Nieuwe Abarth 500C en Punto Evo nader bekeken

Het is smullen bij de Abarth dealer in Italië momenteel.

De 500C en Punto Evo vormen samen twee heerlijke gifkikkers met een hoop Italiaanse flair. De Punto Evo mikt op sportieve jonge rijders (gemiddeld tussen de 18 en 30 jaar) en de 500C toont aan dat onder andere ook dames nu iets te kiezen hebben als het gaat om sportief rijden met open dak.

Het twee kleuren schema van de 500c is op uiterst charmante wijze tot in detail doorgevoerd en maakt de 500c zowel chique als dynamisch. Dynamisch is deze open Abarth zeker dankzij de 5-traps gerobotiseerde semi-automatische transmissie met bediening aan het stuur (‘flippers’). Vanaf volgens jaar zal ook de gesloten Abarth 500 deze ‘bak’ hebben. En voor wie zich afvraagt of dit wel heel erg Abarth is, verwijzen we graag naar het verleden; In 1949 werkte Karl Abarth aan een nieuwe schakelmethode aan het stuur voor de Fiat Topolino. Dit om sportiever rijden mogelijk te maken in een tijd waarin dat met compacte serieproductie auto’s nog nauwelijks mogelijk was. De nieuwe A500C laat zich overigens ook volautomatisch schakelen op het moment dat de knop ‘Auto’ wordt ingedrukt. Met een andere knop kies je voor de ‘Sport’ stand, waarbij opschakelen nog sneller gebeurt en er een betere koppelverdeling is op de wielen (TTC). De derde knop met de letter ‘R’ zorgt ervoor dat je met de Abarth 500C ook achteruit kunt rijden. De Abarth 500C heeft 5 pk meer (140) dan de huidige 500 Abarth en gaat dankzij de 1.4 TJet van 0-100 in 8,1 seconden, met een koppel van 206 Nm bij 2000 toeren in de ‘Sport’ stand. De top ligt net boven de 200 km/u. De kleine open sportieveling is werkelijk een zinnenprikkelende rijdersauto met een heel levendig karakter. Behalve de prestaties, zijn het ook de oogstrelende vormgeving en de hoogwaardige afwerking/materialen die de bestuurder het gevoel geven iets heel speciaals te rijden.

De Abarth Punto met 1.4 MultiAir en 165 pk (180 met ‘EsseEsse’ kit) geeft eveneens veel voldoening aan wie ‘m bezit. Met een max. koppel van 250 Nm bij 2250 toeren sprint de snelle Punto Evo in minder dan 8 seconden naar de 100 hetgeen heel scherp is voor een dergelijke compacte motor. De CO2 uitstoot van de Abarth Punto Evo ligt dankzij de geavanceerde techniek die MultiAir heet op 142 g/km. Bij de minder krachtige 500C is dat bijvoorbeeld 155 g/km. De Abarth PuntoEvo weegt minder dan 1200 kilogram. Behalve het nieuwe exterieur, dat duidelijk brutaler overkomt dan de Abarth Grande Punto, is er ook intern veel veranderd. Het vormt een sportief en donker geheel met prachtige verfijnde details. In tegenstelling tot de kleine Abarth is de turbodruk meter bij de Punto Evo digitaal in het dashboard weergegeven wat we goed herkennen uit diverse Alfa’s. De Abarth Punto Evo beschikt over een hele fijne en exacte handbak. De auto beschikt over heel veel koppel en staat garant voor een zeer vloeiend rijgedrag met altijd voldoende vermogen. De Abarth Punto Evo is uniek in z’n klasse en kan heel veel voldoening geven aan de sportief ingestelde eigenaar die ‘m met een gerust hart dagelijks kan gebruiken.

De verkoopaantallen van Abarth wisten vorig jaar volop te overtuigen en deze twee nieuwe modellen zullen ook ook wat dit betreft voor de nodige continuïteit kunnen zorgen. CEO Harald Wester gaf tijdens de presentatie op Balocco de afgelopen week aan, dat Abarth zeer serieus genomen wordt door de fabrikant en dat in het merk ook de komende jaren volop zal worden geïnvesteerd. Volgens Wester zijn de resultaten met Abarth tot nu toe erg goed; “We zijn nu aanwezig op 3 continenten en in 16 landen. We hebben 300 dealerpunten en 140 erkende werkplaatsen. We hebben een totale omzet van 12 miljard in Europa, 10 in de VS en 4 in Japan (26 miljard in totaal). Voor de VS hebben we hoge verwachtingen de komende jaren. Van alle verkopen vond 40% plaats in Italië. Één op de drie klanten heeft bovendien een Abarth kit gekocht.”

5 gedachten over “Nieuwe Abarth 500C en Punto Evo nader bekeken

  • 21 juni 2010 om 10:22
    Permalink

    Autovisie:

    Abarth vraagt € 22.990,- voor Punto Evo

    lijnden -- Naast de 500C Abarth, is ook de Punto Evo van een prijskaartje voorzien: € 22.990,-.

    Omdat de Grande Punto werd opgevolgd door de Punto Evo, kon Abarth natuurlijk niet achterblijven. In tegenstelling tot de 500C is de 1.4 van de Punto Evo wel voorzien van de laatste MultiAir-techniek. Hiermee heeft hij 165 pk te vergeven, 10 pk meer dan de Abarth-uitvoering van de Grande Punto. Bovendien is hij van D- naar een groen C-label gegaan.

    Standaard is de Punto Evo Abarth onder meer voorzien van een zesversnellingsbak, start/stop-systeem, alle mogelijke airbags, donkere koplampomlijsting, dakspoiler, gewijzigde 17 inch lichtmetalen velgen, zijskirts in kleur en rode remklauwen.

    De vanafprijs is vastgesteld op € 22.990,-. Duizend euro duurder dan de Grande Punto Abarth.

    500C Abarth vanaf € 25.990,-

    lijnden -- Abarth, huistuner van Fiat, heeft de prijs bekendgemaakt van de 500 C, de open versie van de 500. Vanaf € 25.990,- staat hij op kenteken.

    Net als zijn gesloten evenknie huist er onder het motorkapje de 1,4-liter T-Jet, al is hij in de 500C 5 pk sterker. De beschikbare MultiAir-techniek is echter nog niet beschikbaar. “Daar zijn we nog niet aan toe bij de 500 C,” aldus een woordvoerder van de importeur. Met een vanafprijs van € 25.990,- is hij vier mille duurder dan de reguliere 500 Abarth. Voor dit verschil krijg je -- uiteraard -- het open dak, maar bijvoorbeeld ook xenon-koplampen en schakelflippers.

    Beantwoorden
  • 22 juli 2010 om 11:26
    Permalink

    Abarth 500C essseesse bicolore (grigio/grigio). Binnenkort op mijn oprit 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.