Elkann noemt toekomstig FIAT mondiaal en zonder nationaliteit

elkann fiat

John Elkann, Fiat-telg en succesvol topman, benadrukte gisteren in New York tijdens een galadiner in de Morgan Library dat de Fiat-Chrysler groep van de toekomst vooral een intercontinentaal bedrijf zal zijn. Een mondiaal autoconcern dat zowel Italiaans, Amerikaans als Braziliaans en Chinees zal zijn. Een firma dat dus gaat en staat waar het wil en dat niet gebonden is aan een bepaalde nationaliteit. Vooral ook voor de handel op de beurs moet dit voordelen met zich meebrengen. Elkann is juist terug uit een reis door Azië en zegt dat juist op dit continent, de nieuwe groep straks haar nieuwe identiteit volledig kan ontvouwen, aangezien zowel de Italiaanse als de Amerikaanse tak er nog niet dominant aanwezig is. Uiteraard zullen de economieën van de belangrijkste markten waar men actief is, zoals Italië, in belangrijke mate profijt blijven hebben van de toekomstige investeringen van het nieuw gevormde concern.

De zinspelingen van de kleinzoon van Agnelli, wijzen in de richting van een volledige overname die mogelijk binnenkort al zal plaatsvinden. Het nieuwe volledig geïntegreerde concern zal onder een andere naam naar de beurs gaan en zorgt voor meer perspectief op de langere termijn in de zwaar competitieve autobranche. Overigens prijsde Elkann de kracht en het talent van de Italiaanse handelaar in het buitenland en met name de Verenigde Staten. Niet alleen zijn er nu nieuwe 500-tjes in het straatbeeld van ‘The big apple’ te zien, maar ook de modeontwerpers, architecten en inbreng vanuit andere branches, hebben tot op de dag van vandaag een zeer positief effect op de Amerikaans-Italiaanse handelsbetrekkingen. Dat er steeds meer jonge succesvolle Italiaanse ondernemers zijn stemt Elkann ook zeer gelukkig. John Elkann refereerde ook nog even aan de band met Chrysler, die al in de jaren ’80 door zijn grootvader Giovanni Agnelli is onderhouden. Goede relaties zijn volgens de jonge Fiat-baas altijd van cruciaal belang.

18 gedachten over “Elkann noemt toekomstig FIAT mondiaal en zonder nationaliteit

  • 5 november 2013 om 19:37
    Permalink

    Mooi, dan is dat gezeik over die beursgang misschien voorbij, en kunnen ze zich eindelijk gaan bezig houden met Alfa’s ontwerpen en bouwen…

    Beantwoorden
  • 5 november 2013 om 23:44
    Permalink

    Dit betekent niet zozeer dat de beursgang een feit is, maar vooral dat het geen Italiaans bedrijf meer is, en dat Italiaanse roots en de Italiaanse markt niet langer centraal staan. Marchionne probeert met zijn gekrakeel in de media altijd nog iedereen in Italie te vriend te houden, Elkann is tenminste duidelijk: het concern richt zich op de markt van de toekomst, zijnde niet het oude Europa. Dit betekent het definitieve einde van Lancia, dat nog geen 1% uitmaakt van de wereldwijde verkopen en decennia lang verlieslatend is. Alfa zal men nog een kans geven met een introductie in de VS en China, maar niet met de B en C segmenters die de Europeanen zo graag zien. De vraag dringt zich op in hoeverre autoediziione nog alles moet publiceren van dit concern. Misschien moet het zich beperken tot de 100% Italiaanse modellen?

    Beantwoorden
  • 6 november 2013 om 08:21
    Permalink

    Ik vrees dat Mareblu gelijk heeft. Wat volgens mij zal overblijven van Fiat:
    – de 500 en derivaten (500L en 500x)
    – panda en derivaten (4×4, grote panda die reeds ontwikkeld wordt en de punto moet vervangen)
    – freemont
    – alfa giulia, 4c, spider
    – maserati en ferrari

    Lancia is volgens mij quasi dood. De Thema en flavia worden geschrapt. Kopers van de vroegere chrysler 300c blijken niet geïnteresseerd in de Thema wegens een ander type publiek. Ik twijfel of er nog een opvolger voor de delta komt gezien Fiat zich enkel nog wil focussen op modellen die voldoende aantallen beloven.

