Opvolger Maserati Quattroporte wordt waarschijnlijk in Turijn gebouwd

Quattroporte 2013

Nu bekend is geworden dat de samenstelling van de Alfa Romeo 4C in Modena zal plaatsvinden, is de kans groot dat de opvolger van de huidige Quattroporte in Grugliasco, Turijn gebouwd gaat worden. Fiat zou de voormalige Bertone-fabriek gekocht hebben, omdat het op steenworp afstand van de Torinese ITCA fabriek staat. Deze fabriek produceert reeds al het plaatmateriaal en kooiconstructies voor alle Maserati-modellen. Verschillende componenten komen van andere fabrieken in het land, bijvoorbeeld in de regio Campania, waar momenteel al onderdelen voor de Alfa 4C worden gefabriceerd.

De huidige Quattroporte is samen met de GranTurismo en de GranCabrio, goed voor een jaarlijkse productie van net geen 12.000 stuks. Dat is tevens de maximale capaciteit van de legendarische Maserati-fabriek in Modena. Het overgrote deel van zo’n 8000 stuks komt op naam van de snelle stijlvolle vierdeurs (dus een kleine 4000 stuks voor de GranTurismo en de GranCabrio). Voor het nieuwe model verwacht men een jaarlijkse productie van minimaal 10.000 stuks, aangezien de vraag in China ook flink toeneemt, evenals in Amerika. Om transportkosten te besparen, kan het nieuwe model in Turijn goedkoper geproduceerd worden. Deze productie start dit jaar al.

Maserati fabriek

Men zegt dat de 4C met een jaarlijkse productie van 4000 stuks start, naast de assemblage van de grote GT en Cabriolet van Maserati, die op z’n vroegst in 2015 vervangen zullen worden (facelift in 2013 voor de GranTurismo). De Modenese fabriek heeft dan nog een capaciteit van minstens 4000 auto’s over. Stemmen in Italië beweren dat deze capaciteit gereserveerd zal blijven voor de nieuwe compacte sportwagen van Maserati, maar het is ook goed mogelijk dat het aantal 4C’s opgeschroefd zal worden en dat de nieuwe sportwagen van Maserati in Amerika gebouwd zal worden samen met een nieuwe Alfa Romeo (6C?).

De opvolger van de Quattroporte is zoals het nu lijkt geen klassieke sedan en krijgt een nieuw en lichter platform dan z’n voorganger, met DNA uit Detroit in plaats van Maranello. Het nieuwe topmodel komt in januari 2013 op de markt met een nieuwe V6 en V8. Tegen eind 2013 wil Maserati mede dankzij dit nieuwe model in totaal 20.000 auto’s hebben geproduceerd. Maar dit zal vooral ook gehaald worden wanneer in de zomer van volgend jaar in dezelfde fabriek, de productie start van de nieuwe E-segment Maserati op een ingekorte versie van hetzelfde platform (‘E-Evo’). Dit model is waarschijnlijk wél een klassieke sedan en betreedt in de herfst van 2013 de markt van luxe personenwagens. In 2014 volgt ook een SUV, die in Detroit geproduceerd zal worden. Het is overigens niet bekend of het aanstaande topmodel van Alfa Romeo, dat op hetzelfde platform als de E-segment Maserati gebouwd zal worden, ook in Turijn tot stand zal komen. Er zijn geruchten die beweren dat Marchionne hiervoor juist een productieplan in Brampton Canada heeft bedacht, waar ook de Thema gebouwd wordt (en diens opvolger).

GranTurismo productie

2 gedachten over “Opvolger Maserati Quattroporte wordt waarschijnlijk in Turijn gebouwd

  • 1 april 2012 om 08:54
    Permalink

    Was er geen sprake dat de compacte sportwagen van Maserati de 4C als basis zou hebben? Dat zou verklaren waarom de 4C nu in Modena gebouwd zal worden. De 8C had ook een gemeenschappelijke basis met Maserati en is ook in Modena gebouwd geweest.

    Beantwoorden
  • 1 april 2012 om 12:27
    Permalink

    Idd Lusso dat ligt erg voor de hand. Al is er ook vaak gesproken over een Abarth op dezelfde basis en wordt er vaak gezegd dat de compacte Maserati sportwagen geen middenmotor zal hebben maar een in de lengte geplaatste 6c voorin… dat past dan weer beter bij nieuwe Alfa Spider/GT/6C en Dodge Barracuda.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.