Toekomstige Fiat Punto ook als Dodge
Onlangs heb je bij AutoEdizione twee berichten kunnen lezen die te maken hebben met deze aankondiging.
Ten eerste het feit dat er een nieuwe Punto komt in 2013 op een totaal vernieuwd B segment platform. Het zogenaamde ‘Small’ platform (A en B segment) zou je als het ware B-Evo kunnen noemen. Ten tweede was er dat bericht dat alle middelgrote Dodge modellen -C segment en daar net boven- van de toekomst bijna alles met de Fiat varianten zal delen inclusief een groot deel van het Design. Volgens Dodge CEO ralph Gilles gedt dit nu ook voor een compact model op basis van de aanstaande Fiat Punto 2013. Dit zou betekenen dat behalve wat betreft de opvolger van de Bravo -en de varianten daarop- ook een segment lager Dodge de naamgever zal zijn voor de Amerikaanse markt. Dat wil niet zeggen dat Fiat in Amerika niet bestaat, want dit merk zal juist met meerdere modellen met de 500 als uitgangspunt, vanaf volgende maand terugkeren naar de VS. We verwachten dat de nieuwe Bravo en Punto veel overeenkomsten zullen vertonen qua ontwerp en dat het verschil tussen de Amerikaanse en mondiale (Fiat) versies vooral in de grille en de logo’s zit. Een beetje zoals Lancia en Chrysler dat zullen doen.
Dus als je als Fiat fan liever niet in een Dodge gezien wil worden kan je gewoon wat badges en een grilletje bij de handel bestellen en voila je rijd Fiat! (of andersom)
hmm enge gedachte zo is ook Autobianchi zomaar ineens spontaan verdwenen.
Ben het met Saya eens. Badge-engineering is een gevaarlijk ding. Eerst verliest het merk zijn ziel en daarna is het gemakkelijk op te doeken omdat de schare trouwe merkfanaten al lang heeft afgehaakt.
Als je het mixt wel maar in alle andere gevallen is het geen enkel probleem. De wereld is propvol badge engineering en bijna niemand valt het op omdat de meeste mensen alleen in hun eigen land of continent rondlopen.
Dodge heeft geen lagere segmenten en zou voor een jong prubliek prima haar imago kunnen opkrikken. Je begint met een Punto Abarth en later als je groot bent stap je in een Charger. Ze kunnen in Brazilië aan de sportieve geslaagde Braziliaan de Charger als Fiat gaan verkopen wat mij betreft omdat ze daar eenzelfde doelgroep nastreven.
Alweer een briljant plan. Eindelijk wat consequente logica achter het plan Fiat ipv het eeuwige Fiat-Croma-syndroom.
Fiat is de family feeling en dus in de VS voorals als 500 e.d. verkrijgbaar.Punto en Bravo horen daar duidelijk niet bij.