Sergio Marchionne spreekt over de komende drie jaar van Alfa Romeo

Alfa Romeo toekomst

Alfa Romeo’s nabije toekomst tekent zich steeds meer af aan de horizon. Dit keer dankzij wat extra informatie van Sergio Marchionne zelf, zo meldt Automotive News vandaag. Spreken over Alfa Romeo’s toekomst is vandaag de dag zoals het spreken over de toekomst van de huidige wereldeconomie; je weet dat het niet veel slechter kan, je hoopt dat het eindelijk weer de goede kant op gaat, maar je weet ook dat het grotendeels zeer onvoorspelbaar is. De CEO geeft nu echter wat licht in de duisternis;

Het slechte nieuws kennen we al een tijdje, namelijk dat de Giulia later komt dan iedereen hoopte. Dit heeft alles te maken met het vooruitschuiven van de introductie van Alfa Romeo als merk in Amerika. De middensegment sedan en Sportwagon zal namelijk pas in de loop van 2013 aan de andere kant van de oceaan in productie gaan en Europese markten komen dus eigenlijk op de tweede plaats wat dit model betreft. Volgend jaar viert Alfa Romeo weliswaar de officiële Amerikaanse marktintroductie, maar dat is slechts in de vorm van de gelimiteerde 4C.

Het goede nieuws is nu dat we niet voor alle modellen de ontwikkelingen in Amerika hoeven af te wachten. In het B-segment zal Alfa Romeo in de loop van volgend jaar, namelijk al een compleet nieuw vijfdeurs model presenteren, die in diezelfde periode in Mirafiori in productie zal gaan naast de bestaande driedeurs MiTo. We verwachten dat voor de MiTo een afvloeiingsregeling is bedacht, zoals we die ook bij Lancia momenteel zien wat betreft de oude en de nieuwe Ypsilon. Dit nieuwe model (Sprint of Junior?) debuteert vervolgens pas in tweede instantie vanaf 2013 ook in Amerika als sportieve mini van het Milanese merk.

Nog meer goed nieuws komt in de vorm van een middensegment Crossover (‘Kamal’) die eveneens in 2012 al het levenslicht zal zien. Vermoedelijk tegen het eind van volgend jaar. Marchionne zou hebben laten doorschemeren dat een grotere SUV die gepland stond voor 2014 gecancelled is. Een grote sedan in het E segment zou nu in plaats daarvan alle prioriteit hebben en naar alle waarschijnlijkheid in 2014 gepresenteerd worden. Op papier is dit de langverwachte opvolger van de 166. Dit model zal in Canada geproduceerd worden.

De Duetto zoals we die vorig jaar bijvoorbeeld in een aangename stijloefening van Pininfarina (DuettOttanta) al mochten bewonderen, is qua planning en techniek enigszins onzeker maar al wel in ontwikkeling. Qua platform is hiervoor namelijk nog niet alles uitgedokterd. Als alles volgens plan verloopt zal dit model in de loop van 2013 debuteren. Een gesloten versie is ook nog niet uitgesloten en het lijkt erop dat voor deze modellen de namen 6C en 6C Spider gereserveerd staan.

17 gedachten over “Sergio Marchionne spreekt over de komende drie jaar van Alfa Romeo

  • 8 augustus 2011 om 13:13
    Permalink

    En we krijgen in 2012 een crossover.
    De zuivere SUV is van de baan.
    Ik wacht in spanning af wat het crossover verhaal gaat zijn.
    Eigenlijk wel blij dat de SUV er niet komt, dat is iets dat toch niet echt bij Alfa past. Er zijn merken in het portfolio waar dit veel beter past en zelfs één dat het concept SUV ongeveer heeft uitgevonden.
    Dat BMW zo’n beperkt merkenportfolio heeft dat zij alles onder één naam moeten combineren, hoeft niet te betekenen dat Alfa dat dan ook maar moet kopiëeren.

    En er komt een opvolger voor de 166 !!
    Vooral dit laatste maakt me erg blij. Waarschijnlijk voor mij te duur, maar Alfa Romeo zonder grote, sportieve sedan is eigenlijk niet compleet.

