Home » Overige

De overeenkomst tussen Sergio Marchionne en Albert Einstein

2 februari 2010 13:42 23 reacties

Behalve dat het in beide gevallen om intelligente mensen gaat, is het vooral de levensvisie die akelig veel overeenkomt.

Uitblinken doe je namelijk door vooral doelgericht te zijn zonder al te veel je eigen ego centraal te stellen. Een soort vurige hang naar vooruitgang en verbetering zonder jezelf te verliezen. Beide dus in een slobbertrui en met een gezond gevoel voor humor. Beide een broertje dood aan ijdelheid en de nutteloosheid van gebakken lucht. Het kan dus geen toeval zijn dat Sergio Marchionne rond de kerst alle werknemers een kaartje stuurde met de tekst; “Het leven is als een fietstocht, om in evenwicht te blijven moet je blijven doortrappen.” Een bekende zin van de het grote brein A.Einstein zelf. Dat Marchionne zich in deze theorie goed kan vinden, is ons inmiddels sinds 2004 zeer bekend.

Wie gaat stilstaan verliest. Marchionne heeft, omdat het zijn stijl niet is, dit nooit letterlijk gezegd over andere autobouwers, maar het is wel duidelijk welke kant hij opkijkt wanneer hij zijn personeel een slecht voorbeeld voor de neus houdt. General Motors is een prachtig redelijk bizar voorbeeld van vooruitkijken door te bouwen op oude heilige vervallen huisjes. Een naam als Bob Lutz en anderen blijven onaantastbaar, hoe ongezond hun strategiën ook zijn voor het bedrijf. Een elektrische auto als de Volt wordt vooral als prestige object gezien i.p.v. als een winstgevende oplossing voor de langere termijn. Maar ook de nummer één van de wereld VAG maakt zich schuldig aan ongezonde bedrijfsvoering, waardoor vroeg of laat een rekening zal moeten worden betaald. Het product van de machtige club uit Wolfsburg zal dan wel redelijk voldoen aan de vraag van de consument, maar de expansiedrift van dit bedrijf en de hiërarchie die het kent in haar top zullen ooit hun tol eisen.

Marchionne is onvermoeibaar in zijn theorie en heeft deze inmiddels tot nu toe succesvol over weten te brengen naar Chrysler. Marchionne is een internationale man met een oersterke lange termijn visie en bovenal verstand van economie. Overigens geen overbodige luxe aangezien de hele toekomst van twee onlangs nog noodlijdende concerns van zijn strategie af hangt. De hele Italiaanse industrie en de traditioneel grote in Amerikaanse oren klinkende naam van Chrysler.

Marchionne’s theorie is hard maar helder; “We hebben een ultieme kans om tot de 5 grootste overlevende autobouwers ter wereld te behoren. Een klus die vraagt om bakken zorgvuldigheid en de nodige offers. Dus laten we het ook echt zo beschouwen en zorg dus dat we niet langer onze tijd verdoen met dagdromen over Alfa Romeo’s glorieuze geschiedenis en referenties aan Tazio Nuvolari. Laten we alsjeblieft de kansen in ogenschouw nemen en ook onder ogen zien waar die kansen niet liggen. Voor Fiat zijn er met relatief weinig inspanningen talloze mogelijkheden, voor Alfa Romeo ligt dat echter een stuk moeilijker en is de concurrentie simpelweg te sterk om via een binnenbocht te verslaan (lees je dat Victor?). De 159 is een mooi voorbeeld waaraan je kunt aflezen dat het uiteindelijk geen degelijk wapenfeit oplevert.”

De winst ligt vooral op het gebied van platformdeling tussen FGA modellen onderling, maar vanaf nu ook over en weer de oceaan over en terug. De ‘small’ platform met 500, Panda, Ypsilon/Chrysler, ‘global car’. Het B segment met ‘mini’ platform voor MiTo, Punto. En het ‘compact’ gedeelte met Bravo, Delta/Chrysler en Giulietta. En bovenaan het zogenaamde ‘300’ gedeelte met grote modellen met een Chrysler platform als donor voor Lancia’s en wellicht ook Alfa Romeo/ Maserati. Van de eerste drie secties verwacht men al binnen 4 jaar driemaal 1 miljoen auto’s te kunnen produceren. Ingenieurs en designers uit Turijn en Detroit moeten het maximale leveren om klanten vooral het gevoel te geven een unieke auto te kopen en geen slap aftreksel. Elk merk moet binnen afzienbare tijd een degelijk gevormd label worden met bestaansrecht.

