De soap zonder einde gaat verder: Wil FGA verkopen?

Het gaat vaak op dezelfde wijze en in dezelfde volgorde valt ons op:

Dhr. Piëch spreekt een Sinterklaaswens uit, vervolgens reageert dhr. Marchionne om de roddels enigszins in te dammen, en tot slot aan het eind van de week melden de analisten zich weer met hun ‘eigen’ gerucht. Zo zou Marchionne eind vorige week met Morgan Stanley een afspraak hebben gehad, om enkel aankondigingen van formaat te doen aangaande de toekomst. FGA zou de verkoop van Alfa Romeo overwegen en een deel van de aandelen in Ferrari. En alsof dat nog niet genoeg is, zou Lingotto ook het technisch en historisch voor Fiat zeer belangrijke Magneti Marelli van de hand willen doen.

We weten dat het vroeger nooit zo boterde tussen de grote bedrijven uit Turijn en Milaan, maar om nou te zeggen dat deze onderdelen (Alfa Romeo en Magneti Marelli) nu nog steeds niet binnen het huidige geheel zouden passen, gaat ons echt te ver. Er is dan ook nauwelijks een rationele reden te bedenken om aan te nemen dat dit echt waar zou zijn. Vooral omdat we vermoeden dat de verkoop van deze specifieke onderdelen aan een grote concurrent, zeker geen directe extra succesvolle koers of groot financieel voordeel zal opleveren voor Fiat Group Automobiles. Het heeft waarschijnlijk alleen maar met het beïnvloeden van de huidige koersen te maken. Het merk Alfa Romeo, waarin FGA de komende jaren veel zal investeren zou voor een zeer hoge prijs van de hand kunnen volgens Bloomberg. Marchionne zou verder behoorlijk wat brood zien in het afstoten van een aandeel Ferrari en Magneti Marelli in z’n geheel. Deze laatste groep is al jaren op zeer intense wijze versmolten met FGA en nauwelijks nog los van Fiat voor te stellen. Magneti Marelli is bijvoorbeeld een onderdeel dat in China van grote betekenis is voor Lingotto (FPT) de komende jaren. Wat betreft Ferrari heeft FGA laten weten het aandeel juist te willen vergroten in plaats van deze te verkleinen.

De zogenaamde plannen zouden een onderdeel zijn van de Spin-off die begin januari officieel tot stand zal zijn gekomen.

34 gedachten over “De soap zonder einde gaat verder: Wil FGA verkopen?

  • 15 november 2010 om 23:07
    Permalink

    Ik wil geen scheldwoorden gebruiken, maar kan niet eerst die rommel uit de VS eruit?

    Beantwoorden
  • 15 november 2010 om 23:46
    Permalink

    Ik vind dit bericht zo langzamerhand wel eng worden de geruchten houden toch wel lang aan! En als je kijkt hoe Big Sergio met Maserati om gaat vind ik dat niet echt slim Maserati moet zeker in Italie en Modena blijven.

    Er moet rust komen bij FGA wat een drukte en gezeur over merken en roddels.

    Wil gewoon dat Alfa Romeo Italiaans blijft en dat FIAT daar voor gaat zorgen en doe ook eens iets in Arese FGA want dat doet elke keer pijn aan mijn hart als ik daar ben.

    Zorg voor Alfa Romeo nu zeker want het merk heeft zo’n mooie toekomst met geschiedenis.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 16 november 2010 om 06:52
    Permalink

    Ik heb het vaker gezegd, misschien wordt er achter de schermen allang onderhandelt. De aan en verkoop van Alfa is niet in 1 dag gebeurd. Hoe ga je met de productie locatie om, hoe ga je met de technieken / motoren om en hoe kom je er samen uit wat betreft de verkoopwaarde. Al dat gelul in de pers kan gebruikt worden om de 1 een beetje te pushen en de ander om de prijs te verhogen.

