Exit Fiat Multipla

De Multipla-koek is op. De auto staat sinds vandaag ook niet meer in de Italiaanse bestellijsten. Onlangs stopte ook de productie van de Seicento/600 en daarmee zijn er weer twee telgen uit het vorige leven van Fiat (jaren ’90) uit het gamma verdwenen. Overigens is de Seicento/600 nog wél te bestellen voorlopig. Binnen nu en eind volgend jaar gaat ook de stekker uit modellen als de Idea (niet in Brazilië) en Croma en zal Fiat daarvoor in de plaats nieuwe ‘Family Feeling’ modellen lanceren.

Italiaans autodesign was sinds de komst van de Multipla in 1997 niet langer enkel synoniem voor harmonie en elegantie in lijnvoering. Progetto 186 deed iedereen al met de ogen knipperen als concept in 1996 en werd als productieversie een jaar later gepresenteerd in Parijs. Vanaf januari 1998 stond de unieke familieauto van Fiat te koop bij de dealer. Commercieel deed de Multipla het niet erg slecht, maar een hoogvlieger was het al evenmin. Uniek was niet alleen de omstreden vormgeving maar ook het feit dat de vier meter lange (eventueel zes zits) middensegment MPV zo veel ruimte bood dat twee volwassen personen tussen de stoelen door ongeveer rechtop de tango kunnen dansen… Kortom een balzaal. Voor elke bezitter het beste argument als antwoord op de vraag; ‘Waarom heb je in hemelsnaam..’

Maar Fiat probeerde met een bijna-faillissement commerciëler te denken vanaf 2004 en dus lanceerde het in dat jaar op de autosalon van Genève de nieuwe serie. De Multipla was vanaf dat moment ruim en niet lelijk. Van de eerste serie werden er 122.129 gebouwd.

10 gedachten over “Exit Fiat Multipla

  • 28 oktober 2010 om 18:21
    Permalink

    Als ik iemand ontmoet, en uit het gesprek blijkt dat hij een Multipla heeft, is mijn eerstvolgende vraag altijd: “De lelijke of de hele lelijke?” 🙂

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2010 om 19:52
    Permalink

    unieke en fantastische auto… heb er zelf een op grijs kenteken. Ruim als hij ruim moet zijn, kort als je moet inparkeren, snel en een beregoede wegligging omdat de stugge onderstel is berekend op 6 personen. Zuinig, ik rij 1000 km op 60 liter tank. Robuust. enige nadeel, dashboard is van matige kwaliteit. Heb nu 3600000 km op de teller, hoeft nog lang niet weg maar als hij gaat koop ik er weer een…

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2010 om 23:28
    Permalink

    Heb altijd gezegd: als we ooit zo’n MPV nodig hebben wordt het een Multipla (van de 1e generatie). De dolfijnensnuit is mooi van lelijkheid.

    Beantwoorden
  • 30 oktober 2010 om 17:10
    Permalink

    Jammer dat deze unieke wagen niet meer wordt gemaakt .(behalve dan in China). Een geweldig concept!
    Rij sinds 2003 in een Multipla (grijs kenteken)tot volle
    tevredenheid en heb het voornemen nog heel wat kilometers
    in een Multipla te gaan afleggen. Vooral de ruimte binnen in
    is uniek en bij geen enkel ander merk te vinden.
    Wat lelijkheid betreft: je kunt de auto zoals hier boven afgebeeld toch zeker niet als lelijk kwalificeren.
    Dan rijden er wel andere gedrochten rond.
    Fiat mag trots zijn dat ze deze auto hebben gemaakt.
    De talloze prijzen die de Multipla heeft gewonnen getuigen
    van waardering die helaas niet alom aanwezig was.

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2010 om 21:37
    Permalink

    Toen ik het concept van de Mul zag wist ik 1 ding zeker. dat is een auto die ik wil hebben.
    De multipla hoorde overigens thuis in het rijtje met nichemodellen zoals de Barchetta en de Coupe. (officieel was het ook Coupe fiat en Multipla Fiat) Een grote oplage was dus ook nooit echt de bedoeling, maar zou natuurlijk we leuk geweest zijn. De auto was behalve bij grote gezinnen ook populair onder bij architecten en anderen die met vormgeving bezig zijn.
    Wie zich niet laat verblinden door de afwijkende vormgeving ziet dat de Multipla hele mooie getroffen lijnen kent. Maar alleen voor de echte fijnproever.

    Het zal duidelijk zijn dat ik een fan ben (iedereen hier in huis trouwens) en er 1 heb en die gaat nog lang niet weg. Behalve mooi is de auto ook nog zeer betrouwbaar.

    oh ja… toen het een normale auto werd om te zien zakte de verkopen in.

    Beantwoorden
  • 28 november 2015 om 10:04
    Permalink

    Alleen jammer dat het kunststof aan de binnenkant naa verloop van tijd gaat plakken maar onze volgende tweede Fiat is weer een Pla en de orginele koelbox gaat mee.

    Beantwoorden
  • 5 mei 2016 om 06:55
    Permalink

    Ik ben de trotse bezitter van een FIAT Multipla uit 1999. Ze is geweldig!! Nu zoek ik voor haar een originele, goed werkende koelbox. Wie helpt me (voor haar) op weg?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.