Europese verkoopdaling in 2011 meest voelbaar voor Fiat Group Automobiles
Vandaag presenteerde de Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA) de cijfers van 2011 en de laatste maand van vorig jaar. Het is geen verrassing maar aan de onderkant van de lijst vinden we Fiat Group Automobiles. De twee voornaamste redenen hiervoor, zijn het type aanbod van de bouwer uit Turijn en de enorme terugval op de Italiaanse markt. In het kielzog van de Italianen zitten nu de Franse autobouwers en dan vooral de PSA-groep. Toch zijn er ondanks alles ook wel op zichzelf staande positieve cijfers te melden uit Lingotto, maar laten we bij het begin beginnen;
De Europese markt is inclusief de vrijhandelszone IJsland, Noorwegen en Zwisterland, met -1,7% geslonken in 2011, wat een negatiever cijfer is dan wat in 2010 was voorspeld (13,1 miljoen auto’s). Een extra domper was de twaalfde maand, toen er een daling plaats vond van maar liefst -6,4% ten opzichte van december 2010. Voor FGA stond de ‘feestmaand’ in Europa gelijk aan een daling van -15,6% en ging het totale marktaandeel terug van 6,9% naar 6,2%. Over het hele jaar zag Fiat een terugval van -12% en ging het marktaandeel van 7,8% naar 7%. PSA had bijna net zo veel last van de krimpende Europese automarkt met een -9%. Renault, Toyota, Ford en GM noteerden respectievelijk een -8,5%, -6,5%, -3,2% en -2%. Kleine Japans merken zoals Suzuki, Honda en Mazda noteerden ook een stevige teruggang op ons continent met een daling van -10% tot zelfs -25%. Alleen Nissan groeide als partner van Renault goed met +13,5%. De groepen die nog redelijk groeiden noteerden cijfers die varieerden van +7,5% (VAG, BMW) tot +10,5% (Hyundai, Kia).
Het automerk Fiat noteert in Europa een terugval van -17,3% wat gelijk staat aan een verkoop van 682.000 auto’s. De Panda en de 500 blijven de populairste auto’s met een marktaandeel van respectievelijk 15,7% en 12,9% in het A-segment. De Punto staat ook in de top tien van het B-segment met 6,4%. In ons land en Duitsland scoorde Fiat behoorlijk met zelfs groei als resultaat. Het kleine Alfa Romeo scoorde behoorlijk goed en noteerde over 2011 een +18,7% dankzij Giulietta en MiTo (totaal aandeel is met 130.500 verkochte eenheden gestegen van 0,8% naar 1%). Het getransformeerd en sterk uitgebreide Lancia scoort op veel markten behoorlijk goed en groeit vooral in Frankrijk met indrukwekkende cijfers (+115%). Het premium merk uit Turijn heeft een marktaandeel dat al met al gelijk bleef aan 2010 met 0,8% (103.000 eenheden). Jeep groeide stevig met +61,8% (23.745 eenheden). Ook de exclusieve merken van FGA scoorden goed. Ferrari en Maserati hadden een goed jaar; Ferrari verkocht bijna 3100 auto’s op ons continent en Maserati zo’n 1600, waarvan de meerderheid in Italië een klant vond.