Alfa Romeo Giulietta gaat naar Monza

Italië kent talloze heilige plaatsen als het gaat om autosport.

Het resultaat vandaag is een berg aan klassiekers in een zonovergoten land gedurende het hele zomerseizoen. Het Centenario van Alfa Romeo krijgt daardoor extra glans. Deze maand zal AutoEdizione daar volop in participeren om jullie als lezers een close-up te bieden op dit bijzondere feest. Lees morgen daarover meer op onze site.

Een van Italië’s bolwerken uit de autogeschiedenis is natuurlijk Monza. Het ‘Autodromo Nazionale di Monza’ circuit waar honderden prachtig vormgegeven Ferrari’s, Lancia’s, Maserati’s en natuurlijk Alfa Romeo’s elkaar bevochten in races die tot het beginjaar 1922 terug gaan. In Monza werd in de jaren ’60 en ’70 uiteraard ook de F1 en F3 verreden waardoor het Italiaanse circuit nóg bekender werd in binnen- en buitenland.

Al 58 jaar geleden werd er de eerste ‘Coppa Intereuropa’ gehouden. Een sterk melancholische titel voor liefhebbers en kenners van de merken die wij graag dagelijks aan je voorleggen. Voor Alfisten uit heel Europa is dat ook het geval. Reden te meer om dit jaar tijdens het Centenario ook van de 58e ‘Intereuropa’ een hoogtepunt te maken. Vanaf morgen tot zondag is dat daar het geval. Helaas kunnen we daar niet bij zijn, maar mocht je zelf in de gelegenheid zijn, ga er dan absoluut heen! De meest bijzondere Alfa Romeo modellen zie je daar namelijk als van oudsher over het circuit gaan. Dit gebeurt ieder jaar en is mede dankzij de ‘Scuderia del Portello’, dat sinds drie jaar participeert in de organisatie, een kans om veel Alfa’s die je ooit ergens stilstaand heb mogen bewonderen flinke bochten te zien snijden.

In de jaren ’50 waarin honderden kunststukken van diverse merken aan de start verschenen, moesten coureurs eerst naar hun mooie coupé rennen aan de zijkant van de rijbaan nadat het startschot viel. Lancia Aurelia B20, Maserati A6G of een Ferrari 250 met dezelfde bijnaam als de legendarische race. En vele andere modellen waaronder ook de in die tijd in het oog springende splinternieuwe model van Alfa Romeo; De Giulietta (foto). De compacte Giulietta viel zelfs in die tijd tussen al het andere Italiaanse geweld flink op dankzij bijzondere rijeigenschappen. Vandaag springt de nieuwste telg van Alfa Romeo met dezelfde klinkende naam opnieuw in het oog. En weer vanwege soortgelijke eigenschappen. Daarom zal de nieuwe Giulietta dit jaar in Monza aanwezig zijn als hoofdsponsor van het klassieke evenement. En de Giulietta zal bovendien vanaf dit jaar de weg naar het circuit vaker weten te vinden.

De naam Giulietta staat des te meer centraal op de ‘Coppa Intereuropa’, omdat ook het oude model mee zal doen aan een heuse Giulietta Trofeo cup van de ‘Scuderia del Portello’. Deze voor Alfisten inmiddels best bekende race kun je aanstaande zaterdag en zondag meemaken. 32 Giulietta’s van tussen 1955 en 1961 racen dan vol gas om de winst. Van Sprint tot Veloce uitvoering, of zelfs in Zagato (SZ) of Bertone (SS) tenue. Modellen die een tweede jeugd beleven en reeds legendarische titels op naam hebben staan kun je daar zien optreden. De SZ uit 1961 van Bobby Rahal, winnaar van de 500 mijls race van Indianapolis bijvoorbeeld. Naast het circuit kun je dit weekeind in Monza ook andere bijzondere Alfa’s bewonderen zoals de TZ uit ’63, Giulia Sprint GTA uit ’65, 1750 GTam uit ’70, GTA 1300 Junior uit ’71, 75 Turbo Evoluzione IMSA uit ’88 en de Lola T9001-Alfa Romeo (F.Indy) uit 1991. De nieuwe Giulietta van dit jaar wordt vergezeld door een geweldige 8C Competizione Spider. Twee reïncarnaties die de oorsprong duidelijk als startpunt hebben.

Kortom een bijzonder Centenario hoogtepunt kun je deze dagen juist in Monza meemaken.

[nggallery id=352]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.