Maserati als anticrisismaatregel uit Italië

maserati toekomst

Wie zich deze dagen afvraagt waar nu dat plan voor Alfa Romeo blijft, moet naar de nieuwe Maserati Quattroporte kijken. Marchionne zei het zelf ook. De export van luxe auto’s is de sterkste troef in deze moeizame periode voor de Italiaanse auto-industrie. Compacte auto’s zijn wellicht ook de komend jaren goed verkoopbaar in de VS en Zuid-Amerika, maar om in China te groeien, zijn duurdere merken met een sterke eigen identiteit de belangrijkste sleutel. Dat is vooral zo, nu Europa ook het komende jaar een dorre boel zal zijn, voor producenten van compactere auto’s en dus voor Fiat. Lingotto heeft voldoende in huis om die producten (Maserati, Alfa Romeo en Jeep) de komende tijd in de markt te gaan zetten, maar moest wel van ver komen. Knowhow uit Italië en extra capaciteit uit de VS, zijn dus de basisingrediënten om succesvol te zijn binnen deze tak van sport. Kijk dus goed naar Maserati de komende jaren en je weet hoe de kansen zullen zijn voor Alfa Romeo. Lancia zal volledig afhankelijk zijn van successen voor Chrysler op de Amerikaanse markt en heeft vooral de Italiaanse markt als primair doel (dankzij een marktaandeel van 6%).

QP nice

Harald Wester onderbouwt de cijfers die Maserati beoogt, dan ook door in Detroit naast het overtuigende product dat Quattroporte heet te gaan staan. Het komende jaar zal een zeer compleet gamma rond dit topmodel, kunnen zorgen voor een aantal van 13 tot 15 duizend eenheden. Krachtige moderne V6 (vanaf 110.000 euro in Italië) en V8 motoren, vier- en achterwielaandrijving en zelfs de overweging van een diesel bij veel vraag, vormen daarbij de basis (de Ghibli krijgt sowieso een V6 diesel). De productie aan de Via Allamano in Grugliasco (Turijn), kan dus midden in deze moeilijke economische periode volop op stoom geraken, dankzij een behoorlijke vraag vanuit de VS en Azië. Precies zoals het bij de collega’s van Ferrari al jaren het geval is.

De Ghibli vormt een belangrijk vervolg in een segment lager. De preproductiefase start in de tweede helft van 2013 in Grugliasco. Van hieruit start uiteindelijk ook het hoofdstuk dat Alfa Romeo heet. De Ghibli kan een aantal bereiken van 25.000 stuks op jaarbasis. De fabriek in Grugliasco kan nu al een jaarlijkse capaciteit van 40.000 aan en wordt eventueel uitgebreid tot 50.000. De SUV Levante zal op een steenworp afstand in een nieuw Mirafiori tot stand komen. De lancering van deze auto op basis van de Grand Cherokee volgt in de tweede helft van 2014. Eerste concrete aankondigingen voor het plan van Mirafiori volgen waarschijnlijk eind deze maand, wanneer in Grugliasco de officiële productiestart van de Quattroporte zal worden gevierd.

QP nice2

2 gedachten over “Maserati als anticrisismaatregel uit Italië

  • 16 januari 2013 om 08:27
    Permalink

    Ik ben vooral benieuwd hoe de Alfa en de Ghibli zich van elkaar gaan onderscheiden gezien het in principe om dezelfde auto zal gaan. Wordt één van hen een sedan en de andere een vierdeurs coupé?

    Beantwoorden
  • 16 januari 2013 om 10:59
    Permalink

    Dat vroeg ik me ook al af. Enig onderscheid in carrosserievorm (de een meer coupe, de ander meer tradtioneel sedan) en in het aantal portieren lijkt me wel voor de hand te liggen. En dan nog meer dealers voor Maserati in Nederland, om die verkoopdoelstellingen te halen. De afstand tot een dealer is in sommige delen van dit land simpel te groot.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.