Vele Alfa schatten in Maastricht

Met open mond bleven we hangen bij een enkel gedeelte van deze Interclassics & Topmobiel.

100 jaar Alfa Romeo werd met extra glans gevierd op deze Benelux klassiekershow. Prachtige voor en naoorlogse Biscione’s stonden bijelkaar in een voornamelijk roodgekleurde afdeling. Eindelijk waren er ook modellen te zien die je eigenlijk maar zelden ziet verschijnen op een jaarlijks evenement. Des te meer kunnen we ons zeer goed voorstellen hoe het is om deze 1900’s, 2000’s en 2600’s bijvoorbeeld door Toscane te zien gaan tijdens een MilleMigla. Naast de vele Giulia’s, Giulietta’s en Zagato’s stonden er een aantal wedstrijd en straat Alfa’s van voor de oorlog, die een buitengewoon goed beeld geven van de adelijke oorsprong die Alfa Romeo heeft als merk. Sportiviteit in het algemeen maar ook bijzonder innoverende vormgeving en techniek, zorgden dat Alfa Romeo toen al als het ware kunst op wielen was op automobiel gebied. Bijna niet te vatten in woorden. Die emotie proef je onder andere bij het zien van de bloedrode 6 en 8 C’s. Legendarische creaties van bijvoorbeeld Vittorio Jano. Of bij het zien van een elegante majestueuze Super Leggera Touring.

Kortom, het jubileumjaar van 100 jaar mooie Alfa Romeo geschiedenis, is in Nederland niet bepaald ongemerkt ingeluid.

[nggallery id=163]

[nggallery id=164]

9 gedachten over “Vele Alfa schatten in Maastricht

  • 18 januari 2010 om 23:50
    Permalink

    Prachtig mooie verzameling auto’s.

    Is de 6c op plaatje 27 niet de auto waarin het meisje van Michael Corleone uit The Godfather om het leven komt door een autobom?

    Beantwoorden
  • 19 januari 2010 om 05:55
    Permalink

    Dank voor de geweldige fotoreportage die je op de site hebt geplaatst Mattia.
    Ik kon er helaas niet bij zijn wegens de verjaardag van mijn zoontje (die Alfa-genen van mij mee krijgt), maar dit maakt veel goed !

    Beantwoorden
  • 19 januari 2010 om 08:27
    Permalink

    En dan staat de 155 V6 TI van Larini waarmee hij beide races op de Nordschleife won voor Mercedes er nog niet eens op!
    Was voor mij het hoogtepunt om die auto met die geschiedenis een keer in het echt te zien.
    Verder vond ik de 33 Stradale prachtig net zoals de meeste mensen.

    Ook een prachtige verzameling van registerauto’s van de SCARB die op jaargang op een rode loper dwars door de hal waren opgesteld.

    Je kon niet om de eerste viering van 100 jaar Alfa heen.

    Was een must om aanwezig te zijn geweest.
    Stonden een aantal auto’s die bijna niet uit het Alfa Museo komen.

    Beantwoorden
  • 19 januari 2010 om 10:26
    Permalink

    Gefeliciteerd met je zoontje Nuvola! Een nieuwe Alfista! 😀

    @Tommaso: Edit 😉

    Beantwoorden
  • 19 januari 2010 om 17:19
    Permalink

    Zeker een aantal mooie wagens, dat gedeelte van de tentoonstelling was dik in orde. Wat de SCARB betreft vond ik het persoonlijk bedroevend, alsof die auto’s zo van de straat waren geplukt met uitzondering van de Giulietta Turbo misschien, maar voor de rest niet veel bijzonders. Mijn Spider Coda Tronca uit ’75 in concoursstaat had meer indruk gemaakt…Bijv. Alfa Sei, in Amerikaanse uitvoering, met die lelijke bumpers, op de kofferdeksel handmatig typeplaatje bijgeverfd, werkelijk zeg, ik zou me schamen om zoiets daar tussen die prachtige bolides te showen.

    Beantwoorden
  • 19 januari 2010 om 23:15
    Permalink

    @Nicola: Zelfs de pronkstukken waren ook niet bepaald in concoursstaat. Maar ik heb alle hoop op Concours d’Elegance, waar wij uiteraard ook aanwezig zullen zijn.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2010 om 08:56
    Permalink

    Beste QV, je begrijpt best dat de tentoongestelde museumstukken bewust in zgn “patina’-toestand worden gehouden, ze worden ook ingezet tijdens de Mille Miglia, kortom er wordt nog regelmatig mee gereden en dat mag gezien worden. Dit zijn waarschijnlijk exemplaren die ze op zijn minst dubbel hebben, de unieke auto’s worden hoogstwaarschijnlijk niet uitgeleend, dit zal de verzekering niet op prijs stellen…Op 24 juni in Milaan en Monza bij het jubileumfeest zullen ze wel alles uit de kast trekken. Verheug me op meer dan 25.000 Alfa’s die dagen in juni!!

    Beantwoorden
  • 31 januari 2010 om 07:07
    Permalink

    @Nicola:

    Ik was er helaas niet bij maar wil toch even de Sei verdedigen die aanwezig was. Auto is namelijk in topstaat en ja het typeplaatje is niet origineel. Komt omdat er een 3.0 V6 in ligt en die zijn in de Sei nooit geleverd. Typeplaatje is dus met de hand gemaakt. En nee de bumpers die er op zitten zijn NIET amerikaans maar gewoon de originele bumpers van de 1e serie Sei. En idd daar zitten rossetten op. Over smaak valt te twisten en misschien zijn ze daarom bij de 2e serie aangepast.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.