    Er is niet voor niks het spreekwoord ; waar rook is is vuur. Het steeds ontkennen van FGA doet ook de wenkbrouwen fronsen. Als bij een slecht draaiende voetbalclub wordt gezegd dat de positie van de coach niet op het spel staat dan kan je er vanuit gaan dat de coach binnenkort ontslagen zal worden. Helaas wordt er op dit niveau vaak omheen gedraaid en is eerlijkheid ver te zoeken.

    Ik snap die Marchionne niet. Zijn werkwijze is gebasseerd op puur zakelijk instinct en de liefhebber trekt aan het kortste eind. Dit terwijl zijn huidige merken groot ( maar ook weer klein ) zijn geworden door en voor liefhebbers. De intensiteit die hij heeft met Chrysler snap ik ook niet en lijkt een beetje op de hebberigheid die VAG ook heeft. Alleen VAG kan wel kopen en opzetten wat die wil en FGA moet zich in allerleid bochten wringen. Zelfs zo erg dat ze misschien Alfa, een deel van Ferrari en Magnetti moeten verkopen. Wat krijgen ze daar dan voor terug ?

    Overigens zou ik het goed vinden als Alfa wordt verkocht aan VAG. Als er 1 partij sterk genoeg is en liefhebbers in dienst heeft dan is het VAG. Ik las dat ze het concept van de Audi oerquattro in productie gaan nemen en dat is het zoveelste bewijs dat ze niet alleen auto`s maken voor pure winst maar ook als liefhebber. Bijna ieder merk van VAG is terug te vinden in de racerij. De mogelijkheden van Alfa zijn daar oneindig door de eventuele mogelijkheid om Porsche platforms en motoren te krijgen. Ik geloof in een betere toekomst van Alfa bij VAG en zie Lamborghini als bewijs daarvoor. Die zijn ook niet slechter geworden na de overname.

    Beantwoorden
  • 16 november 2010 om 08:05
    Permalink

    @Ferry832: je hebt perfect ook mijn gedachte verwoord.

    Sergio Marchionne is in de eerste plaats een financieel man en heeft geen benzine in de aderen en totaal geen affiniteit met de merken in zijn portefeuille. Verkopen en winst maken zijn het enige doel en het doel heiligt alle middelen. Winst is uiteraard belangrijk, maar als daar alleen de klemtoon ligt, is de liefhebber is er de dupe van. Binnenkort worden alleen modellen verkocht waarvan men zeker is dat die cash met hopen binnenbrengen. Ik verwacht dus ook geen niche-modellen van Alfa meer, tenzij van die SUV gedrochten die goedkoop kunnen worden ineengeflanst in de VS. Welke alfaliefhebber zit daar op te wachten?

    Het versmelten van Chrysler en FGA is het huidige doel en hij zal daar alles voor doen om dat te halen. Die spin-off van de autobusiness heeft uiteraard een reden: onderdelen verkopen om cash binnen te rijven.

    Ik hoop dus met pijn in het hart dat alfa wordt verkocht aan VW. Alhoewel ik een afkeer heb van VW is het de enige manier om alfa terug groot te maken. De plannen van VW met het merk zijn zoveel mooier dan die van Marchionne. VW wil Alfa positioneren tegenover BMW met sportieve wagens, ook coupé’s en een spider en een opvolger voor de 8C. VW voorziet interessante motoren voor de modellen, V6 en zelfs V10. VW heeft Giugiaro en Da Silva in huis die echte alfa mannen zijn. Marchionne wil snel winst maken door wat mainstream modellen uit te brengen. Geen GTA’s, geen coupé, geen opvolger voor de 8C – deze leveren immers een onzekere opbrengst. Zelfs de spider is nog niet zeker. Motoren zijn de 1.8, de 2.0 diesel en wat V6 rommel uit de VS (niets geleerd uit het GM V6 debacle blijkbaar) en dan is de koek op. Voor mij is het duidelijk: de toekomst van het echte Alfa ligt bij VW, ook al is dat duits. Alfa’s bij FGA zijn een allegaartje van bestaande FIAT en Chrysler onderdelen die zo goedkoop mogelijk zullen worden ontwikkeld. En daar bedank ik voor.