    Beantwoorden
  • 6 november 2013 om 09:08
    Permalink

    Sorry (niet persoonlijk bedoeld) maar wat een onzin, lijkt wel van de Fiom wat ik hier lees. Exor is de gigant die boven het concern staat en dat is zo Italiaans als het maar kan. Heeft puur met de handel te maken. Die verloopt nl veel soepeler als er geen vlag achter je naam staat. Je kunt toch niet in NY genoteerd staan als iedereen het maar heeft over doe Italo’s? Slecht voor de koers. Zit zelfs de Duitsers ook vaak tegen om die reden met al die analisten met een bepaalde achtergrond uit NY. Slim van Elkann, die bovendien een direct lijntje heeft met Marchionne en zeker niet dingen zegt die de CEO niet zou zeggen/weten.

    Wat de Ital. merken betreft; Lancia blijft van belang omdat de merken simpelweg belangrijk zijn en groot potentieel hebben. De Italiaanse markt is nu in de lappenmand, maar heeft in de toekomst weer volop groeikansen en dan kun je niet aan de bak zonder Lancia aangezien die een bepaalde Italiaanse doelgroep aanspreekt die voor duizenden maandelijkse verkopen zorgen.

    Beantwoorden
  • 6 november 2013 om 09:22
    Permalink

    Ik interpreteer het inderdaad als een boodschap om mensen voor te bereiden op dat de beursnotering en het hoofdkantoor niet in Italië zal zijn. Maar het is ook een opgestoken middelvinger richting het thuisland… denk niet dat het de handel daar zal bevorderen.

    Beantwoorden
  • 6 november 2013 om 10:08
    Permalink

    Mag ik even toevoegen dat Elkann zeker geen middelvinger heeft opgestoken naar het thuisland. Hij hield namelijk een uitgebreid pleidooi over de handel door Italianen in het buitenland en mate name VS. Hij haalde ook de eerdere contacten van zn opa aan met Chrysler in de jaren ’80. (daarom edit bovenstaande tekst)

    Beantwoorden
  • 6 november 2013 om 10:09
    Permalink

    @dmantione:

    En die uitgestoken middelvinger is een begrijpelijke reactie, met name richting de altijd stagnerende Fiom. Persoonlijk vraag ik me af of ze uberhaupt nog wel bestaansrecht hebben met hun vooroorlogse starre communistische houding, dat is niet meer van deze tijd. Je kunt je voorstellen wat er gaat gebeuren als alle productie van Fiat buiten Italie gaat plaats vinden; dan is er geen italiaanse vakbond die dan nog invloed kan uitoefenen, en met geen enkele werkgever van grote naam op het schiereiland, tegen wie moeten ze dan nog opboksen?

    Kan me overigens ook niet voorstellen dat Marchionne en Elkann elkaar tegenspreken, op dat niveau gebeurt dat nagenoeg niet. Dit lijkt meer op een gefaseerde berichtgeving, met een bepaald doel voor ogen(wat dat ook mogen zijn).

    Beantwoorden
  • 6 november 2013 om 16:48
    Permalink

    Het is me de laatste tijd wel duidelijk geworden dat het internet blijkbaar uitnodigt om kortzichtig te reageren op goedbedoelde artikelen.
    Hoe kan je nou met droge ogen blijven veronderstellen dat Fiat straks met Chrysler een puur Italiaans bedrijf zou kunnen worden terwijl er grote en belangrijke activiteiten in Brazilië en de USA zijn.
    Elkann heeft al vaker gezegd dat de overall sturing (de ‘Brains’) uit Turijn zal blijven maar dat elk continent zijn eigen aansturing zal krijgen. Net zoals bij heel veel bedrijven die wereldwijd met divisies aanwezig zijn.
    Zoals bij Philips, met een hoofdkantoor in Inda, en in China, en in de USA enz. Maar de overall aansturing komt en blijft vanuit Nederland.

