Alfa Romeo presenteert komende zomer de Tonale

September 2021.

Belangrijke nieuwkomer voor Alfa Romeo, is uiteraard de langverwachte Tonale. Na de fusie van FCA met PSA, wordt voor het merk de draad hier opgepakt. In een fase erna volgt onder deze C-segment SUV ook een B-segment variant. Daarover schreven we gisteren. Deze ‘Brennero’ zal in Tychy van de band rollen tegen eind 2022, terwijl de Tonale in Alfa’s oude ‘Sud’ fabriek te Pomigliano d’Arco gefabriceerd zal worden.

Debuut begin 2022.

Volgend jaar zal de productie opgestart worden naast de assemblage van de Panda. Het schijnt dezelfde plek te zijn waar voorheen de 147 gemaakt werd, wat eveneens een C-segment model was. Ongeveer in dezelfde periode zal in Cassino intussen de productie van start gaan van de D-segment SUV Maserati Grecale. Vanaf februari/maart zal de Alfa Romeo Tonale ook daadwerkelijk bij de dealers staan. Het gaat dan naast conventionele benzine en diesel versies ook om een Plug-in hybride variant. Het platform is FCA’s vertrouwde ‘US-wide’ waarop reeds Jeeps en Fiat’s worden gecreëerd. Uiteraard ook met geavanceerde Q4 aandrijving naast de Q2 modellen. Hoe krachtig het topmodel zal zijn is nog niet bekend.

24 gedachten over “Alfa Romeo presenteert komende zomer de Tonale

  • 30 december 2020 om 16:42
    Permalink

    Goed dat er nieuws is, maar dit model had er al lang moeten zijn. Waarom duurt het toch altijd zo lang?

    Beantwoorden
  • 30 december 2020 om 17:42
    Permalink

    Ik mag hopen dat na voltooiing van de fusie er wat vaart komt want met dit tempo gaat Stellantis het niet redden.

    Als je kijkt welke stappen de Koreanen maken dan vrees ik het ergste. In de tijd dat FCA een schets af heeft, hebben zij het model op de markt gebracht en al een opvolger klaar staan. Ook op design gebied gaan ze snel en de goede weg in. Kijk maar naar de Ioniq 5. Dat zou een EV versie van de Delta kunnen / moeten zijn. Niet Lancia tekent dat maar Hyundai.

    Ik rij al 21 jaar Lancia maar ik vrees dat de huidige de laatste is.

    O ja dat sentimentele gedoe op dit forum over de locatie waar de fabriek staat waar een Fiat, een Alfa of een Lancia wordt gemaakt is werkelijk tenenkrommend. Gewoon auto’s bouwen en snel!

    Beantwoorden
  • 31 december 2020 om 11:41
    Permalink

    @de logo; inderdaad gewoon snel bouwen maar wel goed, ze kunnen zich geen kinderziektes permitteren. Voor B segment zijn de marges zeer klein en moet je dus slim en efficiënt bouwen, als dit buiten Italië moet so be it. Wel zeer belangrijk om weer in het Mito en Giulietta, B en C segment mee te doen, zo krijg je het jonge publieke mee die ook later grotere auto’s kopen. Een Giulia en Stelvio kopen als eerste AR is voor velen toch een te grote sprong zowel financieel als qua vertrouwen (met dat laatste wat volledig onterecht is)

    Beantwoorden
  • 31 december 2020 om 18:50
    Permalink

    Ik rij in 2023, 30 jaar Lancia ben bang dat het Audi wordt

    Beantwoorden
  • 31 december 2020 om 21:22
    Permalink

    Hilbert, ik denk dat in 2023 het einde verhaal is voor Lancia.

    Beantwoorden
  • 1 januari 2021 om 13:09
    Permalink

    Hilbert je kunt ook overstappen naar Alfa ipv Lancia. Heb je wel een auto met een supper wegligging. Die je aangeeft dat je de grens nadert, er op zit en je er overgaat en dan kun je nog steeds als bestuurder de controle behouden. Audi’s bewijzen in de nieuws artikelen telkens weer dat de bestuurder alle vertrouwen heeft maar op wonderbaarlijke wijze opeens de controle verliezen. Uit eigen ervaring ook mee gemaakt dat Audi’s goede grip lijken te hebben maar de grens niet aangeven opeens ben je de controle over het ding kwijt. En ik zat nog een paar km/h onder de snelheid die ik gewend was met de standaard 159 te nemen en geen A4 s-line met sport onderstel. Maar dan rij je op de limiet dat doen de meeste niet. Maar op mij woonwerkverkeer route waren als alternatiefe kortere route een paar leuke bochten die gewoon leuk zijn om hard (bouw ja hard met de Max toegestane snelheid van de eerste jaren op die weg) te nemen met een alfa, bmw of Ford. De eigenaar van de A4 die er naast zat ging het ook meer om kan op papier wel maar we doen het niet alleen op een recht stuk snelweg en daar vind ik niks aan. Vind hard over leeg klaverblad veel leuker dan van kofferbak naar kofferbak te sprinten😁. Dat doe ik gewoon lekker op de cruise controle.