    Beantwoorden
  • 16 november 2010 om 08:06
    Permalink

    Het eerste dat VAG zou doen met Alfa is de productie naar Duitsland halen. Of denken jullie dat die Duitsers wel door de italiaanse vakbonden heen breken? Weinig kans.

    Alfa naar Duitsland => klaar

    Beantwoorden
  • 16 november 2010 om 08:37
    Permalink

    @Marcos Dan wordt er tenminste toch nog iets geproduceerd 😉

    Trouwens de nieuwe SUV’s zullen in de VS worden gebouwd en de kans bestaat dat de Giulia daar ook wordt gebouwd als de vakbonden blijven dwars liggen. Dan veel liever een alfa uit Duitsland. Staat die tenminste nog goed in mekaar.

    Beantwoorden
  • 16 november 2010 om 08:51
    Permalink

    Het zal wel mijn hartstochtelijke afkeer van alles Duits zijn, dat ik nooit, maar dan ook nooit meer een Alfa koop als deze bij VAG in Duitsland gemaakt wordt. Ik ben alleen bang voor Alfa dat ik niet de enige ben…..

    Beantwoorden
  • 16 november 2010 om 10:09
    Permalink

    ‘Liefhebbers/puristen’ die snakken naar VAG…
    Dat is net zoiets als Cola in een Venetiaanse kristallen karaf.

    En dat uit de mond van ‘Alfisten’ die al jaren in modellen rijden waar kwalitatief veel mindere Fiat techniek in zit dan nu komen gaat.

    Al deze commentatoren hierboven graag als de donder een proefrit maken in de Giulietta. Wegligging en motortechniek zijn juist veelbelovend om niet te zeggen ronduit geweldig. Daar komt de vormgeving en kwaliteit nog bij ook. Bij VAG kun je daar alleen maar van dromen. Ik heb behalve in de Giulietta ook al een aantal keer in de 8C mogen rijden… ook dat is totaal ondenkbaar met Audi dna.

    Je kunt nog veel beter een Ford gaan rijden wat dynamiek betreft als Alfa ooit van die gekken in Wolfsburg en Ingolstadt wordt. Ik hoop oprecht dat het dan een soort kwakkelende reïncarnatie van Seat wordt zodat iedereen weer snakt naar de tijd dat het nog Italiaans was. Ik zie werkelijk geen verschil tussen een Seat, Skoda of Volkswagen hoe goed ik m’n best ook doe. In de hogere segmenten zie ik geen verschil tussen Volkswagen en Audi; 0,0

    Beantwoorden
  • 16 november 2010 om 10:34
    Permalink

    ja , maar ik zie hierboven dan ook geen liefhebbers , wegligging en stuurgedrag wordt nooit beschreven. Agiliteit , wat ?
    Waarom rijden we eigenlijk een Alfa ?

    Beantwoorden
  • 16 november 2010 om 11:08
    Permalink

    Omgebouwde Audi’s worden het (inclusief de aandrijflijn en motoren)… Mensen die denken dat VAG dezelfde aanpak als met de superexoten als Bugatti, Bentley en Lamborghini gaat hanteren moeten nodig eens naar de dokter.

    Beantwoorden
  • 16 november 2010 om 11:51
    Permalink

    We zullen zien. Ik geloof ook wel in “waar rook is, is vuur”. En van de sterke ontkenningen van FGA t.o.v. blijvende wensen van VAG omtrent Alfa kun je van alles denken. Feit is dat Alfa vanaf de jaren ’70 kwakkelend is, met uitschieters (164 – laatste 33 deed het goed, 156/147) Maar er was nooit continuïteit, dat zit ook niet in de volksaard, blijkbaar.

