Nieuwe sportwagen van Abarth krijgt verrassend platform

Geen Lotus techniek en ook geen onderstel van een KTM X-Bow.

Dat de compacte tweezitter van Abarth er tegen 2012/13 komt is inmiddels officieel, maar wat er nou precies voor een bodemplaat aan ten grondslag zal liggen is voorlopig nog een van de best bewaarde geheimen van Lingotto. Dallara zou wel betrokken zijn volgens weer een ander bericht. Autocar meldt vandaag dat het in ieder geval een verrassende basis zal krijgen. Dit is des te meer een interessant gegeven omdat de achterwielaangedreven Abarth onderhuids veel overeenkomsten zal vertonen met de nieuwe Alfa Romeo Spider met stilistische kenmerken van de Pininfarina concept Duettottanta.

Een 1.4 MultiAir als centrale middenmotor, TCT, weinig kilo’s, dat zijn ongeveer de basisingrediënten van dit toekomstige sportieve typisch Italiaanse model. De Abarth moet al voor een bedrag onder de 30.000 euro straks verkrijgbaar zijn… Maar het platform? Daar hangt dus voorlopig nog een groot doek over. Ooit was er ook een gerucht dat er samenspraak zou zijn met de makers van de MX5. We zullen zien.

8 gedachten over “Nieuwe sportwagen van Abarth krijgt verrassend platform

  • 28 oktober 2010 om 17:34
    Permalink

    TCT en middenmotor? dacht dat TCT alleen op voorwielaandrijvers
    gezet werd.
    En een middenmotor met voorwielaandrijving maken is niet echt zinnig.
    Hoop echt dat het niet een soort Renault Wind word, een flutautotje die de suggestie wekt dat er een middenmotor inzit.
    Hoopt wel op een revival van de X 1/9 dat is een pracht auto.

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2010 om 17:50
    Permalink

    @saya
    middenmotor vlak achter de voorwielen natuurlijk…

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2010 om 18:12
    Permalink

    Snap niet zo goed, waarom ze bij FGA, abarth als het sportieve merk willen neerzetten.

    Waarom een super sportieve essesse abarth en een wat laffe qv alfa,

    Zal wel met de aantallen te maken hebben, maar zoveel abarths worden er volgens mij ook weer niet genoteerd.

    Bovenstaande auto moet gewoon een alfa zijn, blijft in mijn ogen anders gewoon een fiat.

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2010 om 20:05
    Permalink

    @ Len Lanson
    Dat is alvast voor straks wanneer Alfa aan VW verkocht word dan hebben ze bij Fiat toch nog iets sportiefs te koop. 🙂
    *spaart lekker door voor de nieuwe Alfa Spider.

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2010 om 20:45
    Permalink

    Abarth,

    Moet het rally merk worden binnen de Fiat groep en Alfa Romeo moet daar eigenlijk boven zitten dat komt goed denk ik met de komst van de GTA modellen bij Alfa Romeo en meer modellen.

    Ik ben benieuwd als dit een middenmotor is wat voor Alfa gaan we dan krijgen want een Spider heeft de motor voorin en achterwiel aandrijving!

    Of krijgen we een nieuwe Tipo 33 een soort Alfa Diva zeg maar ook leuk of een soort kleine Montreal allemaal middenmotor.

    Ik ben heel benieuwd ik hoop op MX5 achtige techniek en dan een prachtige Alfa Spider Pininfarina koets.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2010 om 21:10
    Permalink

    Ford heeft het belang in Mazda afgebouwd. Mazda heeft een partner nodig om te kunnen overleven, zeker ook qua motorentechniek. Dat zou dus Fiat kunnen zijn, waarbij er gebruikt gemaakt gaat worden van het MX5 platform.

    Beantwoorden
  • 29 oktober 2010 om 10:35
    Permalink

    Alleen zie ik geen gta modellen, alleen een qv badge op de meest vermogende uitvoeringen.

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2010 om 23:54
    Permalink

    Leuk dat niemand de fout had gezien in mijn verhaal de Montreal is natuurlijk geen midden motor nouja het prototype natuurlijk wel van Bertone voor de wereld tentoonstelling in Montreal. Maar daarna met het blok gewoon voor in.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.