Als Marchionne’s theorie net zo klopt als E=mc², zit het met de toekomst van deze merken wel -als Einsteins- snor.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

23 reacties »

  • gusto schrijft:

    Mooi artikel maar maak er geen hagiografie van Marchionne
    van.. 😉

  • alfaspeed schrijft:

    Oftewel het schrijven over een heilige.

  • Reginald schrijft:

    Eerst zalig dan pas heilig.

  • johnny schrijft:

    ”VW topman Martin Winterkorn voedt de speculaties door uit te spreken dat hij Alfa Romeo extreem interessant vindt.”

    Nou , gaan we weer…….

    dd. 2 febr. 2010

  • Vincenzo schrijft:

    @johnny

    Ik lees het net ja, moet weer niet gekker worden natuurlijk.
    Tijd om de man eens de mond te snoeren.

  • Lancia4Ever schrijft:

    neu idd geen heiligverklaring maar wel een leuke teaser 😉

    grappig trouwens hoe een uitspraak van vorige week door die malle winterkorn nu als nieuws naar buiten komt als zijnde actueel nieuws.

    Ik weet zeker dat het hem niet lekker zat dat het normaal duits georienteerde publiek van AMS een MiTo verkoos boven alle VAG producten in het B segment behalve de Polo.

  • Michel schrijft:

    Dat “All praise the Marchionne” hier wordt echt vermoeiend, ik neem aan dat jullie het door hebben dat dit dé manier is om lezers weg te jagen?

    Heeft hij er al voor gezorgd dat Alfa winst draait of weer concurreert met BMW zoals de “gouden tijden”? Exactly…

    (loze) beloftes zit niemand op te wachten…

    Be creative!

  • Lancia4Ever schrijft:

    Michel wij schrijven artikelen over Marchionne omdat we nieuws brengen over FGA. Dit is n.a.v een interview met QR. Blijkbaar lees jij ze graag omdat je wel op de hoogte bent. En de visits? Die nemen alleen maar toe weet ik te melden. 🙂

    Ik denk dat jij VW rijdt en AB lezer bent. 😉

    PS: Alfa Romeo heeft nog nooit geconcureerd met BMW. Dat is een verzinsel van fanaten in een 155.

  • Il Quadrifoglio schrijft:

    Ik denk dat we op z’n minst blij mogen zijn, dat er eindelijk voor een andere richting wordt gekozen. Of deze richting de juiste zal zijn, moet blijken uit het resultaat.

  • gusto schrijft:

    Alles beter dan VAG!want autoliefhebbers zitten daar niet.. Ook al heeft Fiat Alfa Romeo en Lancia wat stiefmoederlijk behandeld, Maserati en Ferrari zijn niet van hun karakter beroofd. Met Lamborghini door VAG is dat wel gebeurd..

    Die visits begrijp ik wel. AE heeft als eerste nieuws over onze merken!

  • Peter 156 GTA schrijft:

    AutoEdizione rules!! 😀

  • Reginald schrijft:

    Er waait op dit moment een sterke frisse wind door FGA. Dit is mede te danken aan Marchionne. Deze man heeft een groot gevoel voor zaken doen. Ik kan denk ik zeggen dat als hij er niet was geweest er geen FGA en vooral geen FGA-Chrysler waren. Door de deal met Chrysler heeft FGA een toegang gecreeërd tot de Amerikaanse markt. Chrysler profiteerd bovendien van de techniek van FGA en vica versa.

    Je kunt het Marchionne niet kwalijk nemen wat zijn voorgangers hebben gedaan met Alfa Romeo. M. wil geen geld in een bodemloze put gooien. Er moet eerst maar eens een goede strategie komen, basta. En zoals Il Quadrifoglio al zegt “we mogen blij zijn dat er een andere richting wordt gekozen”. De toekomst zal het leren.

