Termini Imerese wordt van alles wat

Zoals gezegd vond gister een belangrijk overleg plaats over de toekomst van Termini Imerese. Lange tijd bestond er veel onzekerheid over de toekomst van de fabriek waar momenteel nog druppelsgewijs de driedeurs Ypsilon van de band rolt. Maar nu is dan toch zwart op wit vastgelegd dat er in eerste instantie met overheidsgeld een investering van 450 miljoen euro zal plaatsvinden. Verrassend genoeg zal deze verdeeld worden onder maar liefst zeven ondernemers, waarvan een heel aantal ook op onze site al de revue passeerden als mogelijke kandidaat voor een overname van de Siciliaanse fabriek. Er is ruim een jaar voorbij gegaan om de juiste condities te bereiken en nu blijkt vooral dat de overheid -in samenwerking met een onafhankelijke onderzoekscommissie (Invitalia)-, er alles aan heeft gedaan om Italiaanse ondernemingen in het industriecomplex onder te brengen.

Aanvankelijk zou de firma DR -dat onder licentie kleine Chinese auto’s bouwt met een eigen label- de hele fabriek overnemen. Maar omdat de firma van Di Risio niet op tijd het voorstel van de overheid heeft ingewilligd, maakt de fabrikant uit Molise die in Termini Imerese 60.000 auto’s per jaar wilde produceren, momenteel weinig kans. Wat de productie van auto’s betreft, zijn het nu DeTomaso van Gianmario Rossignolo en de Cape groep van Simone Cimino (elektrische microcars) die aan het langste eind trekken. DeTomaso neemt z’n intrek in de fabriek waar nu Lancia’s worden gebouwd en wil daar in de toekomst een kleinere SUV bouwen onder het topmodel dat ze in Genève zullen presenteren. Later zal daar waarschijnlijk nog een compact B segment model bijkomen. Een totale investering van 380 miljoen euro. De firma van Cimino vestigt zich in de nabijgelegen fabriek van Magneti Marelli. De Siciliaanse ondernemer krijgt hierbij voor 49% steun van de lokale overheid.

De overige firma’s bezetten straks de industrie tussen de haven en de huidige fabriek, waar momenteel de toeleveranciers van Fiat gevestigd zijn. Deze bedrijven bestaan uit Ciccolella (plantenvoeding), Einstein Multimedia (multimedia), Biogen (producent van bio-energie), Lima Corporate (orthopedische protheses) en Newcoop (logistiek).

De vakbonden zijn voorzichtig positief en hebben minister Romani van economische ontwikkeling te kennen gegeven, dat ze goed zullen controleren of er bij de uitvoering wel zal worden voldaan aan de eisen voor voldoende werkgelegenheid.

Toch nog goed nieuws dus voor deze fabriek in een economische kwetsbaar gebied. Zolang de brug over de straat van Messina er niet is zal het echter een moeizaam proces blijven. Sinds 2009 is de bouw van dit immense project in volle gang.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.