Maserati neemt financieel de positie van Ferrari in binnen FCA

marchionne maserati

Inmiddels neemt Ferrari financieel gezien een zelfstandige positie in nu 10% ervan bijna beursgenoteerd is voor een door Marchionne verwachte waarde van 10 miljard euro. Het fenomeen brengt veel reuring met zich mee, onder andere dat F1-baas Bernie Ecclestone een aandeel in het merk uit Maranello zou willen en dat Ferrari voortaan geld in een andere staatskas zal opleveren dan de Italiaanse. FCA herhaalde eind vorige week voor de pers echter dat de verhuizing van Ferrari naar Nederland enkel de holding betreft ten behoeve van de aandeelhouders. Het hoofdkwartier blijft verder in Italiƫ, dus ook de financiƫle administratie. Begin dit jaar zei de leiding van FCA dat ook al, maar de pers rond de beursvloer heeft uiteraard maar een kort geheugen. Er komt geen hoofdkantoor in Londen, zoals voor FCA en CNH Industrial wel het geval is.

Het gat dat ontstaat door de spin-off van Ferrari, zal volgens Marchionne door Maserati worden opgevuld. Geen onmogelijke opgave, want de CEO ziet in Maserati een potentieel dat niet erg onder zal doen voor het mondiaal zo fel begeerde logo met steigerend paard. De drietand groeit met de dag en zal dat komende jaren enkel nog harder doen. Maserati is het meest prestigieuze en gewilde merk binnen FCA volgens de man in donkere trui. De beoogde groei van het merk uit Modena komt niet uit lucht vallen en is iets wat door Lingotto al jaren zorgvuldig wordt nagestreefd. De huidige verkoopcijfers tonen reeds aan dat er ook in de toekomst veel mogelijk is. De eerst volgende target van 75.000 eenheden op jaarbasis in 2018 is dus zeker geen utopie. Maar het houdt niet op bij Maserati, want in zeker opzicht is het meerjarenplan dat bedacht is voor Alfa Romeo vergelijkbaar. Dat Ferrari een plaatsje opschuift is dus niet meer dan logisch en vooral erg lucratief. FCA heeft het wat prestigieus portfolio betreft meer voor het uitkiezen dan andere fabrikanten.

2 gedachten over “Maserati neemt financieel de positie van Ferrari in binnen FCA

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.