    Wat betreft de liefhebbers: Hoeveel 75-rijders hebben gezworen dat ze nooit meer een Alfa zouden kopen omdat voorwielaandrijving zijn intrede deed? Hoeveel (in mijn ogen soms wel terechte)kritiek kregen Brera en 159 te verduren van de “echte” Alfisti? En ook de huidige Giulietta krijgt niet van alle liefhebbers de handen op elkaar. Al deze modellen hebben allemaal ook weer nieuwe liefhebbers weten te lokken. En “oude” hebben het vaak toch ook weten te waarderen. Maar eerlijk is eerlijk, ze zijn ook danig op de proef gesteld.

    Het begrip Alfaliefhebber gaat verder dan de Bertone’s en Giulia’s uit de jaren 60 en 70. Ieder decennium, danwel generatie brengt nieuwe liefhebbers voort. Bij mij kwam het van vader op zoon. Dus ik ken de transaxels en boxers. Zelf Giulietta, Alfetta GTV(6), 147 en GT gereden. Nu een GTV 3.0V6 24V. Waarom? Toch die motor, omdat ik die gekend heb en altijd al heb willen rijden. Een goede 6-cilinder hebben ze ook niet meer, ook een blunder van formaat natuurlijk. Maar misschien zijn er best mensen met een Brera of 159 V6 die er erg over te spreken zijn, om de eenvoudige reden dat ze de “Busso” nooit gekend hebben.
    Ik zou werkelijk wel eens willen weten hoeveel Alfisti blijven rijden als er prachtige ontwerpen blijven komen, ongeacht of dat in de basis een VAG product is. VAG haalt de productie overigens echt niet naar Duitsland, aantal Seat’s worden ook nog in Spanje gemaakt. Lambo’s grotendeels ook in Italie. VAG is ook in staat om een goede logistieke omgeving te creëren.

    Onderscheid tussen auto’s wordt gewoon steeds kleiner. Grote kracht van Alfa was ook altijd dat je met relatief laag vermogende auto’s (140 pk) al heel veel plezier kon beleven. Op hoog vermogen delven ze allang het onderspit. Vaak waren Alfa’s de snelste, dat is nu allang niet meer zo. Stuurgedrag/onderstel is wel een vak apart, die beste man die daar nu voor verantwoordelijk voor is komt van Ford…. Daar heeft toch ook niemand moeite mee gehad. De Giulietta rijdt echt goed!

    Dus: Als, want ergens geloof ik dat nog niet zo, VAG Alfa inlijft en in staat blijkt prachtige en onderscheidende auto’s te blijven maken, dan komen wij daar echt wel overheen. Dat dus heel wat anders dan dat ik daar hoe dan ook voorstander van ben! Op zich is FGA op de goede weg, maar dat waren ze wel vaker…..tijdelijk.

    Beantwoorden
  • 16 november 2010 om 13:44
    Permalink

    Ik blijf er bij: Als VAG Alfa mag kopen, is het enige dat ze willen hebben de badge. Vergeet niet dat ook Alfa, net als FIAT semi-staats was en daar heeft onze vriend Sergio nu last van. De werknemers mentaliteit en dus het productieklimaat in de FIAT en Alfa fabrieken kun je niet vergelijken met die bij Lamborghini.
    Nee, als de kogel door de kerk zou zijn, komen er gewoon auto’s met de AR badge uit Duitsland en de enige Italiaan die daar dan iets mee te maken heeft gehad is waarschijnlijk Giugiaro, want die hebben ze al…..