    Al dat gezeik (excuses dat ik het zo noem) over dat Alfa Romeo verkocht of opgedoekt moest worden komt meereendeel bij de mensen weg die een vuilniswagen aftreksel rijden (sorry voor deze woorden). Die mensen denken dat ze alles zijn. Maar let op FGA-Chrysler komt eraan. Zoals ik al eerder heb gezegd, geduld is een schone zaak. Maar goed dat hebben sommige mensen niet.
    En voor de VAG groep geldt, hoogmoed komt voor de val.

    Zo dat was wel weer genoeg.

  • Reginald schrijft:

    AutoEdizione jullie doen het uitstekend, ga zo door 8)

  • Michel schrijft:

    @Mattia: Dat begrijp ik, maar de vergelijking met Einstein -- omdat hij wat quotes uit z’n mouw schudt -- is onzinnig. Veel managers/verkopers doen dat om interessant over te komen.

    Natuurlijk haalt Marchionne FGA uit het slop, maar zijn uitgangspunten draaien vooral om minder investeren. Een merk als Alfa heeft juist een duidelijke doelstelling en veel investering nodig!

    Bovendien stoor ik me aan het feit dat hij Alfa keer op keer als “probleemkind” in de markt zet…

    En ik VW rijden? Dan ga ik nog liever fietsen 😉

  • Lancia4Ever schrijft:

    Hahaha! Een echte Alfist dus. 🙂

    Ik kan je redenering heel goed volgen maar hier is de realiteit..

    Alfa Romeo is na de komst van de 156 (eigenlijk daarvoor al) de vernieling in geholpen qua continuïteit. Wat je overhoud is een mooi label waar nauwelijks nieuwe investeringen voor te verzinnen zijn aangezien dat zeer grote finan. middelen vraagt. Middelen die geleidelijk gelukkig weer binnen zullen komen dankzij de nieuwe vormgeving van het concern. Wat Marchionne nu doet is de beste weg kiezen voor Alfa Romeo. Voor Lancia is en was er ook nauwelijks geld. Marchionne besloot het label te houden in 2004. Nu kan het eindelijk versmelten met Chrysler waardoor de toekomst weer zekerder is. Alfa Romeo had enkel de nieuwe zware 159, Brera en Spider vanaf 2004 maar vooral….geen geld.

    Aan die rampkoers maakt hij nu een einde door Alfa Romeo de niche kant op te gooien in een soort luxe middensegment tussen Abarth en Maserati. Een soort Jaguar dus. Driewerf halelujah voor deze Marchionne Einstein die hierdoor het merk een eigen rol lijkt te geven die wél rendabel kan worden. Geen onzinnige D segment auto waar geen droogbrood mee te verdienen valt maar een speels Duetto of een prachtige coupé.

    Hij smijt nooit goedkoop met zinnen zoals elke andere manager. Scroll maar in onze berichten die ver teruggaan t/m Alfablog. De man is een genie en crisismanager bij uitstek. Anderen hollen achteruit in deze instortende industrie en betalen uiteindelijk de rekening.

  • rboudewijns schrijft:

    @Mattia Mariani:

    “PS: Alfa Romeo heeft nog nooit geconcureerd met BMW. Dat is een verzinsel van fanaten in een 155. ”

    Moet ik me aangesproken voelen of zijn er meer van die gekken….? 😉

  • Lancia4Ever schrijft:

    nee hoor..het is beeldspraak voor Alfisten in een te hoge te roze wolk 😛

  • Marlon schrijft:

    Alfa heeft wel degelijk geconcurreerd met BMW,zeker in de zestiger en zeventiger jaren. Met de Giulia’s,Berlina’s Alfetta’s en daarna ook nog met de 75. Ze konden paroli bieden aan de 02,en 03 serie.Toen is ook mijn liefde voor Alfa ontstaan. In de vergelijkingstests destijds waren ook de Duitsers vol lof en soms wonnen de Alfa’s t.ov. de concurrentie. Alfa verkocht in 1975 35000 auto’s in Duitsland!!! Fiat heeft alles verkwanselt, alleen de 156 was een tijdelijke opleving. Nu telt het merk niet serieus meer mee. Andere merken laten helaas zien hoe echte sportieve auto’s worden gebouwd, vaak met achterwielaandrijving.
    Voor mijn part neemt VW de zaak over. Daar zit geld en kan ook bij economisch slecht weer consistent gewerkt worden aan het modellenprogramma. Iets waar het Alfa al tijden aan ontbreekt.

