Home » FCA , Overige

Stellantis dit jaar nog op 40 volledig elektrische modellen

30 maart 2021 15:46 2 reacties

Marktleider.

Stellantis heeft maar één ultiem doel (behalve het doorbreken op de Chinese markt), namelijk leider worden in het segment van de zogenaamde duurzame mobiliteit. Dit jaar nog zal het aantal volledig elektrische auto’s binnen de groep op 40 verschillende modellen in diverse segmenten komen. Alleen dit jaar al komen er 11 bij de reeds bestaande 29. Vanaf 2025 wil Stellantis van elk courant model minsten één volledig elektrische versie in productie hebben.

Minder focus op hybride.

De elektrische vloot wordt dus het handelsmerk van Stellantis. Van kleine auto’s als de Fiat 500e tot bedrijfswagens als de Ducato. De focus op elektrische auto’s houdt ook in dat hybride auto’s geen dominante rol zullen spelen in de toekomststrategie van de merken binnen Stellantis. Tavares gaf dit al te kennen in een recente verklaring.

Industrie in de wacht.

Dit zijn duidelijke intentieverklaringen vanuit Turijn en Parijs, maar intussen is er van een vruchtbaar productieklimaat totaal geen sprake. De Italiaanse fabrieken zijn deze maanden (net als vorig jaar) weer tot stoppen gedwongen. Tijdelijke productieafname vanwege een lage vraag, onder andere vanwege de Corona-crisis. Een haperende toeleveringsindustrie gaat daar aan vooraf. En dan zijn er nog de motorenfabrieken zoals die in Pratola Serra en Cento (VM), die nog sterk afhankelijk zijn van de productie van dieselmotoren. Op 15 april volgt er een belangrijke ontmoeting tussen Tavares en de vakbonden over de nabije toekomst. Ondanks de toezeggingen van de CEO, dat er niet gesneden gaat worden is men er niet geheel gerust op. Al was het vanwege de tegenstelling die er bestaat tussen de Italiaanse en Franse fabrieken. De Italiaanse draaien gemiddeld op 46% van hun maximale capaciteit en de Franse op 73%.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

2 reacties »

  • CCHans schrijft:

    Als FCA 5 jaar geleden een nieuwe Punto, Mito en Giulietta had geleverd en die samen met de Tipo ook als (mild) hybride had geleverd, dan ging het nu veel beter met de Italiaanse fabrieken. Dit ligt niet aan Fransen of Stellantis maar aan de keuzes 5 tot 10 jaar geleden.
    Dat gezegd hebbend is het goed dat er meer keus in E komt en jammer dat de hybrides niet komen. Als er een hybride Tipo automaat leverbaar zou zijn, zou ik ‘m kopen.

  • mareblu schrijft:

    Een hele verstandige keuze. De concurrentie gaat in volle vaart door. Niet alleen Tesla, dat inmiddels serieuze aantallen verkoopt, maar ook VW, Hyundai/Kia zetten groots in. Het introduceren van bv de Tonale als PHEV in 2022 is eigenlijk al bij voorbaat achterhaald, die is binnen enkele jaren onverkoopbaar. Ontzettend jammer, maar zo hard gaan de ontwikkelingen nu eenmaal. Dus sla hybride en PHEV over, en lanceer de komende jaren in hoog tempo BEV’s.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

FCA , Overige

Volg ons

Advertenties