Home » FCA , Fiat

Marchionne wil automerken Fiat en Chrysler mogelijk vervangen

31 juli 2013 14:25 9 reacties

sloop

Sergio Marchionne zette gisteren weer eens alles op scherp en daarmee komt ook een opmerkelijk geluid naar buiten, namelijk dat de CEO met de gedachten zou spelen om de automerken Fiat en Chrysler in Europa en Amerika te laten vervallen (niet in Brazilië en andere opkomende economieën). Dat meldt (voorlopig nog alleen) het opinieblad l’Espresso van La Repubblica, die over de citaten zeggen te beschikken na een kort interview met de CEO. Beide merken zouden met een imagoprobleem kampen op deze continenten. Dit zeer opmerkelijke geluid sluit overigens wel enigszins aan op plannen om vooral het 500- en Panda-label uit te bouwen. Dat Fiat meer in deze namen gelooft, blijkt ook uit het feit dat op de huidige 500 en Panda al nauwelijks Fiat-logo’s terug te vinden zijn.

chrysler

Het is veeleer de eigen identiteit die bij deze typenamen horen die voor het juiste imago zorgen, dan de oude merken zelf. Bovendien weet Fiat in de segmenten boven de Punto als merknaam nooit echt te overtuigen. Chrysler heeft min of meer last van hetzelfde, maar het is bij het eventueel wegvallen van dit logo, volstrekt onduidelijk wat er voor in de plaats komt. Marchionne zou gezegd hebben dat het daarom beter is om te mikken op een ‘nieuw’ merk met een portfolio vol nieuwe producten. Of dat ook gevolgen heeft voor Lancia, klinkt hier niet in door. Het klinkt in ieder geval wel als een angstige droom voor echte merkliefhebbers… (zoals wij) De namen Fiat en Chrysler staan inderdaad al jaren veel meer voor een overkoepelend bedrijf dan voor een automerk. Maar om het wiel opnieuw uit te vinden heb je wel erg veel lef nodig en is bovendien zeer riskant.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

9 reacties »

  • dmantione schrijft:

    Tja… ze vinden het FIAT-merk te goed voor goedkope auto’s en niet krachtig genoeg voor auto’s met wat meer. Wat bij betreft het FIAT-merk inzetten in het goedkope segment, en daar heeft het een prima naam.

    Zet FIAT af tegen Dacia… Nou dan weet ik wel.

  • 1100lusso schrijft:

    Het lijkt een beetje met vuur spelen volgens mij. Met een krachtige reclamecampagne moet een merkimago toch op te krikken zijn. Kijk naar skoda en Dacia. Dat waren vroeger uiterst gammele autootjes en kijk waar ze nu staan.

  • AR 159 schrijft:

    En kijk naar een Kia het bulkt er van nu zijn ze stoer en hip. Vroeger werd je ronduit uitgelaggen. En wat te denken van Audi over het paard getilde skoda’s zijn het maar netjes afgewerkt en daar vragen ze grof geld voor en krijgen ze ook en voor de 80 uit 1991 was het ook pet.

    Met de Panda en 500 scoren ze goed dat moeten ze door zetten. Maar Italiaanse auto’s in het algemeen hebben een slechte naam als het gaat om:

    Betrouwbaarheid
    Kosten
    Restwaarde
    Modellen consistentie
    Optie mogelijkheden
    Dealer netwerk

    En juist hier gaan ze nat op diverse vlakken.

    Betrouwbaarheid: Dat zit vandaag de dag wel goed maar niemand weet het en ze laten het zelf niet zien. ipv stunten met de prijzen geef 5 jaar echte fabrieksgarantie + 3 jaar Kia constructie. Dan laat je het klinken als 8 jaar garantie. En laatje als merk zien dat je vertrouwen hebt in je label. (iedereen denkt nog steeds in Sud’s Ritmo’s en Arna’s)

    Kosten: Ook die vallen reuze mee mijn ervaring met FGA producten is dat ze goedkoper in onderhoud zijn dan een Duitser en minder onderhoud behoevend zijn. Echter dat is niet de publieke opinie ook niet bij de Italianen helaas. Door de naam onbetrouwbaar te zijn gaat me uit van veel garage bezoeken en dus toren hoge rekeningen.

    Restwaarde: Door de boven genoemde is de vraag laag in gebruikte modellen en dus de rest waarde ook. Echter dat hoeft niet getuige de 500 en vorige panda is ook niet onaardig. En ook de ander genoemde punten helpen hier niet aan mee.

    Modellen consistentie: Ja ook dat is killing geen opvolging betekent klanten verlies soms zelfs zeer touwe. Je bent dan gebonden aan de zwervers die niet merk trouw zijn maar eens wat anders willen en daarna weer door hoppen na wat anders.

    Optie mogelijkheden: Door het beperkte aanbod aan combinaties in techniek is de spoeling dunner (Motoren versnellingsbakken type aandrijving (Q2 (hardware) Q4) . Biedt je het wel aan maar beperkt gaan je klanten naar de concurrentie die wel een breed aanbod heeft. De Italianen denk als het om auto’s gaat dat een Pizza met 1 topping minder kannibaliseert dan wanneer je verschillende toppings kunt krijgen. Zelf basis ingrediënten missen dus alleen met kaas ham oliven salami tommatensous of artisokken. Dat er meer klanten zijn die liever een combi hebben of alles dat is in politiek niet mogelijk. Denk aan instap Juul met TCT en instap MA of top Mito met TCT. 6 bakken. etc.