    Beantwoorden
  • 16 november 2010 om 13:49
    Permalink

    De vraag is altijd wat is de ziel van de auto? alfa romeo in casu…

    is dat de productielokatie?
    de plaats waar de ontwikkeling heeft plaatsgevonden?
    het land van de organisatie die het een en ander financiert?
    de nationaliteit van de arbeiders die het in elkaar zetten?
    de taal van de ingenieur en designers die het ontwerp hebben gemaakt?

    wie daar een goed antwoord op weet… mag het zeggen..
    want,
    – is een fiat 500 uit polen minder italiaans dan eentje uit turijn?
    – is een pininfarina mitsubishi italiaans?
    – is een chrysler met een fiat badge italiaans?
    – is een alfa die in duitsland door turkse arbeiders in elkaar wordt gezet italiaans, duits of turks?
    – is een alfa nog wel een alfa als hij door een griek (zapatinas) is ontworpen?

    Ik vind het zelf moeilijk te beantwoorden vragen, maar denk eigenlijk dat het mij ‘wurst’ zou zijn als die Alfa uit een duitse fabriek zou komen…

    Beantwoorden
  • 16 november 2010 om 14:14
    Permalink

    @Hans75: Eens. 100% Italiaans is gewoon bijna niet meer mogelijk, zeker niet met dat ge-O-H in de diverse Italiaanse fabrieken. Maar met VAG gaat het straks rap naar de 0%.

    Beantwoorden
  • 16 november 2010 om 15:28
    Permalink

    Voor mij heeft het vooral te maken met de nationaliteit van de firma die het in bezit heeft. De hoge piefen in het hoofdkantoor moeten de Italiaanse nationaliteit hebben en de bedrijven moeten een een belangrijke rol spelen in de Italiaanse economie met takken tot over de hele wereld.

    VAG is dat allemaal niet dus mag Alfa Romeo nooit Duits worden wat mij betreft.

    Beantwoorden
  • 16 november 2010 om 17:41
    Permalink

    Aan iedereen die uit princhipe tegen VAG ( duits ) is en Alfa nog als echt Italiaans bedrijf ziet.

    Alleerst wil ik schrijven dat ik een echte Alfist ben met een grote Alfa geschiedinis in mijn familie. Mijn vader heeft vroeger als 1 van de weinige een nieuwe Montreal gekocht. Ik ben opgegroeid met diverse Giulia`s, Alfetta`s GTV`s enz. Vanaf mijn 18e ben ik gestart met een Guilietta en mijn lijst van Alfa`s totaan nu ( ben nu 40 )is te groot om hier uiteen te zetten. Nog steeds rij ik Alfa dus Johnny ik ben erg benieuwd naar jou Alfa geschiedenis en vraag je dan nog eens na te denken of ik een liefhebber ben !

    Vroeger was ik altijd tegen producten van Volkswagen. Deels omdat ze me weinig doen maar ook omdat er in mijn jeugd altijd een strijd was met vrienden die Golf GTI of Scirroco reden. Later ging deze strijd door tegen collega`s die altijd wel een Indianeverhaal hadden over Italiaanse auto`s. Ik leasde een Alfa en de rest reed trouw VW.

    Nu zie ik dat VAG wel veel auto`s maakt voor de liefhebber en dat kan je juist van FGA niet meer zeggen. Ik noem de GTI / R modellen van VW, de snelle S en RS modellen van Audi, de Cupra modellen van Seat enz. Daarnaast laten ze de exclusieve merken goed in hun waarde en zie ik Lamborghini als een echt Italiaans product. Dit terwijl ik weet dat een Duitse firma eigenaar is maar toch staat Lamborghini voor Italiaans. Ze hebben nog steeds een extreem uiterlijk en een extreem geluid. Ze zijn kwalitatief wel beter geworden en zijn commercieel succesvoller dan ooit.

    VAG heeft ook succes door een goede strategie welke bewezen is door het enorme assortiment en het enorme eigen kapitaal wat ze in kas hebben. FGA is in zijn geheel een oudere fabrikant maar ergens is het mis gegaan. Kijk naar Lancia wat kunstmatig in leven wordt gehouden, kijk naar het huidige Alfa en kijk naar de financiele positie. Ik weet zeker dat Alfa het zelfde sterke automerk had kunnen zijn als BMW nu is maar helaas is het allemaal anders gelopen.