    Beantwoorden
  • 6 november 2013 om 17:28
    Permalink

    Wat een stelletje malloten. Wat benadrukken de meest succesvolle autofabrikanten nou juist? Dat ze Duits zijn (zie VW, Audi, BMW etc.), of dat ze Japans zijn (Toyota). Op dat punt kan Fiat zich onderscheiden door zich juist als Italiaans te benadrukken!

    Ik begrijp Fiat steeds minder en minder. 😥

    Beantwoorden
  • 6 november 2013 om 19:27
    Permalink

    Precies: Toyota is een wereldwijd concern. De Toyota Yaris is in het Belgische Nossegem ontwikkeld en wordt in Frankrijk geproduceerd, toch gaat Toyota prat op zijn Japanse nationaliteit. Als je Toyota in Nossegem bezoekt kom je weinig Japanners tegen, maar als er tijdens de lunch Japans eten wordt geserveerd, wordt je gelijk weer herinneerd aan dat je bij een Japans bedrijf te gast bent.

    Beantwoorden
  • 7 november 2013 om 10:14
    Permalink

    @dac1991
    Dus jij denkt dat mensen het begrijpen als je een puur Amerikaans merk als Jeep straks Italiaans zou noemen???

    Sommigen begrijpen volgens mij niet waarom het gaat.

    De FiatChrysler groep is straks een verzameling merken met meerdere nationaliteiten, precies was John Elkann zegt.

    Merken als Fiat en Alfa zijn en blijven altijd 100% Italiaans. Maar merken als Chrysler en Jeep zijn en blijven altijd 100% Amerikaans.

    Beantwoorden
  • 7 november 2013 om 12:36
    Permalink

    @Henk:

    We zijn voor dat begrijpen afhankelijk van de berichtgeving hier. Om te beginnen staat er in de titel dat FIAT straks zonder nationaliteit gaat zijn, niet FiatChrysler. En wat moeten we ons voorstellen bij de Chinese nationaliteit? Nog geen Chinese merken…

    Als ik nog verder lees dan wil FIAT zijn nationaliteitloze identiteit in Azië ontvouwen. Klinkt heel dom in de oren om een FIAT nationaliteitloos in Azië te gaan verkopen en jij ontdekt het dan ook door te stellen dat Fiat altijd 100% Italiaans is. Dat er daar een FIAT Viaggio verkocht wordt toont ook aan dat men de Italiaanse identiteit daar aanhoudt. Maar het tegenovergestelde staat wel in het artikel!

    Is er een transcriptie van die toespraak gepubliceerd of zo? Dan kunnen we tenminste zelf een begrip vormen van wat er nu eigenlijk gezegd is.

    Beantwoorden
  • 7 november 2013 om 14:07
    Permalink

    Als Fiat deze koers niet had gevolgd, dan was het afwachten hoe lang het infuus voor Fiat en met name Alfa/Lancia nog open had gestaan. Zoals Lancia4Ever al aangeeft, de hele beursgang en alles wat er mee samenhangt, is puur het uitwerken van investeringsmodel wat onder de Exor-paraplu geregisseerd wordt, en heeft geen enkele negatieve invloed op de Italiaanse FIAT/ALFA identiteit. Het is noodzakelijk (ver)grensoverschrijdend te denken en te werken, dan alleen kan Elkann en zijn volgelingen, de FIAT-Identiteit juist nationaal(Italie) en Europees overeind proberen te houden en hopelijk versterken. Wees blij dat Marchionne, Alfa niet verkocht heeft aan de VAG, dan maar even geen nieuwe modellen. Lancia blijft gissen, Chrysler modellen aan het programma toevoegen doet de Lancia-identiteit sterk wankelen. De historische naam Flavia op een foute cabrio plakken is al helemaal een doodzonde.

    Beantwoorden
  • 7 november 2013 om 14:49
    Permalink

    @dmantione

    Sorry, maar je leest niet goed.

    Er staat ‘de FiatChrysler groep van de toekomst’. Daar is weinig aan dat niet duidelijk is. De titel is wat kort door de bocht, maar zoiets gebeurt al zolang er media bestaat.

    Beantwoorden
  • 7 november 2013 om 15:01
    Permalink

    FIAT staat er niet voor niets met hoofdletters, heeft niks met automerk te maken. 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.