Marchionne: ‘We hebben niet alles verteld met het oog op de concurrentie’

De wederopstanding van Alfa Romeo en de vervolmaking van Lancia dankzij een compleet modellengamma. De uitbreiding van Maserati…

Het vormen slechts de hoofdpunten, dat wat we voorbij zagen komen tijdens de presentatie van eergisteren zegt Sergio Marchionne; “We zijn met het oog op de concurrentie niet in detail getreden ook al lijkt het misschien wel zo.” Ook wat betreft het plan voor de Braziliaanse markt schijnt er veel meer nog totaal geheim te zijn. Op die markt wordt momenteel namelijk een felle strijd om de sterkste marktpositie geleverd. Fiat staat er goed voor maar moet wel blijven vechten middels een vol programma de komende 5 jaar.

“De nieuwe producten die wij in de pijplijn hebben allemaal als uitgangspositie de beste kwaliteit en nieuwste innovatie te bieden aan onze cliënt. We hebben met de 6 miljoen eenheden tegen 2014 als doel een van de belangrijkste autoproducenten ter wereld te worden.” Tegen die tijd wil Fiat in Europa jaarlijks 2.150.000 auto’s verkopen wat maar liefst 64% meer is dan in 2009. De kleinste segmenten spelen daarbij een cruciale rol. Dat vormt namelijk een derde van de markt.

FIAT: “10 nieuwe modellen en 6 updates”

Voor het moedermerk zijn de twee belangrijkste platformen de ‘Mini’ en ‘Small’ de komende jaren. Een nieuwe stadsauto in 2013 in het laagste segment. Een nieuw basismodel in het B segment in 2012, ook voor de Amerikaanse markt. De nieuwe Panda vanaf volgend jaar, zeer belangrijk voor de Europese markt. Dit model krijgt in 2014 al een update. Een vernieuwing van de 500 en 500c in 2012. Een 5- en 7-zits variant van de opvolger van de Multipla en Idea. De vervanging van de huidige Punto Evo voor een totaal nieuw model in 2013. In het ‘Compact’ segment zien we een nieuwe sedan verschijnen samen met een tweede variant in 2012-2013. Ook de Bravo zal een nieuw opvolger krijgen.

Het verdwijnen van de Croma, Multipla en Ulysse zorgen volgens Marchionne ervoor dat andere merken binnen de groep meer ruimte gaan krijgen, om in de hogere segmenten te kunnen concurreren d.m.v. grote sedans en MPV’s. De Sedici gaat in 2011 al uit productie. Een grotere SUV/Crossover op basis van de Dodge Journey komt daarvoor in de plaats. Deze zal in de VS van de band rollen.

Fiat moet in 2014 20% meer verkopen t.o.v. 2009 (1.100.000 auto’s meer) 

ABARTH: “Een sterk imago”

De updates voor de 500 en 500c Abarth voor 2012 en de nieuwe PuntoEvo in 2013 moeten voor de nodige continuïteit zorgen van deze compacte Sportieve tak.

Alfa Romeo: “7 nieuwe modellen en 2 updates”

De Giulietta vormt de basis van vele modellen binnen FGA. Ook voor het merk zelf. De nieuwe Giulietta krijgt in 2014 een update. Vanaf dat punt zal de Alfa hatchback ook in de VS te koop zijn. In 2012 zullen er twee ‘Large’ modellen debuteren. De Giulia sedan en Giulia Sportwagon. Deze zullen ook de Amerikaanse, Canadese en Mexicaanse markt betreden. De 159 gaat in eerste instantie nog niet verdwijnen. In het ‘Small’ segment krijgt de MiTo een update in 2012. Een jaar later komt daar een nieuwe vijfdeurs versie van op de markt, ook voor de VS. Er komt tevens een nieuwe Spider en een compacte en een grote SUV.

Alfa Romeo heeft als doel 350.000 auto’s te verkopen vanaf 2014.