    Beantwoorden
  • 1 januari 2021 om 16:01
    Permalink

    Als de Tonale en Brennero primair als ICE worden ontwikkeld dan loopt Alfa Romeo in 2022 opnieuw achter de feiten aan. Een ICE, ook als PHEV, is vanaf 2025 immers onverkoopbaar: in 2028 tweedehands al niets meer waard, in 2030 in de steden niet meer toegelaten (in Duitsland en Nederland mogelijk nog veel eerder), en bovendien zullen BEV’s vanaf 2024 nieuw goedkoper zijn dan ICE en veel goedkoper dan PHEV’s, die veel te complexe techniek aan boord hebben. Hopelijk grijpt het nieuwe Stellantis management op tijd in en worden er vanaf nu alleen nog BEV’s ontwikkeld voor de Westerse markt. Laat Alfa Romeo de uitdaging aangaan om de best rijdende en mooiste BEV’s in Europa te maken.

    Beantwoorden
  • 2 januari 2021 om 10:36
    Permalink

    Dat is ook hun bedoeling, een Mercedes rijder stapt ook niet achter het stuur van een BMW. Principe, wederzijds respect..

    Beantwoorden
  • 2 januari 2021 om 11:40
    Permalink

    Helemaal akkoord met @Hilbert .

    Het was de bedoeling van FCA dat Lancia-rijders voor een (groot) deel zouden overstappen naar Alfa en Fiat. Zie voor die laatste de luxueuze aankleedmogelijkheden van de 500 reeks.
    Uit principe zal ik ook nooit een Alfa kopen (en ik zal ook mijn vrouw daar niet voor motiveren / misschien zelfs afraden) .

    En ja, sommigen geloven nog in “de wortel voor de neus” : als het met Alfa goed gaat, dan kan of zal – zeer misschien – opnieuw worden geïnvesteerd in Lancia.
    Nee, na het gedwongen huwelijk met Chrysler – waar ik na een tijd (niet in het begin) in begon te geloven – heeft FCA beide merken “de grond ingestampt”.
    En dan zou ik (voor hun schoon ogen ? ) een Alfa moeten kopen ?

    Er zijn nog merken op de markt die goed rijdende auto’s verkopen.
    Maar goed rijden + de betaalbare en aangename luxe van een Lancia, zonder protserigheid maar net dat tikkeltje “anders” / avant-garde : nee, die vind ik niet.

    O ja : Audi is echt een no-brainer. Overroepen, veel geld zodat je met een (bweeurk) “premium segment” auto kan rijden / op de oprit zetten.
    Ik denk eerder aan Mazda, Hyundai (jaja), Renault, Fiat (ja, die wel) of PSA (geen DS : te overdreven).
    Mercedes en BMW kosten teveel voor wat ze bieden (bijvoorbeeld 3-cilinders van Renault maar met 25% toeslag 🙂 ).

    Beantwoorden
  • 2 januari 2021 om 12:17
    Permalink

    Mijn Delta houdt nog wel een paar jaartjes vol maar dan??

    Beantwoorden
  • 2 januari 2021 om 23:58
    Permalink

    PSA heeft een flink tempo bij vernieuwen van modellen als 3008, 308 en 208. Hoop dat ze dat ook op FCA overdragen. Verder lijkt het me prima om een sportieve en Alfa waardige uitvoering te maken op basis van PSA chassis. Dus laat maar komen die Tonale. Ik maak me wel een beetje zorgen om de betrouwbaarheid van elektronica en motoren. De 3008 ziet er prima uit voor een SUV maar is zeker niet feilloos.

    Al meer dan10 jaar begrijp ik niet wat bedoeling is met Lancia. Juist in Lancia”s had de FCA groep nieuwe technieken, hybride en E, kunnen introduceren. Er had al 4 jaar een E-Yps moeten zijn, en Plug nu hybride en E Delta. En een hybride Kappa vierdeurs Coupé met Teslatechniek. Was nuttige bestemming geweest van opbrengst verkoop Magneti Marelli.

    Beantwoorden
  • 3 januari 2021 om 00:34
    Permalink

    @CCHans

    Heeft PSA een chassis met dynamische kwaliteiten of gretige motoren? eCMP kan een prima basis voor Lancia zijn, maar zeker niet voor Alfa Romeo. Laten we niet teruggaan naar de jaren 90, waar inferieure techniek met een leuk jasje werd verkocht.

    Beantwoorden
  • 3 januari 2021 om 11:47
    Permalink

    @Quadrifoglio: de komst van BEV techniek gaat hierin alles veranderen: lager zwaartepunt, betere rij-eigenschappen voor alle auto’s. Oa bij TopGear hebben we kunnen zien dat een basis Tesla model 3 op een circuit sneller en dynamischer is dan een BMW M3. Alleen op lange rechte stukken was de BMW sneller, een voorsprong die het weer weggaf in de eerste beste bocht. Ga er dus maar vanuit dat toekomstige Stellantis platforms voor alle merken gebruikt gaan worden, evenals de elektrische motoren. Het enige onderscheid zal nog worden gemaakt in afstemming van demping/vering en andere details, maar vooral marketing en design. De wereld is voorgoed veranderd, of we het nu leuk vinden of niet.