    We kunnen wel allemaal Italiaans blijven denken en FGA verheerlijken omdat ze Italiaans zijn maar wat levert het op of wat heeft het opgeleverd ? FGA lijkt meer op een Amerikaanse toekomst te hopen en dat zie ik niet goed gecombineerd worden met Alfa en Lancia. Ze willen zo graag samenwerken met de Amerikanen dat ze een deel van Ferrari of andere onderdelen willen verkopen. Ze willen uiteindelijk componenten gaan delen met de Amerikanen maar Mercedes heeft al bewezen dat daar geen muziek in zit. Bij Daimler zijn ze erg blij dat ze van Chrysler af zijn dus waarom zou FGA er wel succes uit halen ?

    De mensen die zeggen dat onderdelen gecombineer worden met Audi / VW spreken ook voor hun beurd. Wie zegt dat ? Waarom zou VAG een zoveelste kloon met een andere badge willen maken ? Ze willen Alfa vanwege de mooie geschiedenis die geen enkel ander VAG product heeft. Als ze Porsche platforms en motoren gebruiken dan staat er ineens een geduchte concurrent voor BMW. Een sterk alternatief met een magische naam in de segmenten waarin ze nu niet de succesvolste zijn. Bovendien kunnen componenten best gedeeld worden met Audi want zijn die zo slecht dan ? Ik zou een Alfa willen rijden met de sterke blokken uit de S en RS modellen van Audi.

    Kortom, ik hoop dat Alfa verkocht wordt aan VAG en dat Alfa dan weer mijn dromen waar maakt. Dan kan ik ook in de toekomst Alfa blijven rijden en nu weet ik dat niet zo zeker.

    Beantwoorden
  • 16 november 2010 om 19:48
    Permalink

    Ik vind je gewoonweg pathetisch, ferry832.
    Ga dan VW of Audi rijden. Je roept toch dat ze beter in alles (of toch heel veel) zijn dan FGA zijn producten.
    Ga dan naar VAG : dan hoef je je zo niet meer te verdedigen tegenover… ja, tegenover wie ? Jezelf ?
    Jezelf waarmee je in de knoop ligt ?
    Omdat je je wil verantwoorden dat je een VAG product wil kopen ipv een Alfa ? Verantwoorden tegenover collega’s, vrienden, familie ?

    2 punten die ik uit je tekst haal, waarop ik wil reageren :

    “”Bij Daimler zijn ze erg blij dat ze van Chrysler af zijn dus waarom zou FGA er wel succes uit halen ?””
    Omdat FGA op een andere manier samenwerkt met Chrysler dan Mercedes.
    Mercedes = das Herrenvolk dat het eens ging zeggen hoe die domme amerikanen moesten werken. Jullie moeten luisteren hoe wij, Mercedes, de ontwikkelingen zien.
    FGA, onder leiding van o.a. Marchione laat de mensen van Chrysler in hun waarde en haalt het beste bij hen naar boven.

    Dus daarom zal het wèl lukken.

    “”Ze zijn kwalitatief wel beter geworden en zijn commercieel succesvoller dan ooit.”” (over Lamborghini)
    Elke sportwagenfabrikant is succesvoller geworden de laatste jaren. Met dank aan China en het Midden-Oosten.

    Beantwoorden
  • 16 november 2010 om 20:34
    Permalink

    Ik heb het gevoel dat hier dezelfde politici op het forum zitten als in de italiaanse regering.het gaat even niet goed laten we koppen afhakken en alles verkopen.want aan de andere kant van de heuvel is het beter.
    Gebeurt er eindelijk sinds decennia iets goeds en zeeer hoopgevends voor de liefhebbers gaan we zeuren over toen was het beter. JAMMER!!!
    De analisten zijn ook maar mensen met een buers en wat aandelen en beinvloeding van de markt en geruchten zijn hun vreemd.HA
    Alles is te koop alleen wat geef je en schiet er iets mee op.
    Praatjes praatjes vullen geen gaatjes sommige mensen hier moeten hun mond spoelen BASTA!

