Home » Maserati

‘Baby Quattroporte’ krijgt ook dieselmotor van maar liefst 320 pk!

14 juni 2011 13:30 18 reacties

E segment Maserati

Een allemans-Maserati wordt het, zegt het gerenommeerde Italiaanse autoblad Quattroruote in haar laatste nummer. Het belangrijke nieuwe model dat in Grugliasco gebouwd gaat worden, moet Maserati in één klap vijfmaal zo groot maken en aan een jaarlijks aantal van 20.000 auto’s helpen. Maar het moet vooral de Fiat groep als geheel eindelijk eens succesvol een segment in helpen, waar enkel nog Duitse producenten domineren. Dat een E-segment auto veel spannender en mooier kan zonder direct onbetaalbaar te worden, wil Maserati bewijzen door met dit model te starten bij 55.000 euro. De ontwikkeling van de ‘baby Quattroporte’ ligt op schema en er komen langzaam maar zeker steeds meer feiten over naar buiten, ondanks dat zelfs CEO Harald Wester heeft toegegeven dat het een van Fiat’s grootste geheimen is momenteel.

baby quattroporte

Quattroruote schrijft dat het model dat in 2013 geïntroduceerd zal worden, minimaal 4,80 m lang zal zijn en dat het technisch een mix zal zijn tussen Amerikaanse en Italiaanse techniek. Een grondig aangepast (LX) platform en zescilinder benzinemotor (in lengte geplaatste V6 Pentastar met dubbele turbo) zal de auto een heel eigen karakter geven, dat absoluut als typisch Italiaans zal kunnen worden aangeduid. Het model krijgt een vrij lange motorkap die doet denken aan het gewelfde exemplaar van de GranTurismo. De achterzijde wordt vrij kort en sportief ogend dankzij een coupé-achtige daklijn (zie Photoshop bovenaan). Dat de zakelijke vierdeurs Maserati echt wil concurreren, blijkt ook uit het feit dat het een zeer krachtige Italiaanse 3.0 V6 diesel krijgt van VM met maar liefst 320 pk. Deze diesel is zo krachtig dankzij de aangepaste Twin Scroll turbocompressor en wordt aangesloten op een 8-traps gerobotiseerde automaat van ZF. Hiermee kan Maserati gerust de strijd aangaan met tegenhangers van Audi, BMW en Mercedes. Directe concurrenten zijn echter meer de gelijkwaardige modellen van Jaguar en Lexus.

Maserati heeft in Amerika een goede (klinkende) naam en zal vrij gemakkelijk de markt kunnen betreden waar het momenteel al steeds duidelijker aanwezig is. In 2014 volgt een SUV op dezelfde basis. Geruchten zeggen dat ook Alfa Romeo uiteindelijk een topmodel zal krijgen met dit DNA (plus een SUV), maar er is nog erg weinig over de vorderingen rond dit model naar buiten gekomen omdat het meer dan een jaar geleden is uitgesteld. Behalve in Grugliasco, zullen ook in de Canadese fabriek te Brampton toekomstige grote auto’s gebouwd gaan worden van de Fiat-Chrysler combinatie (Chrysler/Lancia, Maserati, Alfa Romeo).


To view this page in English please visit our international version.

RSS  

18 reacties »

  • Bobb schrijft:

    Zo dat is nogal wat, een 535D komt standaard met 295Pk al zitten die Duitsers nooit stil. Lexus biedt geen diesel aan in de GS

  • Yamashita schrijft:

    Die Photoshop ziet er nu al beter uit dan de Duitse concurrenten !!

  • Alfaspeed schrijft:

    hebbe hebbe hebbe hebbe!!

  • Milleke schrijft:

    De Alfa 169 is born!!!
    Met V8 please 😆

  • Dutchbird schrijft:

    Lijkt wel erg veel op de Tesla Super S….

  • Dutchbird schrijft:

    Kijk zelf maar eens
    http://www.teslamotors.com/models/gallery

  • Nuvola schrijft:

    @Dutchbird: volgens mij is het eerder andersom en leunt Tesla met zijn (nog recente) ontwerp zwaar op Italiaans design.

  • Dutchbird schrijft:

    @NuvolaHet ontwerp van Tesla is al 3 jaar oud….

  • Nuvola schrijft:

    @Dutchbird: maar wat vind je dan van de overeenkomstem met de nog oudere Quattroporte ?

  • Lusso schrijft:

    Als je in dat segment de troef van de naam Maserati wil uitspelen dan is het al een flater om de motor van Chrysler te nemen. Het exclusieve karakter van het merk wordt in één klap om zeep geholpen. En sorry hoor, maar het traktorgepruttel en povere toerenbereik van een diesel past niet bij een Maserati.

  • Lancia4Ever schrijft:

    @Lusso: Over die Diesel valt idd te discussiëren, maar de benzine V6 is straks absoluut maar een schaduw van het oorspronkelijke blok. De basis is ideaal zelfs heb ik ergens begrepen om er wat goede Italian engineering op los te laten. Bovendien is het concept voor deze nieuwe ‘Italiaanse 6-pitter’ al uitgedacht ver voor de aanloop naar Detroit. Eind jaren ’90 zou er reeds gewerkt zijn aan een nieuwe generatie. Al die knowhow zit straks in dit blok.

  • Marvin schrijft:

    Mmm ik begin te twijfelen of er een Alfa 166 opvolger komt aangezien dit hetzelfde segment lijkt te zijn als de baby 4-porte.

  • Nuvola schrijft:

    @Marvin: Ben het me je eens, het DNA van Alfa en Maserati wijkt niet heel sterk af. M.a.w. hoe positioneer je een opvolger van de 166 dan ten opzichte van de ‘kleine’ Maserati. Lijkt me knap ingewikkeld.

  • Milleke schrijft:

    Nuvola Heel simpel door hem goedkoper in de markt te prijzen als de Maserati.

  • Lancia4Ever schrijft:

    @Milleke: Of door er een andere saus over te gieten (minder coupé-achtig bv). Nu zou Fiat het zich nog niet kunnen permitteren maar zodra ze op 6 miljoen auto’s per jaar zitten wel. Kijk naar VAG: Phaeton, A8, Superb, Passat, golf, A3, Polo, Ibiza etc. Die lijken bovendien nog veel meer op elkaar.

    Prijsverschil zal er denk ik idd zijn.

  • Dutchbird schrijft:

    @AutoEdizione: Ik hoop dat die saus dan nog niet over de houdbaarheids datum heen is. 6 miljoen… dat kan nog wel even duren. 😉

  • Dutchbird schrijft:

    @Nuvola: Die is er wel maar vergelijk de daklijn van de Tesla nu eens met de nieuwe Mas.

  • Lancia4Ever schrijft:

    @Dutchbird: ach das maar drie jaar vanaf nu 😆 😉

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Maserati

Volg ons

Advertenties