  • johnny schrijft:

    VW en achterwielaandrijving . Marlon , zo jammer dat je niet volgt wat er nu gerealiseerd is en wat er komt.
    Denk dat Sergio weer een werkdag ontzegt is : hij ligt nog te kronkelen op de burelen , schon wieder muss ich sagen….

  • Marlon schrijft:

    Johnny, volg Alfa al jaren en elke keer hoop of denk je dat men bij FIAT het licht heeft gezien. Helaas is dit niet het geval.Het blijft hapsnap politiek zonder visie.Bij FIAT denkt men nog steeds dat je Alfisten alles kunt aansmeren zolang er een Alfa badge op zit. Helaas wordt dit voor FIAT een steeds kleinere groep, zie de verkoopcijfers die dramatisch zijn. En als het weer even tegenzit worden plannen weer geschrapt. Daarom heb ik liever dat Alfa verkocht wordt aan een serieuze partij,dan dat Alfa over enkele jaren weer aan de rand van de afgrond staat. En dat auto’s verkopen niet zo moeilijk is bewijzen voldoende andere merken, ook als het economisch even tegenzit. BMW hoeft zich bijna nooit zorgen te maken, het merk is altijd trouw geweest aan de clientele. Dat kun je van Fiat niet zeggen. Al meer dan 20 jaar vragen journalisten naar de terugkeer naar achterwielaandrijving. En steeds weer vage antwoorden of beloftes. Hopelijk pakt een andere partij dit op!

  • Lancia4Ever schrijft:

    Te gemakkelijke redenatie Marlon.De enige die denkt dat je kunt geld verdienen aan duurdere auto’s van de ene dag op de andere is Viktor Muller. De rest weet hoe het zit.

    Juist BMW heeft altijd al haar geld te danken gehad aan economische hoogtij (investeringen op het juiste moment) en loopt nu op den duur wel degelijk risico. Daarom gaat dit Duitse door de staat beschermde bedrijf nu een hechte samenwerking aan met een Frans door de staat beschermd bedrijf (PSA).

    Dat Alfa niet groeide door wanbeleid bij Fiat klopt zeer zeker, maar dat je daar nu van de ene dag op de andere iets aan kunt veranderen klopt van geen kant. Veel Alfisten leven in een rookgordijn van wishful thinking. En dat terwijl er een prachtige 8C Competizione (mooiste sportwagen/GT in de wereld) te bewonderen valt voor wie de moeite neemt er een op te zoeken. Trouwens..Sportieve auto’s bestaan echt niet veel. Een BMW Z4 en basta. Daarbuiten is zelfs een M5 leuk, snel maar alles behalve een spectaculaire rijders auto (ik kan het weten). En andere Duitse merken maken al helemaal geen sportieve auto’s op de Audi R8 na. Mercedes AMG’s zijn pk monsters voor mensen uit de onderwereld en snelle Audi’s wiegen je in slaap bij een begrensde 250 per uur.

  • gusto schrijft:

    @Marlon:
    Sterker nog, BMW heeft haar marktstrategie bepaald op basis van Alfa Romeo en m.n. de Giulia voor haar 02 tjes.. Alleen wat was dat was.. Voor Fiat het overnam was Alfa al bijna failliet..

  • Marlon schrijft:

    Volgens mij moet Alfa ook auto’s verkopen om levensvatbaar te blijven. Daar hebben veel premiummerken niet of weinig moeite mee. Bij mijn ooit zo geliefde merk is het wel anders. Een 8C is inderdaad geweldig om te zien en vooral te horen, maar daar kan de pijp niet van roken. De gepimpte Punto zie ik ook weinig rijden. De Brera wordt volgens mij ergens in een schuur achteraf gebouwd en zal roemloos ten onder gaan. De 159 moet nog even mee, want van de opvolger komen er studiemodellen in Geneve. Hoe lang duurt het voor deze dan in produktie is.Fiat heeft in 23 jaar na de overname nog steeds niet bewezen dat ze weten hoe het moet. Als Fiat dat in de nabije toekomst wel onder de knie krijgt, zou dat een wonder zijn.
    in mijn Bertone en Spider zal ik blijven rijden, de 156 zal in ieder geval opgevolgd worden door een 6 cilinder 3-serie.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Overige

Volg ons

Advertenties