Lancia: “8 nieuwe modellen waarvan 6 op Chrysler basis”

De middelgrote en grote Lancia modellen van de toekomst zullen van top tot teen overeenkomen met de Chrysler varianten. Een nieuwe 5-deurs ruime Ypsilon verschijnt in 2011 op de markt (in GB als Chrysler). De feitelijke opvolger van de Musa die in 2012 na succesvolle jaren het toneel zal verlaten. De oude Ypsilon verdwijnt eind volgend jaar, begin 2012. In 2012 zullen in het middensegment twee nieuwe Lancia varianten verschijnen. Een sedan en een ander model. Later volgen ook een topmodel sedan en MPV op basis van de nieuwe 300C en Grand Voyager.

Lancia moet in 2014 295.000 auto’s verkopen samen met Chrysler.

Ferrari: “Steeds exclusiever”

Het sleutelwoord voor de komende jaren voor het speciale merk uit Maranello is diversiteit in exclusiviteit. Precies de andere kant op dan veel concurrenten momenteel doen. Elk jaar moet er een nieuw model debuteren waar alleen de rijksten op aarde voor naar de dealer kunnen gaan. Droomauto’s als de nieuwe topsegment GT en opvolger van de 612 Scaglietti, 458 Spider + Scuderia, Enzo (2012) en 599 GTB opvolger.

Maserati: “Tegen de Duitse gevestigde orde?”

Het zogenaamde H segment met de GranTurismo en de GranCabrio zullen hun eigen plaats van exclusiviteit blijven opeisen. Maar een totaal nieuw vormgegeven Quattroporte (‘G-segment’) en nieuwe E segment sportsedan met een prijs tussen de 55.000 en 70.000 euro moet de wereld straks echt gaan verrassen. Maserati gaat uitbreiden dus, dankzij een hoogwaardige productiefaciliteit in Grugliasco. Vanaf 2012-2013 is het al mogelijk dat dit model in productie zal gaan.

Het doel van Maserati is om het marktaandeel van 3% naar 8% te vergroten. Dit kan dankzij de samenwerking met Chrysler. Maserati vormt ook een belangrijke pijler voor de Amerikaanse markt in het luxe segment. Of Alfa Romeo daar ook uiteindelijk een aandeel in zal hebben is nog niet officieel maar wel waarschijnlijk dankzij het delen van nieuwe techniek. Onder dit geheimzinnig ‘premium project’ gaat mogelijk ook een nog verborgen motorisch programma schuil van FPT in samenwerking met Chrysler.


5 gedachten over “Marchionne: ‘We hebben niet alles verteld met het oog op de concurrentie’

  • 23 april 2010 om 13:01
    Permalink

    Kijk dat maakt meer duidelijk. Dit is waarschijnlijk de informatie die ontbrak wat betreft Alfa Romeo. Ik ga ervan uit dat het ‘Premium Project’ van toepassing zal zijn op de samenwerking tussen Alfa Romeo en Maserati in het hogere segment.

    Misschien wordt dit met de volgende zin uit de presentatie bedoeld?

    “Entry into NAFTA extended by Maserati at hight-end”

    Beantwoorden
  • 23 april 2010 om 14:44
    Permalink

    NAFTA staat voor de North American Free Trade Association.
    Je kan dus goedkoop auto’s laten bouwen in Mexico die rechtenvrij in Amerika geimporteerd kunnen worden.
    Is dus een terugkeer naar de Amerikaanse markt praktisch gezien qua verkopen.

    Beantwoorden
  • 23 april 2010 om 16:16
    Permalink

    Over coupé gesproken…
    Heb je gezien dat de Duitsers van BMW copy-paste chinezen hebben ingehuurd voor hun laatste zinloze concept in Shanghai?

    De BMW ‘GranCoupé’ met zelfs het lettertype van Maserati!

    Ik wist niet dat de beierse bouwers zo’n gebrek aan fantasie hebben.

    Niet te filmen! Het is een platgedrukte 7 serie met 4 deuren trouwens. Het is dus geen coupè!?! Netals dat de GT van BMW geen GT is. Gelukkig hebben ze bij Maserati geen patent op de namen maar wel op de vorm blijkbaar 😛

    Mijn suggestie voor de baby QP is GranBerlina! 😀
    Wel een goed teken trouwens dat men graag Italianen wil kopiëren. Blijkbaar een teken dat het initiatief ten zuiden van de alpen ligt momenteel en niet erboven.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.