Alfa Romeo’s testcircuit Balocco bestaat 50 jaar

Balocco, Alfisten zien het als heilige grond, is nu een testcomplex dat 50 jaar oud is geworden. ‘La pista sperimentale di Balocco’ werd in 1962 voltooid en was absoluut uniek in de wereld. De autobouwer uit Milaan besloot 60 kilometer van de basis (ongeveer halverwege Milaan-Turijn), midden in ‘vijandelijk’ Piemontees gebied een hoogwaardig ontwikkelingscentrum op te zetten dat in 1964  volledig in gebruik werd genomen. Deze bijna provocerende krachttoer werd in Lingotto ongetwijfeld al in een vroeg stadium gezien als overnameprooi. Het 190 hectare grote complex, nabij het gelijknamige dorp met middeleeuwse burcht, is vandaag de dag dan ook bezit van de familie Agnelli en wordt gebruikt door Fiat Group Automobiles.

Enkele bekende en minder bekende coureurs van Autodelta tijdens een van de eerste testdagen op het nieuwe Balocco in 1964.

Dat dit centrum destijds tot de meest geavanceerde ter wereld behoorde, had alles te maken met de ambitie van de fabrikant uit Arese om uit te groeien tot een van de grootste producenten. Behalve het testen en ontwikkelen van nieuwe productiemodellen, was het ook de basis van Autodelta, dat op deze ideale plek werkte aan nieuwe racewagens. Daarom bevat het circuit-gedeelte ook bochten, die exact zijn nagemaakt van bestaande circuits. Zo heb je er de Curva Grande (vandaag de dag Curva Biassono genoemd), de Prima Curva di Lesmo di Monza, de Tarzan die Zandvoort en Fino Mornasco. Het circuit bestaat uit perfect egaal asfalt. Er ligt meer dan 80 km wegdek. De Giulia is heet eerste model dat hier werd uitgedacht en getest. Later volgde nog vele zeer goed sturende Alfa’s. Balocco is de gaarkeuken voor de rijdynamiek die zo goed bij Alfa Romeo past.

In 1987 nam Fiat met de overname van Alfa Romeo bezit van het circuit en voerde het enkele uitbreidingen toe. Dat deed Fiat tevens ter vervanging van wat de autobouwer uit Turijn tot dan toe enkel in het testcentrum in Nardò kon uitvoeren. Circa 350 hectare werd toegevoegd aan de oude basis. Het circuit en omliggende terrein werd grondig aangepast, door de toevoeging van een snel circuit met twee lange rechte stukken van 1000 meter en grote bochten. Verder kwamen er oneffen en glooiende stukken bij genaamd ‘Langhe’ en ‘Sterrato’ (voor het testen van duurzaamheid en comfort plus off-road capaciteiten). Fiat voegde verder ook testgedeelten toe voor vrachtwagens en nog zwaardere voertuigen en maakte het circuit zelfs geschikt voor het testen van F1 auto’s (2008).

Deze dagen vertrekt vanuit Balocco een Giulietta Quadrifoglio Verde tichting Goodwood Festival of Speed in Engeland. Het Team Alfa Romeo zal onderweg Alfa Clubs bezoeken in Zwitserland, Duitsland, Frankrijk, Nederland en België. Het reisverslag genaamd Road to Goodwood kun je volgen op goodwood.alfaromeo.com en via twitter.com/alfa_giulietta.

De Giulia TI was de eerste die op en rond Balocco tot stand kwam, vrijwel tegelijkertijd met het testcentrum zelf.

De werkplaats van AutoDelta op Balocco gedurende de beginjaren. 
Deel dit artikel:

9 gedachten over “Alfa Romeo’s testcircuit Balocco bestaat 50 jaar

  • 25 juni 2012 om 18:42
    Permalink

    Was ‘de basis’ van Autodelta niet gelegen in Feletto Umberto (Udine) en later in Settimo Milanese in plaats van Balocco?

    Beantwoorden
  • 25 juni 2012 om 20:46
    Permalink

    Autodelta is inderdaad in 1963 gestart in het plaatsje Filetto Umberto en in 1965 samengevoegd met een firma in Settimo Milanese. Beide locaties bleven wel bestaan.

    Carlo Chiti had zijn basis in Settimo Milanese en Lodovico Chizzola in Filetto Umberto. Met de combinatie Casa del Biscione (Alfa Romeo) in Milano werd geografisch een driehoek gevormd (Delta). :mrgreen:

    Beantwoorden
  • 25 juni 2012 om 23:08
    Permalink

    Volgens mij zijn het de basis van Carlo Chiti in Bologna, Lodovico Chizzola’s basis in Filetto Umberto en Gianni Chizzola’s basis in Milaan die de driehoek vormden.

    Beantwoorden
  • 25 juni 2012 om 23:11
    Permalink

    @Lusso

    Het ligt eraan wat je daaronder verstaat 😉 . Persoonlijk vind ik dat het echte Alfa Romeo al medio jaren ’50 is gestopt. Daarna is niet alleen het merk maar ook de markt drastisch veranderd.

    Beantwoorden
  • 26 juni 2012 om 00:29
    Permalink

    @il quadrifoglio: ook waar, daarna is het merk lager in de markt geplaatst. Niettemin waren er in de jaren ’60 nog echte alfamensen in hart en ziel die goedrijdende vooruitstrevende auto’s wilden maken en waar ook nog aandacht was voor het sportieve. Je kon er met andere woorden nog steeds trots op zijn om met een alfa te rijden. Dat ligt spijtig genoeg allemaal achter ons. Wat we nu hebben is het meest slappe aftreksel van alfa dat ik me ooit had kunnen inbeelden. Kleine eco-auto’tjes die zowat de middenmoot halen in de huidige markt…sorry maar het is zo en niet anders. Ik ben een alfaliefhebber in hart en nieren maar wat er nu wordt aangeboden zou ik nooit kopen, het zegt me gewoon niks meer. Ik klamp me vast aan de ouwe alfa’s die ik nog heb, hopend op beterschap!

    Beantwoorden
  • 26 juni 2012 om 19:22
    Permalink

    @ Il Quadrifoglio

    Inderdaad. (er is trouwens zopas een nieuw boek over Autodelta uitgekomen)

    Er is in het boek uiteraard ook sprake over Chiti’s activiteiten in Settimo Milanese, maar deze startten pas later.
    Met mijn vorige reactie wou ik enkel de fout in je verhaal over het ontstaan van de ‘Delta’ rechtzetten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.