    BeantwoordenReport user
  • 8 augustus 2011 om 13:28
    Permalink

    @GT20JTS

    Daar zeg je wat, denk dat we inderdaad eens af moeten van het idee dat een merk in zoveel mogelijk segmenten aanwezig moet zijn.

    BeantwoordenReport user
  • 8 augustus 2011 om 14:27
    Permalink

    Waarom wachten met Giulia?? De 500 was hier eerder leverbaar. En later met succes in de VS geïntroduceerd.
    Ik denk dat Europa toch de belangrijkste markt is voor Alfa Romeo de komende tijd.

    BeantwoordenReport user
  • 8 augustus 2011 om 15:11
    Permalink

    De Giulia zit in een segment waarin het merk het qua concurrentie extreem zwaar te verduren zal hebben in Europa. Financieel zou het dus buitengewoon onverstandig zijn om voor zoiets eerst hier een kostbaar debuut te plannen terwijl het bovendien in Amerika zal worden geproduceerd. De 500 is natuurlijk een heel ander verhaal en niet echt vergelijkbaar in deze kwestie. Deze wordt ook in Mexico gebouwd.

    Beantwoorden
  • 8 augustus 2011 om 15:54
    Permalink

    Dit bericht bevat zowel goed nieuws als slecht nieuws. Wat er voor mij uit springt is de verdere vertraging van de Giulia. Als je het originele bericht lees en interpreteert, is geen andere conclusie mogelijk dan dat de Giulia pas in 2014 (!) in de Nederlandse showrooms staat ………..

    BeantwoordenReport user
  • 8 augustus 2011 om 23:32
    Permalink

    Het goeie nieuws is toch wel dat de duetto tanta toch concrete vormen gaat aan nemen!
    In tijden niet zo’n sierlijke wagen gezien, hopelijk komt ie onveranderd op de markt!

    BeantwoordenReport user
  • 9 augustus 2011 om 07:45
    Permalink

    Ik hoop ook vooral dat die duettottanta er komt… Die staat als nummer 1 op mijn verlanglijst.

    Voor de rest lijkt het of 2013/14 een bijzonder drukke periode zal worden. De uitstel van de Giulia is een enorme flater gezien de 159 ten einde is. Marchionne mag al vaarwel zeggen tegen een pak potentiële klanten.

    BeantwoordenReport user
  • 9 augustus 2011 om 10:02
    Permalink

    De plannen zien er goed uit, nu maar eens kijken of ze ook écht worden uitgevoerd. De vaagheid rondom een nieuwe Spider bevalt me maar niks, terwijl die Duettotanta het merk Alfa in een klap weer op de kaart zou kunnen zetten, mits ze de juiste techniek gebruiken (lees: geen Chrysler-rommel zoals Automotive News suggereert).

    Ben ook benieuwd naar de crossover, daarvan zijn nog geen testexemplaren gespot en dat terwijl die auto volgend jaar al op de markt komt. Het schrappen van die grote SUV kan ik niet rouwig om zijn, zolang we er maar genoeg anders moois voor terugkrijgen. Een nieuwe 166, dat zou toch wat zijn!

    BeantwoordenReport user
  • 10 augustus 2011 om 09:29
    Permalink

    Goh, een opvolger voor de 166, waar heb ik dat eerder gehoord? Voordeel is wel dat tegen die tijd maser/lancia al voorzien zijn van een E-segmenter, en dat het weer wegschuiven naar een zustermerk halverwege de ontwikkeling niet zal gebeuren.

    Maar afijn, eerst zien, dan geloven.

    Daarnaast zonde als de 3-deurs mito plaats moet gaan maken voor een 5-deurs, wat mij betreft zijn B-bakjes toch altijd leuker en sportiever met 3 deuren.

    En de giulia, tja, ze hadden de 159 toch echt een jaar terug moeten faceliften ipv uitkleden.