    Dealer netwerk: Juist die ze het liefst willen zijn het slechts voor de naam en imago grote jongens die alles verkopen hebben geen hart voor het merk en dat is juist wat veel mensen wel willen Italiaanse auto’s gaat over emotie en beleving dat wil je terug zien niet in een duur glazen hoeren huis waar je kunt kiezen uit 30 verschillende snollen, Maar klasse en stijl niet perse uitbundig en een persoonlijke benadering. Een simpele loots met de Italiaanse vlag prenten van race legendes aan de muur en een espresso machine voor de koffie liefhebber is al voldoende. En ja het pand mag er mooi uit zien maar niet overtrokken maar is niet noodzakelijk. Een gemoedelijke sfeer is het beste. Als ik kijk naar hoe men omgaat et klanten en personeel zijn er voor mij een paar uitschieters in de markt. Wim Prins en het Autohuis daar waar de eigenaar als nodig is ook gewoon zelf de auto’s op de brug zet en mee helpen als het druk is. Ook het vroegere Sam van Lingen dat waren ook echte liefhebbers.
    Organisaties als de Stern groep zijn de slechtste die er zijn daar loop je met een boog omheen wellicht dat de oude overgenomen Sam van lingens binnen de groep nog wat zijn maar de hier gesloten jongens zij niet voor niks dicht. Ook een Willem Schoon had 10x beter het dealer schap kunnen behouden dan dat grote onpersoonlijke organisaties als de stern groep. En kijk eens hoe goed de 2 heren aan de weg timmeren met hun “Italië in de Polder” bij Sam van Dalen druipt de liefde voor de Italiaanse auto er ook af en dan met name Alfa Romeo en Maserati.

    FIAT groep NL leest U mee daar kunnen jullie en de grote lompe jongens nog wat van leren.

    Laten vallen deze merken zou stom zijn allen je moet eens goede marketing gaan voeren en latten zien dat je zelf ook in je product geloofd.

  • niccolo schrijft:

    Sergio bedankt!

    Je zult maar Fiat dealer zijn en vreemde merkrijders moeten overtuigen van je product in een tijd dat het grote opperhoofd deze signalen afgeeft. De visie op de wereld mag kloppen, de vertaalslag naar de markt moet ook juist zijn. Met zijn opmerking over de 159 heeft hij deze fout eerder gemaakt. Ik hoop dat de politiek snel naar de achtergrond verdwijnt en het product weer centraal komt te staan.

  • Lancia4Ever schrijft:

    Beste lezers: Er is nog geen bevestiging in andere bronnen dat Marchionne idd een vraagteken bij de merklogo’s heeft gezet. De bron is nu tevens aangegeven in de eerste alinea van dit verslag.

  • alfaspeed schrijft:

    De 159 is en blijft een goede auto maar echt geen Alfa.SM had dat goed gezien. Geen enkele Alfa rijder die ik ken heeft em gekocht!! Vreemd!! Nee , SM weet waar hij t over heeft. Zonder hem was alles al geschiedenis.

  • niccolo schrijft:

    @alfaspeed

    Weten waar je het over hebt, dingen goed zien en je visie wereldkundig maken zijn twee verschillende zaken, Helemaal als je boven in de boom zit, hebben je uitspraken een impact. Comes with the job.

    Bovenstaande artikel goed voorbeeld. Ook zonder bevestiging door andere bronnen duikt de uitspraak in ander media op. Waarheid of niet, het kwaad is daarmee geschied. En dat blijft jammer.

  • alfaspeed schrijft:

    @Niccolo , daar heb je helemaal gelijk in. Hij had beter moeten weten.

  • HZW1 schrijft:

    Panda zou dan wel een sterke naam zijn, maar de keuze is dramatisch.
    Bepaalde combinaties zijn niet mogelijk, (bv Zwart van buiten, blauw van binnen) om maar wat te noemen.
    Zo er nog veel meer combos die niet mogelijk zijn, en daar doe je jezelf als merk te kort mee.
    Verder werkt fiat nederland zichzelf ook tegen door gewoon niet alles aan te bieden wat Fiat levert.
    Ropen dat een klant een bepaald type toch niet koopt is pure BS.
    Als je het niet aanbied weet je ook niet of je het verkoopt, als je gewoon begint met de keus aan de klant te laten ben je al een stuk verder IMHO.
    De Panda is een mooi autotje maar motorisch is het dramatisch.
    Tuurlijk zijn er mensen die de TwinAir de hemel in prijzen en zeggen dat het een geweldige motor is, en technisch gezien zal dat ook wel zo zijn.
    Maar ik heb nu al een paar keer met zo’n ding gereden en blijf het een “grasmaaier” motor vinden.
    Waarom bied fiat bv wel een 1.4 ltr aan in de 500 en 500L en niet in de Panda.
    Ik zou 10x eerder een Panda kopen met de oude 1.4 ltr motor dan met een TwinAir.
    Ik vind zelfs mijn Panda 169 1.2 ltr beter rijden dan de nieuwe Panda TwinAir.
    Ik denk als Fiat de Panda aanbied met 1.4 ltr MultiAir Turbo met 135 pk dat er best genoeg mensen zijn die dit zouden kopen.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

FCA , Fiat

Lees meer over

, ,

Volg ons

Advertenties