps in China zei Marchionne dat er nog niets getekend is, ondanks een eerdere ’teaser’ vandaag van Jeep-voorman Mike Manley.

Lamborghini’s jubileum kwam ook even ter sprake, evenals de naam Ducati, want Ingolstadt en Wolfsburg zouden hebben gezegd dat beide merken dé ambassadeurs zijn van de Italiaanse identiteit in de wereld. Marchionne zei daarop heel cynisch, dat hij dat als een bijdrage ziet aan het werk dat Lingotto mondiaal levert, in plaats van dat het een verdienste van de Duitse groep zou zijn.

Over Alfa Romeo herhaalde Sergio Marchionne, wat hij een aantal jaren geleden ook al eens zei en daarmee lijkt de aankondiging van het nieuwe D-segment opnieuw een feit. De CEO doet dit door opnieuw te stellen dat de 159 een fout is, die niet weer gemaakt zal worden. Deze auto was volgens hem 400 kg te zwaar en had bovendien onder andere een Australische motor. Met andere woorden, diens opvolger zal vele malen lichter worden en smeuïge Italiaanse motoren krijgen, in plaats van een tamme krachtbron van GM. Het DNA zal nu helemaal kloppen zei hij vervolgens.

Over Lancia zegt Marchionne heel kort dat het merk in Italië zal blijven bestaan dankzij het feit dat Chrysler bestaat. Of dit wil zeggen dat in de rest van Europa het Italiaanse merk zal verdwijnen, is niet duidelijk.

Verder steunt de CEO opnieuw premier Monti in deze verkiezingstijd. De sprong voorwaarts van Fiat over de grenzen was cruciaal en verliep het afgelopen jaar nog beter dankzij de exportfilosofie van Mario Monti. Het is volgens de CEO nu aan de Italianen om voor deze verstandige aanpak te kiezen in het stemhokje.

2 gedachten over “Marchionne spreekt vanuit Detroit over Alfa Romeo en Lancia

  • 15 januari 2013 om 12:34
    Permalink

    Goed nieuws voor Alfa! Hij ziet dan tenminste in dat de 159 beter had gekund. Het gewicht en de vreemde motoren hebben het succes inderdaad gefnuikt, net zoals de Brera en de Spider trouwens…

    Beantwoorden
  • 15 januari 2013 om 21:14
    Permalink

    de 159 400kg lichter. Dat zou geweldig zijn een hedendagse D segment auto met dito ruimte en veiligheids voorzieningen die slecht 1100kg weegt 200kg ligter dan de kleinere 156 een gewicht gelijk aan een punto/mito een B segment auto. Dat word heel veel aluminium en carbon fiber en magnesium en plasic motor kappen.

    Maar die GM Motoren is leuk en aardig er had naast deze motoren natuurlijk ook de 1.4 MA’s in gekunt. Wat al een reductie van enkele tien tallen KG was geweest.

    Toch ben ik bang dat het allemaal leuker klinkt dan wat het wordt. 1100KG betekend dure materialen met hoge prijzen voor het eind resultaat.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.