Dag FCA, hallo Stellantis

Een nieuw begin.

Vandaag is de eerste dag dat het door wijlen Sergio Marchionne in 2009 gecreëerde Fiat Chrysler Automobiles, niet langer bestaat. Voor het eerst is de Italiaanse kolos, die zich tevens ontfermde over een Amerikaanse tak, onderdeel van een nieuw bedrijf dat voor de helft buitenlands is. Stellantis is de naam en de oorsprong is zowel Frans als Italiaans. En dat is minder vreemd dan dat het klinkt. Ten eerste is het Parijse deel van de groep PSA, al decennia lang een trouwe partner op het gebied van lichte bedrijfswagens, en was het Giovanni Agnelli zelf die al eens een fusie als ultieme groeikans zag. FIAT 3.0 is een mondiaal doorontwikkeld bedrijf, dat op alle continenten goede kansen heeft. Dat was onder de vlag van FCA nog niet helemaal het geval, zoals Marchionne zelf ook al snel duidelijk maakte. Het FIAT dat vooral in Europa en Zuid-Amerika onder Agnelli imponeerde, was al sinds de jaren ’90 ten dode opgeschreven.

Definitieve teloorgang?

Ondanks deze realistische en hoopgevende bovenstaande argumenten, zijn er veel Italianen die 16 januari 2021 zullen herinneren als de dag dat hun land definitief werd overgeleverd aan buitenlandse krachten, als het gaat om werkgelegenheid en industriële groei. Midden in een pandemie delfde Italië het onderspit terwijl de regering weer eens viel. Na onder andere de elektronica en spoorwegindustrie volgde de ooit zo onoverwinbaar geachte Italiaanse auto-industrie. Men vreest nu een Franse (of Chinese) overheersing zoals dat in andere marktsegmenten ook al zichtbaar werd de afgelopen jaren. Alleen toerisme en bepaalde niche industrie zouden nog overblijven. Diverse vakbonden eisen in Italië nu dat er meer grip komt op wat er onder Stellantis allemaal staat te gebeuren, maar in Rome is er niemand die naar de telefoon grijpt.

Een grote kans.

Toch zijn er vooral op regionaal niveau veel hoopgevende signalen. Iedereen zag al jaren dat er een grote sprong nodig was om een noodzakelijke transitie van de industrie mogelijk te maken. Marchionne stelde al vroeg dat die kans alleen gerealiseerd kon worden middels een grootschalige fusie met een buitenlandse partij. Men verwacht nu dat dankzij de complementaire voordelen, eindelijk grootschalig geïnvesteerd kan worden in een nieuw soort industrie. De Smart industry 4.0, waar bijvoorbeeld heel Piemonte al jaren naar snakt. Elektrisch en up market. In Noord-Italië is immers al jaren geen rendabele plaats meer voor massaproductie van conventionele kleine auto’s. Marchionne waarschuwde zelfs dat dit voor veel meer Europese partijen zal gaan gelden. Duizenden banen zullen op de tocht komen te staan, als men nu geen fundamentele stappen zet.

Beursgang en productieplan.

Carlos Tavares zal na de beursgang morgen alle lichten op groen zetten, om de plannen voor de komende jaren in werking te zetten. Mogelijk zal deze zomer al het een en ander helderder worden voor diverse merken van het uitgebreide portfolio van Stellantis. Sowieso volgt er in de tweede helft van 2021 een duidelijk plan op papier. Komende dinsdagmiddag zal Tavares het een en ander toelichten.

4 gedachten over “Dag FCA, hallo Stellantis

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.