    Beantwoorden
  • 16 november 2010 om 20:35
    Permalink

    @Ferry832: Kan er geen voldoening uit halen als een autojournalist de wegligging van een Alfa prijst met de onderdelen van een Audi. Dat zal een test worden met een Audi, BMW, Seat of VW? Allemaal in hetzelfde land met dezelfde filosofie gemaakt! Als autoliefhebber in het algemeen moet je daar al afkeer tegen hebben. Waar zijn de mooie tijden dat je kon proeven, ruiken en voelen dat een auto Engels, Frans of Italiaans was?

    Het maakt overigens niets uit of je een Alfa Romeo familieachtergrond hebt of hoe lang je lijst is. Ik heb absoluut geen Alfa Romeo familieachtergrond en rijd nu met m’n eerste Alfa Romeo. Maar kan je wel vertellen dat ik met heel m’n hart van het merk hou. Daarom vind ik als Alfist én autoliefhebber dat Alfa Romeo uit de handen van de Duitsers moet blijven.

    Beantwoorden
  • 16 november 2010 om 21:25
    Permalink

    @Koen: Ik ben niet pathetisch maar realistisch. Ik begrijp dat veel liefhebbers uit princhipe tegen een overname door de Duitsers zijn. Overigens heb ik 2 x een nieuw VAG product gehad en ik had daar helemaal niets mee. Dat ik er weer naar zou verlangen is dus pure onzin.

    Dat Lamborghini succesvol is komt misschien door aantrekkende markten maar dat had Lamborghini nooit bereikt zonder de overname. Heb jij TVR of Lotus voordeel zien hebben van de aantrekkende markten ? Alleen de sterke partijen hebben er baat bij en zonder VAG had Lamborghini nooit zo sterk geweest. Waarschijnlijk hadden ze niet eens meer bestaan of ze waren in handen van een dubieuze investeerder.

    @II Quadrifoglio, je hebt gelijk. Ik wil met de verwijzing naar mijn Alfa geschiedenis niet arrogant overkomen. Het heeft ook geen enkele meerwaarde als liefhebber. Ik wilde hiermee wel bereiken dat het me wel wat doet als Alfa liefhebber en de laatste jaren is het kwakkelen.

    Overigens uit het lijstje wat jij opgeeft bij een willekeurige test zal BMW er altijd uitspringen. Deze heeft een andere basis en een ander karakter dan de VAG producten. Eigenlijk heeft de BMW nog het meest van de karakter eigenschappen die Alfa zou moeten hebben.

    Beantwoorden
  • 16 november 2010 om 21:42
    Permalink

    @Ferry832: Kwakkelde Alfa Romeo de laatste jaren? Dan is het redelijk makkelijk te reanimeren. Het feit is dat Alfa Romeo al sinds het vertrek van Giuseppe Luraghi in 1972 kwakkelt. Sindsdien zijn er allerlei pogingen gedaan om het überhaupt nog te laten bestaan. De huidige (niet eens zo heel slechte) situatie is slechts een snapshot uit de geschiedenis. De Arna doet mij veel meer zeer dan dat Alfa Romeo tijdelijk niet actief in de autosport is. Velden vol roestende Alfa Romeo’s vind ik een triester aanblik dan een magere showroom tot 2014.

