Home » Alfa Romeo , FCA , Ferrari , Fiat , Lancia , Maserati

December 2013: Italiaanse verkoopcijfers Fiat SpA

4 januari 2014 14:33 ��n reactie

verkoopcijfers

De in 2013 zeer zwaar getroffen Italiaanse automarkt, kende in de laatste maand een kleine opleving van +1,4%. De ‘groei’ is echter maar een heel klein drupje op de gloeiende plaat, want 2012 kende een extreem slechte decembermaand en dit jaar werd er 1 dag langer gewerkt en dus meer geproduceerd. Hierdoor is de minimale plus met een flinker korrel zout te nemen. In Italië werden in december in totaal 88.705 auto’s verkocht. Over het hele jaar gezien, is er een afname te zien van -7% ten opzichte van 2012 toen er bijna 100.000 auto’s meer werden verkocht, namelijk 1,4 miljoen. Fiat Group Automobiles verkocht in eigen land in totaal 24.865 auto’s gedurende de twaalfde maand. Dat is -2,45% minder dan in 2012 en dus redelijk stabiel met een totaal marktaandeel van 28,71% over het hele jaar gezien. Over heel 2013 gezien zijn er op de thuismarkt in totaal 374.217 Italiaanse auto’s verkocht.

Fiat heeft als merk in december in Italië 18.013 eenheden verkocht wat slechts een lichte afname is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (-1,13%, marktaandeel vanaf januari gezien op 21,42%). De mooie solide Panda presteert sterk in eigen land en werd als nationale ‘numero uno’ 6762 maal verkocht in december. De Punto is nog altijd de op één na meest verkochte auto van het land met 3845 eenheden. De 500L volgt met 2752 stuks (vijfde op de ranglijst) wat genoeg zegt over de populariteit van de compacte Crossover. De kleine 500 volgt op de voet met 2733 stuks. De Qubo volgt met 637 stuks. De grote Freemont doet ’t nu duidelijk wat rustiger aan met 520 stuks. Ook de Bravo is iets meer dan 500 maal verkocht. De Doblò is uiterst bescheiden nu met slechts 131 stuks. De personenversie van deze laatste is uiteraard minder snel in beeld bij de consument, nu de 500L een aantrekkelijk optie vormt in allerlei varianten.

Lancia verkocht in december in totaal 4205 auto’s op de markt waar het zo sterk afhankelijk van is. Als enige merk noteert Lancia een zeer geringe toename ten opzichte van de vorige maand december (+0,77%, marktaandeel vanaf januari gezien op 4,37%). De Ypsilon is erg sterk met een derde positie in eigen land en een totaal van 3635 eenheden. De Delta is met 475 stuks de nummer twee, gevolgd door de Thema met 50 eenheden. De Voyager vond 37 klanten en de Flavia 14. Jeep verkocht in totaal 457 auto’s (-11,95%).

Alfa Romeo zien we 2135 auto’s verkopen in december wat zoals verwacht opnieuw een daling is (-16,8%, marktaandeel vanaf januari gezien op 2,43%). De Giulietta is met 1342 stuks de nummer twee in het C-segment, op ruime afstand van de Golf dat het met veel meer en recentere varianten doet. De MiTo trekt aan en komt op 760, wat enkele tientallen meer is dan vorig jaar om deze tijd. Grote verrassing is echter de aflevering van maar liefst 9 exemplaren van de 8C. Mogelijk hebben de Italiaanse klanten een bepaalde periode moeten wachten op de aflevering van dit kunstwerk, dat als Spider en Coupé Competizione in een gelimiteerde oplage van 500 stuks per type is verkocht.

Maserati boert zelfs in het economisch geplaagde thuisland goed en verkocht 46 auto’s in december. De Ghibli werd 35 maal afgeleverd en de Quattroporte 11 keer. Ferrari verkocht slechts 9 auto’s.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

1 reactie »

  • AR 159 schrijft:

    Wat is dat toch met die bravo dat dat ding niet te verkopen is?? Dat een Qubo en een Dodge met Fiat logo beter verkopen dan een Golf tegen hanger die wel goed verkoopt in Italië. FGA moet duidelijk wat aan zijn Imago timmeren boven het B segment. Maar ook een Delta verkoopt nog minder en moet het puur hebben van een B segment Ypsilon. Die Musa hadden ze duidelijk nooit uit productie moeten nemen.

    En in NL met 34 stuks (hoorde ik gister) bravo’s is ook diep diep triest.

    En dan Alfa dat is ook om van te huilen zo slecht.

    Je zou verwachten dat de Italianen in crisis meer als ooit te voren hun eigen product zouden kopen om de economie wat aan te wakkeren maar nee.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Alfa Romeo , FCA , Ferrari , Fiat , Lancia , Maserati

Volg ons

Advertenties