    Beantwoorden
  • 3 januari 2021 om 14:23
    Permalink

    Mijn volgende auto wordt een AR Brennero, basta! ( Als opvolger van mijn MiTo Savali) Tonale wordt mij prive te duur, zakelijk zou ik een Tonale overwegen!

    Beantwoorden
  • 3 januari 2021 om 19:34
    Permalink

    @marublu: elektrisch rijden heeft zo zijn voordelen maar met de huidige vorm nog veel nadelen, een accu meeslepen van 700kg is gewoon niet efficiënt ook voor de agility van het voertuig komt dit niet ten goede. Dan hebben we het ook nog over emotie, een BEV doet me vrij weinig, ook al zijn de acceleratie op papier sneller. Ik mis het geluid, het karakter van de motor en de optie om zelf te kunnen schakelen. Volgende auto zal wel een hybride worden aangezien de korte afstanden dan goed te doen zijn met de accu wat het milieu en auto ten goed komt.

    Beantwoorden
  • 4 januari 2021 om 08:52
    Permalink

    @Mareblu; electrisch rijden heeft inderdaad zijn voordelen, maar in de huidige vorm ook nog veel nadelen. 700KG aan baterijen meeslepen is gewoon niet efficient en komt de agility van het vertuig niet ten goede. Op papier zijn de acceleraties vaak snel van electrisch echter de echte emotie (als autoliefhebber) vindt ik ver te zoeken. Ik mis het geluid, de motor karakteristiek en de optie om zelf te kunnen schakelen. Op middellange termijn vindt ik een hybride de beste optie mits goed gebruikt. Geen uitstoot op korte afstanden maar wel een grote range en eigen karakter in de aandrijflijn. Auto rijden is emotie.

    Beantwoorden
  • 4 januari 2021 om 16:47
    Permalink

    @Redbart: een Tesla model 3 weegt maar 180kg zwaarder dan een Giulia. Accu’s worden steeds lichter, goedkoper, binnen enkele jaren is een BEV lichter dan een auto met een brandstofmotor, en is de actieradius hetzelfde of zelfs groter. Ik ga het geluid van mooie Alfa’s ook missen, maar niet als ik zoals in Nederland met 100/u over de snelweg sukkel, dan graag zo stil mogelijk. En de wetgeving en het milieu laten ons ook geen andere keuze, dus we moeten eraan wennen. Als je de komende 3 jaar een hybride of PHEV koopt zal je de grootste afschrijving ooit krijgen, die wil namelijk niemand meer hebben in 2028-2030.

    Beantwoorden
  • 4 januari 2021 om 17:55
    Permalink

    @mareblu; dacht eigenlijk dat model 3 een c segmenter was, zo oogt hij wel. Maar blijkbaar is hij toch iets groter. Een Giulia oogt toch heel anders mi. Qua afschrijving, wellicht heb je een punt maar ik koop mijn auto’s altijd voor mezelf en niet voor een ander. Ik rijd ze ook langer dus maakt het verschil niet veel meer uit.

    100 op de snelweg is ook drama!

    Beantwoorden
  • 5 januari 2021 om 18:18
    Permalink

    Ik reed laatst eens om een uur of een ’s nachts 180 waar 130 was geboden, normaliter hou ik mij aan 100 of 130. Gelukkig wordt er een huis voor mij gebouwd 35 km van Duitse grens, als hij klaar is regelmatig de hond, ik bedoel auto, uitlaten, ha ha!

    Beantwoorden
  • 5 januari 2021 om 19:55
    Permalink

    De tonale moeten ze wel iets van in hoogte verstelbaar maken ofZo in N en D stand plat op de weg. De koplampen moeten ze ook zo op de stel ik en giulia zetten met een face lift veel krachtiger. Net als 159 en sz/rz. Tot nu blijft mijn ideale alfa een 159SW in rood of wit met giulia techniek en interieur en 156 GTA busso inlaatspruitstuk en kleppen deksel weg met dat plastic. De tonale is het handigs voor als je verder wil dan NL. EV in de stad en ice op de snelweg met hulp van ⚡️ Voor optrekken. En terugwinning van energie.

    Beantwoorden
  • 7 januari 2021 om 15:40
    Permalink

    @cchans de Tonale is op FCA platform. Die ontwikkeling was al ingezet voor dat PSA in zicht was als partner.

    De brennero zal op het 208/2008 platform komen. Bij de benzine versies hopelijk wel met FCA blokken die zijn beter als die van PSA dus ik hoop ook dat PSA later deze gaat gebruiken. Diesel is FCA ook beter maar ik denk niet dat er nog diesels in dit formaat auto gaan komen. Alle nieuwe zullen plug-in, benzine aldan niet in combi zijn en EV. Hoewel een euro6 diesel beter is voor lange ritten dan een EV zowel in gemak als milieu

    Beantwoorden
  • 14 januari 2021 om 11:04
    Permalink

    Waarom foto van de concept terwijl er al echte produktversie foto’s zijn ?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.