Home » Alfa Romeo , FCA , Ferrari , Fiat , Lancia , Maserati

Verkoopcijfers april 2012

3 mei 2012 11:19 6 reacties

De Italiaanse automarkt zakt steeds dieper weg. Met slechts 129.663 verkochte exemplaren (-18%), komt men nu op het niveau dat voor het laatst in 1983 is bereikt. Autoverkopers hebben het momenteel zwaar en uit een onderzoek is gebleken dat 1 op de 4 Italiaanse dealers vandaag de dag het liefst in een andere branche zou willen verder werken. Zo’n 21% geeft aan dat het einde in zicht is en 32% zegt dat er ontevredenheid heerst over de relatie met de fabrikant. Zelfs de occasionmarkt zakt nu in. Groei is er alleen op het gebied van rijden op gas. Door de sterk stijgende benzineprijzen in Italië, kopen steeds meer automobilisten nu een wagen op LPG. Fiat is op deze markt dan ook bijzonder actief.

FGA verkocht in april in totaal 40.778 auto’s in Italië. Dat staat gelijk aan een afname van -11,95% ten opzichte van de vierde maand in 2011. Het totale marktaandeel van de Italiaanse autobouwer komt nu op 28,77%, wat meer dan een halve procent minder is dan vorig jaar.

Fiat heeft als automerk de afgelopen maand 28.215 auto’s verkocht op het schiereiland. Dat is een afname van -12,5% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Fiat heeft momenteel een marktaandeel van 19,88%. Het volksmerk uit Turijn is ondanks dat nog altijd alleenheerser in het compacte segment met maar liefst 10.725 stuks voor de succesvolle Panda. De absolute nummer 1 van Italië, gevolgd door de Punto met 9275 stuks. De 500 staat op de vijfde plaats in de landelijke top 10 met 4050 stuks (720 daarvan betroffen een 500C). De crisis drijft de Italiaanse kopers in bepaalde opzichten ook naar de Fiat-dealer want van de mooie Bravo zijn maar liefst 1411 stuks verkocht. Weliswaar een daling ten opzichte van vorig jaar, maar een flinke stijging in vergelijking met voorgaande maanden. De Qubo blijft het erg goed doen met 1084 stuks. De grote Freemont heeft nog weinig last van deze dure tijd en komt op 1007 stuks. Zo’n 314 klanten kozen daarbij voor de nieuwe vierwielaangedreven AWD. De Doblò vond slechts 264 keer een nieuwe eigenaar.

Lancia verkocht in april 7499 auto’s, wat een redelijk goed resultaat is met een afname van slechts -2,45%. Lancia’s marktaandeel staat op 5,23%, wat zelfs meer is dan in dezelfde periode vorig jaar. De Ypsilon is nu een jaar op de markt en erg populair met 4669 stuks, goed voor een derde plaats op de landelijke ranglijst. De Musa blijft zoals gezegd een vaste waarde met maar liefst 1802 verkochte exemplaren. Goed voor een stevige koppositie in het segment van de kleine MPV’s en zelfs een negende plaats in het totale B-segment. De indrukwekkende Delta blijft stabiel met rond de 800 exemplaren. De luxe MPV Voyager laat steeds meer van zich horen en vond zo’n kleine 100 klanten, wat het dubbele is van voorgaande maanden. Dit heeft mogelijk te maken met de introductie van nieuwe versies. De Thema vond ongeveer 70 kopers en is hiermee nog altijd een kleine speler op deze markt. Jeep leverde wat in dit keer, na maanden van groei en verkocht 592 auto’s.

Alfa Romeo heeft in april met de MiTo en Giulietta als enige modellen 4440 auto’s weten te slijten (de 159 is bijna niet meer verkrijgbaar). Dat is een afname van -19,52% en komt neer op een marktaandeel van 3,12%. Het goede nieuws is dat de geweldige Giulietta met 3236 stuks stabiel blijft (tweede in het C-segment) ten opzichte van vorig jaar en zelfs flink in is gelopen op de nummer 1 in het C-segment uit Wolfsburg. Van de Golf werden er maar 188 meer verkocht, terwijl dit gat to voor kort nog enkele honderden groter was. De MiTo bewijst dat het een geheel eigen positie inneemt in de markt en blijft het goed doen met 1072 stuks. Weliswaar een stuk minder dan vorig jaar, maar met de verslechtering van de markt in het achterhoofd, nog altijd een prima prestatie voor deze compacte niche.

Ferrari en Maserati zitten zoals je op onze site al hebt kunnen lezen in de hoek waar de klappen vallen. De ‘superbollo’ (bijzondere belasting) zorgt voor een stevige afname. Ferrari doet het met 24 stuks veel rustiger aan, maar dat geldt vooral ook voor Maserati met slechts 8 verkochte auto’s.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

6 reacties »

  • niccolo schrijft:

    Als marktaandeel de maat is, bewijzen de cijfers dat FGA modellen mist in zijn portfolio.

  • Lusso schrijft:

    70 Thema’s is nog niet slecht als je rekening houdt met het feit dat de kleinste motor een 3-liter is… en dat in een land in volle crisis.

  • Il piu migliore schrijft:

    Hoe weten jullie dat er 70 Thema’s zijn verkocht? De UNRAE geeft -- wat ik kan zien -- slechts de modeltop 10 per segment. Onduidelijk is of de Thema in segment E (bij de BMW 5-serie) of in segment F (bij de BMW 7-serie) wordt ingedeeld. De nummer 10 in het E-segment, de Mercedes CLS, is 80 verkocht of op kenteken gezet. Als de Thema in deze categorie valt zijn er maximaal 79 verkocht, maar er kunnen er net zo goed maar 12 zijn…Of hebben jullie nog andere bronnen?

    http://www.unrae.it/studi-e-statistiche

  • Lancia4Ever schrijft:

    tel alles maar bij elkaar op van Lancia, dan kun je niet anders concluderen dat het er rond de 70 moeten zijn. Delta rond de 800.

  • mebetoys schrijft:

    Delta waren er slechts 750…

  • Lancia4Ever schrijft:

    best veel eigenlijk 750 voor zo’n grote auto uit 2008 op een krimpende markt… maar het klopt niet, want het waren er echt ongeveer 830 😉

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Alfa Romeo , FCA , Ferrari , Fiat , Lancia , Maserati

Lees meer over

,

Volg ons

Advertenties