    Beantwoorden
  • 16 november 2010 om 23:26
    Permalink

    Over Magneti Marelli (waarom 100% verkopen?) zijn de meeste volgens mij het minst rouwig, daar komt die rotzooi van een chrysler voor terug, vraag mij nog steeds af wat voor imago dat merk heeft in Amerika; ik zou er niet dood in gevonden willen worden. Enige aardige model is de 300C…de Sebring is IMO een lachertje… (dodge is al weer een ander verhaal)

    (laat bewust de VAG discussie hier buiten)

    Beantwoorden
  • 17 november 2010 om 02:41
    Permalink

    De discussie “FGA versus VAG” word erg zielig en kinderachtig. Telkens maar weer trekken mensen elkaar in twijfel of men wel een “echte Alfist” is. Er is geen definitie voor , dus of je een Alfist bent bepaal je vooral ZELF en niet iemand met een nickname op een blogsite.

    Jammer trouwens dat artikelen over Piech (en VAG) zoveel aandacht scoren. Er zijn op AutoEdizione velen andere mooie artikelen die meer aandacht verdienen dan dit topic.

    Beantwoorden
  • 17 november 2010 om 06:14
    Permalink

    @6C Jordy: Je hebt gelijk, ik stop er voorlopig ook mee. Gelukkig heb je altijd voor en tegenstanders maar de standpunten van iedereen zijn duidelijk.

    Laten we hopen op een goede toekomst en van het beste uitgaan.

    Beantwoorden
  • 17 november 2010 om 10:06
    Permalink

    ok is het bekend dat VW , ik hoor hier de auto voor liefhebbers, synoniem is voor onderstuur ? Velen willen hier een Alfa met 4 Wd , een verkeerde motor configuratie en beroerde kwaliteit.
    Liefhebbers van een sportieve auto kunnen 4 wd niet accepteren en weten ook waarom. De Golf R is hier nog wel het duidelijkste voorbeeld van.
    Daarnaast de kwaliteit ( ik las hierboven dat we eindelijke dan ook eens kwaliteit krijgen ) en dan nu de feiten : 4 modellen die de 4 laatste plaatsen in de 100.000 km Autobild Dekra bezetten . Afwerkingskwaliteit is niet hetzelfde als kwaliteit ,wel een hele mooie afleidingsmanoevre.
    Chronische motorproblemen , onderbemeten transmissies , bevriezende motoren.
    Te snelle ontwikkeling en kosten besparingen zijn hier debet aan.

    Marketing , die is wel top en daar kan FGA veel van leren.

    Beantwoorden
  • 17 november 2010 om 12:30
    Permalink

    @AE,

    Nee dat niet. Of misschien uit verschillende huwlijken. Ik moet nog eerst de 30 passeren. 😉

    @Ferry,
    Gelijk heb je. Ik weet welke mening je in deze zaak hebt, maar ik zou er ook moe van worden als telkens dezelfde tegenstanders met dezelfde (deels ongefundeerde) verwijzingen aan komen zetten. De magische letters V, A en G zorgen telkens voor dezelfde lading aan emotie. Zou bijna gaan denken dat VAG een emotievoller merk is dan FGA. 🙂

    Beantwoorden
  • 17 november 2010 om 15:53
    Permalink

    Niet ongefundeerd Jordy, wel is het zo dat we die graag zo bestempelen omdat het ”ons ” niet zint , die waarheid.

    Beantwoorden
  • 18 november 2010 om 01:01
    Permalink

    Wie de schoen past trekken hem aan.
    Wie weet had ik het niet eens over jou Johnny. 😉

    Beantwoorden
  • 18 november 2010 om 10:08
    Permalink

    Waarom een persoonlijke tint ? Ik zal jullie niet verder informeren over de Duitse Automotive , VAG ligt hier nogal emotioneel en dat respecteer ik dan maar.

    Beantwoorden
  • 18 november 2010 om 11:12
    Permalink

    Omdat de comment waarop je reageerd niet aan jou gericht was. Vandaar.

    Beantwoorden
  • 18 november 2010 om 12:58
    Permalink

    Zal meevallen. Kwestie van miscommunicatie lijkt me.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.