Maserati/Alfa Romeo belangrijke toekomstige bron van inkomsten

Ghibli

Tijdens een bijeenkomst voor Noord Amerikaanse autobouwers, het Society of Automotive Engineers in Detroit, benoemde Marchionne een aantal zaken, die hij al vaker heeft benadrukt. Bijvoorbeeld dat wat de CEO vier jaar geleden ook al als een van de eersten riep, namelijk dat er binnen een jaar of zes, nog maar vijf of zes grote autoproducenten over zullen blijven. Daarbij benoemde hij ook de cruciale overname van Chrysler door Fiat. Als deze niet zou plaatsvinden, is het volgens Marchionne einde oefening voor de groep, waarmee de grote baas in donkere trui, tevens wat druk achter de huidige onderhandelingen met de VEBA voor een volledige overname lijkt te zetten.

marchionne

Maserati en Alfa Romeo worden door de CEO opnieuw genoemd als de twee grote toekomstige exportmerken voor luxe personenauto’s binnen de groep. Het vormt het ideale antwoord op het problematische bestaan van de fabrieken in Italië, die tot nu toe te veel afhankelijk waren van de lokale en Europese markt. Morgen wordt er met de Ghibli in China alweer een tweede hoofdstuk geschreven, nog maar kort na de lancering van de Quattroporte. Volgens Marchionne moet een autobouwer om te overleven minimaal 6 miljoen auto’s per jaar bouwen, waarvan minstens 1 miljoen per platformtype.

Over het enthousiaste marktdebuut van de elektrische 500E in Californië, zegt Marchionne dat het een absoluut onrendabele business blijft (10.000 dollar verlies per auto). Bij een wereldwijde lancering van een volledig elektrische auto, moet je volgens de manager haast wel masochistisch zijn als autoproducent.

5 gedachten over “Maserati/Alfa Romeo belangrijke toekomstige bron van inkomsten

  • 24 april 2013 om 08:08
    Permalink

    long way to go……hoeveel maakt FGA nu eigenlijk, als het 2 mln stuks totaal zijn, is het veel denk ik, en dan ook nog 1mln per platformtype??? Zit er maar 1 ding op en dat is aansluiting zoeken bij andere partijen. De enige autoproducenten > 6 mln zijn Toyota, GM en VW AG, Dus dat wordt bij Hyundai, Suzuki, Honda, Nissan, Ford of Renault aansluiten 😥

    Beantwoorden
  • 24 april 2013 om 21:37
    Permalink

    was Chrysler even vergeten………Maar de voor dit jaar verwachte 4,5 mln is dan incl. alle niet auto’s als busjes, vrachtwagens etc. Die 1 mln per platformtype (ik ga dan uit van hetzelfde onderstel etc.) is nog wel degelijk een uitdaging

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.