Home » FCA

Rechtszaak Fiat-Fiom: Pomigliano gered, Mirafiori en Grugliasco onzeker

18 juli 2011 15:20 3 reacties

Fiat rechtbank Turijn

Het tweede gerechtelijke gevecht tussen Fiat en de vakbond FIOM, kan worden gezien als de grote eindstrijd in de slag om ‘Fabbrica Italia’. De fel protesterende bond is de laatste tijd aan de verliezende hand, maar wil de autobouwer uit Turijn er niet zomaar mee weg laten komen, dat het in een ongunstig economische klimaat iedere verandering kan doorvoeren die het maar wil. Na een een paar jaar van getouwtrek over nieuwe contracten dat via referenda nipt in het voordeel van Fiat is uitgevallen, worden de laatste confrontaties nu voor de rechter uitgevochten. De eerste vond in Zuid-Italië plaats (Potenza) naar aanleiding van een uit de hand gelopen conflict met drie werknemers uit de Melfi fabriek. De uitspraak van de Italiaanse rechter in deze zaak was vorig week resoluut in het voordeel van de fabrikant; Fiat treft geen blaam als het gaat om de sancties, die wegens werkweigering genomen zijn.

In Turijn wordt een veel moeizamere strijd gestreden op dit moment en Fiat is volgens de de laatste berichten aan de winnende hand, al schrijven Italiaanse kranten schrijven ook dat wat Fiat’s laatste stappen in de Piemontese hoofdstad betreft, er momenteel sprake is van een crisissituatie; De rechter noemt de houding van Fiat wat Mirafiori en Grugliasco betreft namelijk nogal “anti vakbond”. Hij wil daarom onderzoeken wat anders had gemoeten. Fiat zou veel te weinig moeite hebben genomen om een conflict uit de weg te gaan en heeft alleen wat Pomigliano d’Arco betreft gedaan wat het moest doen. De rechter keurt dit eerste akkoord dan ook goed, maar houdt dus nog een slag om de arm wat de andere twee betreft. De nieuwe Panda is dus veiliggesteld. FIOM klaagde Fiat juist wat dit contract betreft aan.

Pomigliano d'Arco

Het gevolg van dit spreekwoordelijke ‘staartje’, is dat CEO Sergio Marchionne niet heeft geaarzeld om direct in het openbaar te verklaren dat de investeringen in Mirafiori (1,3 miljard euro) en Grugliasco (500 miljoen euro) op het moment even in de wacht worden gezet. Wat de Mirafiori-fabriek betreft had Fiat eind vorig jaar het meeste haast. Hier zullen namelijk met steun van de Amerikaanse bond en mede-eigenaar UAW, vanaf volgend jaar al nieuwe middensegment SUV’s gebouwd moeten worden van de merken Alfa Romeo en Jeep. Het akkoord kwam onder roerige omstandigheden en met een zeer krappe meerderheid tot stand. De voormalige Bertone-fabriek in Grugliasco is daarentegen een verhaal apart; Door onenigheid binnen de FIOM hierover, is enkele maanden geleden eigenlijk zonder slag of stoot een akkoord bereikt voor deze fabriek, dat zonder de investeringen van Fiat eigenlijk geen toekomst zou hebben. Hier wil Fiat in eerste instantie nieuwe Maserati modellen gaan bouwen (vanaf 2013) op een nieuw platform voor het hogere segment.

De vakbond juicht het feit toe dat Fiat zich nu niet achter ‘Fabbrica Italia’ kan schuilen en dat de ‘eigen agenda’ van de firma eindelijk eens tegen het licht zal worden gehouden. De belangrijkste aantijging luidt dat Fiat te weinig inzicht geeft in wat werknemers onder een nieuw contract te wachten staat.  

De overheid laat inmiddels weten dat niets de investeringen meer in de weg mag staan. Minister van economische ontwikkeling Paolo Romani, verklaarde vanmorgen dat het enige wat telt  het oordeel van de werknemers zelf is. Deze hebben zich al in referenda vóór de nieuwe plannen van Fiat uitgesproken en dus is wat de minister betreft de kous daarmee af; “Als de rechter Pomigliano goedkeurt, dan liggen Mirafiori en Grugliasco in het verlengde van dat oordeel.”

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

3 reacties »

  • squadra schrijft:

    Italie het is prachtig maar ik denk om er te werken, er lastig zeker als buitenlander in Italianse dienst.

    Ze moeten gewoon eens ophouden met zeuren en gewoon gaan werken.

    Ciao

    Squadra

  • Lusso schrijft:

    Ik krijg een punthoofd van die FIOM…. Dat zo één vakbond de halve industrie kan lamleggen, dat begrijp ik niet.

  • hape schrijft:

    In engeland is het de vakbonden gelukt de complete industrie om zeep te helpen… en italie gaat er op deze manier zo achter aan.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

FCA

Volg ons

Advertenties