Mooie septembermaand voor FCA in Italië (+5,2%)

FCA heeft afgelopen maand op eigen bodem 47.268 auto’s verkocht, wat neerkomt op een toename van 5,2% ten opzichte van de negende maand in 2016. Goed voor een marktaandeel van 28,2%. Op jaarbasis neemt de verkoop toe met 9,11% en staat het marktaandeel op 29,17%. Dat laatste is ongeveer het aandeel dat Lingotto voor het laatst in 2009 had, voordat de crisis op de Italiaanse markt hard toesloeg. FCA verwacht meer dan een half miljoen auto’s op het schiereiland te hebben verkocht eind dit jaar.

Fiat plust als merk met 2,71% en verkocht in totaal 32.828 eenheden. De Panda blijft aan kop met deze keer maar liefst 12.455 stuks. De Tipo is dit keer zelfs ’s lands tweede met 4.720 eenheden. De 500 staat vierde met 4527 stuks. De 500X volgt op plaats zes met 4061 exemplaren en de 500L op plaats zeven met 3.777 eenheden. De Punto vinden pas op plek 21 terug met 1991 exemplaren. Eind dit jaar is het voor dit succesvolle langlopende model echt afgelopen. De Fiat/Abarth 124 komt op 430 verkochte eenheden en slaat overigens in Europa officieel beter aan dan de MX-5 op hetzelfde platform.

Lancia verkocht met de Ypsilon in totaal 4.656 eenheden. Een mooie tweede plaats voor dit model in de landelijke top 10, maar desondanks noteert het glorierijke oude merk uit Turijn een afname van 12,55%. Jeep komt op een toename van een stevige 44,3% met in totaal 5.198 eenheden. De Compass is een instant succes met 1.867 eenheden. De Renegade komt op 3.049 stuks.

Alfa Romeo noteert een mooie toename op de eigen markt met 13,89%. Er werden in totaal 4.338 auto’s verkocht. De Giulietta kwam op 1981 eenheden en de Stelvio werd 840 maal verkocht in september. De Giulia rond de 600 keer.

Maserati verkocht in september in eigen land 219 auto’s (-25,67%), waarvan 123 de naam Levante hadden en 78 stuks de naam Ghibli. Ferrari verkocht 29 auto’s (+81,25%) waarvan 12 488’s.

12 gedachten over “Mooie septembermaand voor FCA in Italië (+5,2%)

  • 3 oktober 2017 om 21:50
    Permalink

    Precies. Wat doet de markt? Ik denk dat die meer dan 5,2% is gestegen.
    En wat doen de Giulia en de Stelvio? Vooral de vergelijking met de duitse drie is interesssant. En dan graag de som van de Giulia en Stelvio vergelijlken met de som van de sedan, suv én vooral niet vergeten de sw van de duitse drie. Ik denk dat dan duidelijk wordt dat een sw giulia beter is dan een coupe giulia. Een sw zou ik kopen. Een sedan niet (ontoegeankelijke bagageruimte) en een suv ( wat een enorm bakbeest) ook niet.

    Beantwoorden
  • 3 oktober 2017 om 22:25
    Permalink

    Op clubalfa.it staat een schema wat fca gaatvmaken en daar staat een sw ook bij

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2017 om 11:02
    Permalink

    @Orso,

    Vertel mij eens, waarom het interessant is, waarom de Giulia en de Stelvio qua verkoop presteren tov de ‘Duitse drie’? Want met alle respect, maar verkooptechnisch kan AR, zich helaas nog echt niet meten met deze jongens. De verhoudingen liggen ongeveer hetzelfde als een mager veldmuis tov een volwassen beer en een jaar later een dikker veldmuisje tov dezelfde beer.
    Totaal irrelevant lijkt mij. Wat voor nu interessanter is, zijn de absolute verkoopgetallen en eventuele stijging tov vorig jaar.
    Maar misschien dat iemand mij dat uit kan leggen?!
    En waar komt dat obsessieve vergelijk met de Duitse drie toch vandaan? Wordt adh daarvan soms de merkwaarde bepaald? Zo ja, dan vind ik het toch raar dat notabene VAG de waarde van AR nog beter weet in te schatten en er altijd op zal blijven azen…

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2017 om 11:50
    Permalink

    Je vergeet Jeep, dat bijzonder goed scoort in Italië, dik boven AR nu.

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2017 om 17:04
    Permalink

    @Di segno
    Ik vind het vooral interessant om te weten hoeveel sw er verkocht worden van de duitse drie in vergelijkong met hun sedans en suv. Daarmee zou je kunnen inschatten wat alfa zou kunnen verkopen van de giulia sw. Hoe je het ook bekijkt de Giulia vist wel degelijk in dezelfde vijver als de duitse 3.
    Overigens komen de duitse drie er bij mij echt niet in. Een alfa eventueel wel nu Lancia weg is, maar ik kan nog geen stoel in de koffer van de giulia krijgen en de stelvio is een grote lompe bak. Jammer maar helaas.
    Hopelijk gaan mijn Delta Ypsilon en Abarth nog lang mee.

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2017 om 10:18
    Permalink

    Mooi die Italiaanse cijfers….. Maar hoe zien de Europese en Amerikaanse cijfers eruit? Fiat staat in Nederland op een magere 17e(!!!!) plaats qua marktaandeel……

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2017 om 14:17
    Permalink

    @orso de markt in Italië is in september met 7,9% gestegen, verlies van marktaandeel dus voor FCA.

    @The Dutchbird: Europese cijfers zijn er alleen t/m augustus. Jan-aug +4,4% totale markt, FCA +9,5%, Fiat merk +9,7%. Marktaandeel van FCA in Europa is 7%, t.o.v. 6,7 procent vorig jaar (jan-aug). Daarmee is FCA de vierde groep van Europa, na VW, PSA en Renault, maar voor Ford, BMW, Daimler en Toyota.

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2017 om 17:18
    Permalink

    @The Dutchbird

    Ach, je zou het misschien niet verwachten, maar EU breed is een merk als Honda zeer laag, in NL en IT vrijwel verwaarloosbaar tot nihil. Alles is relatief.

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2017 om 17:22
    Permalink

    Over nihil gesproken, wanneer wordt de Engelstalige Autoedizione.com nou eens opgeheven? Belang hiervan is onderhand minder dan nihil.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.