Sergio Marchionne: ‘Italië is rijp voor een mentaliteitsverandering’

Marchionne

Telkens als Sergio Marchionne samen met Barack Obama in één fabriekshal in naam van de vooruitgang staat te applaudisseren, droomt hij te midden van het Amerikaanse succes stiekem zijn Italiaanse droom. Afgelopen vrijdag was dat tijdens het hoge bezoek in de Chrysler-fabriek te Toledo ook het geval. Fiat heeft altijd tevergeefs z’n heil gezocht in Amerika, maar via de prestaties van de man in donkere slobbertrui, is het in de extra tijd van de verlenging dan ook eindelijk gelukt. Nu het meerderheidsbelang van Fiat in Chrysler een feit is, ligt alles weer open voor de Italiaanse autofabriek. Over dit keerpunt vol typisch Italiaanse dramatiek, kun je bij ons deze week overigens meer lezen. We besteden in een uitgebreide column dan extra aandacht aan het verloop van Fiat’s ontwikkelingen vanaf de jaren ’80 van de vorige eeuw tot vandaag.

Als Fiat het kan moet Italië het ook kunnen, is Marchionne’s gedachte nu. De autobouwer uit Turijn is immers sinds jaar en dag  -voor, tijdens en na het fascisme- hét symbool en de belangrijkste graadmeter van Italië’s vooruitgang. Het feit dat Fiat juist in het jaar van 150 jaar Italiaanse eenheid, eigenaar wordt van een groot Amerikaans bedrijf, inspireert momenteel dan ook vele Italiaanse ondernemers, politici en filosofen. Het snoert zelfs de mond van de grootste sceptici en ‘politieke vijanden’ op het schiereiland. Marchionne sprak zijn wens het afgelopen weekend uit via de pers, toen hij net uit Amerika in Italië aankwam voor een jaarlijkse door de overheid georganiseerde lezing over de Amerikaans-Italiaanse handelsbetrekkingen te Venetië (‘Workshop di Venezia del consiglio Italia – USA’); “Het is hier ook heel goed mogelijk, mits we onze houding veranderen. We moeten dan ook positief tegen de laatste ontwikkelingen aankijken.”

Ook John Elkann deed zijn duit in het zakje door te stellen dat Italië alleen maar een positieve impuls kan verwachten, door wat er vanuit Turijn de afgelopen tijd in Detroit is bereikt. Zowel Marchionne als Elkann zeggen dat de investeringen die nu in Italië worden gedaan, direct voortvloeien uit de fusie met Chrysler. Elkann benadrukt dat de aanwezigheid van Fiat in Italië flink zal toenemen de komende jaren, dankzij de prestaties van de afgelopen tijd. Marchionne geeft aan dat Fiat zorgvuldig te werk zal gaan de komende maanden om Fabbrica Italia zo effectief mogelijk te laten groeien, beseffende dat het nationale project dat vorig jaar werd gelanceerd, nog niet geheel vanzelfsprekend is. Marchionne stelde alvast in het vooruitzicht dat Fiat een onafhankelijke rol zal blijven spelen (buiten de Confindustria), omdat het rekening moet houden met het beheer van de grote Chrysler-industrie in de VS. Een industrie dat twee keer zoveel auto’s bouwt, dan Fiat in de hele wereld. Marchionne zei daarom dat men niet moet vergeten dat het huidige Fiat er absoluut wil zijn voor Italië, maar dat het tegelijkertijd gerespecteerd dient te worden in haar rol als internationaal concern. Uit deze woorden kun je duidelijk opmaken dat de CEO het spreekwoordelijke ijs in Italië nog wat te dun vindt, om vol vertrouwen op te gaan staan.

 

2 gedachten over “Sergio Marchionne: ‘Italië is rijp voor een mentaliteitsverandering’

  • 6 juni 2011 om 19:24
    Permalink

    “Marchionne ha spiegato per il gruppo “sara’ un’estate molto impegnativa” waren de woorden van onze Sergio.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2011 om 20:02
    Permalink

    ….e che bisogna tenere conto di un “dilemma relativo alla corporate governance”

    Moet je de rest van de zin er wel bij zetten hè. Anders klopt er geen hout van” 😉

    Dat is dus precies de spagaat die hierboven beschreven staat; Pittige maanden in het vooruitzicht, vanwege de laatste discussies over Fabbrica Italia die nu gevoerd zullen gaan worden via de rechtbank. Daarna staat Fiat op eigen bodem hopelijk niets meer in de weg.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.