    Er zijn toch wel weer mooie plannen, maar die zijn er de afgelopen jaren genoeg geweest voor alfa, eerst zien, dan geloven

    BeantwoordenReport user
  • 10 augustus 2011 om 18:36
    Permalink

    Klanten die weggegaan zijn krijg je heus niet makkelijk terug hoor!
    Ook die andere merken doen er alles aan om eventuele overlopers koste wat kost bij hun te houden.
    Ook de concurrentie maakt goede auto’s en er zit zowaar best mooi
    design tussen…
    Je kan ze alleen terug krijgen door iets aan te bieden wat die andere merken niet hebben.
    techniek
    design
    uitrusting
    lage kosten
    prijsstelling
    imago
    bouw-kwaliteit
    goed servicegericht dealernetwerk
    garantie die die naam ook echt waard is
    Eens kijken of de Fiat groep ook die punten kan waarmaken.

    BeantwoordenReport user
  • 11 augustus 2011 om 01:33
    Permalink

    Saya jij bent duidelijk geen Alfa rijder.Alfa rijdt je met t hart niet met verkooppraatjes.met degelijke duitse bakken zijn de mensen gauw klaar.ik ken genoeg autoverkopers van gerenomeerde merken waar zelfs nieuwe auto’s ingeruild worden omdat er toch weer iets leukers op de markt komt.kom met een goed produkt en de mensen staan in de rij.en dat is precies wat er nu gaat gebeuren.ze hebben bij Alfa maar een kans om het goed te doen en die moeten ze nu grijpen.een produkt dat niet goed is ontwikkeld maakt alleen maar schade.dus liever een tijdje uitstellen dan je naam definitief vestigen als prutsmerk.heel eenvoudig.

    BeantwoordenReport user
  • 11 augustus 2011 om 14:37
    Permalink

    Is geen kwestie van ‘kunnen beheersen’, is een kwestie van de juiste bedrijfsvoering. Je ziet bij FGA dat sinds de knoppen op de juiste plaats zitten dat de modellen juist volgens een goede planning elkaar opvolgen en nog innoverend en origineel zijn ook. Punto en Panda zijn daar al het bewijs van en de Ypsilon, MiTo en Giulietta volgen nu ook stilaan het juiste schema. Een ander voorbeeld van vooruitgang dat misschien nog wel belangrijker is, is FPT.

    Ik denk dat de zgn. ‘prutsmerken’ juist de merken zijn die al jaren geen innovaties brengen en ook qua modellen nauwelijks vernieuwend zijn. Hun techniek is vaak een kopie dat al lang elders op de markt is en de tactiek leunt volledig op het maken van grote aantallen. PSA en VAG lijken respectievelijk steeds meer op dat soort tactiek te leunen. Veel verkopen doen dit soort bedrijven nu nog wel, maar de ontwikkeling van het bedrijf als innoverende autofabriek blijft uiteindelijk achter op de lange termijn. Ik denk zelfs dat Fiat-Chrysler daarin voorop gaan lopen zoals ze nu werken. GM kwam bijvoorbeeld gister pas met de aankondiging te willen rationaliseren. Er zijn zo nog veel meer bedrijven die dat nog niet eens gedaan hebben. VAG zit momenteel op het spoor van GM een aantal jaren geleden en ik durf m’n hand ervoor in het vuur te steken dat dat uiteindelijk de ondergang van een bedrijf kan betekenen. Hun tactiek stamt uit de tijd van de val van de muur en luidt: het opkopen van automerken. Ze innoveren misschien wel maar doen dat veel te traag omdat ze teveel leunen op hun sterke marketingafdeling. Microsoft deed dat ooit ook.

    Een ogenschijnlijk uitzichtloze crisissituatie bij Fiat en Chrysler in een recent verleden heeft ervoor gezorgd dat ze de komende jaren voorop zullen lopen, bovendien zonder overheidssteun. Andere merken hebben intussen al misschien wel een volledig gamma, maar dat hebben ze al jaren. De werkwijze is dus ook al jaren oud en zal uiteindelijk achterhaald zijn en te duur zodra de verkopen teruglopen. Toyota is een van de weinige bedrijven dat dit al jaren geleden heeft ingezien en volgens mij hebben bedrijven als Hyundai en Kia dat ook goed begrepen. GM is een mooi voorbeeld van hoe het mis kan gaan. Opel heeft nu bijvoorbeeld nog een vers gamma, maar zit keihard op een dood spoor omdat het volledig afhankelijk is van GM’s zoektocht naar een gezondere manier van groei (geld over de balk smijten en een zo groot mogelijke bek hebben brengt je straks nergens meer).

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.