FCA maakt Italiaanse investeringen stilaan concreet

De investeringen van FCA tot 2021 komen zoals bekend op 5 miljard euro en betreft 13 nieuwe modellen, inclusief updates. Gisteren mocht Pietro Gorlier de plannen aan overheid en bonden nader bekendmaken. De ruwe schets van dit plan presenteerde Sergio Marchionne al in juni in de nadagen van zijn leven. Inmiddels is er veel gespeculeerd over wat er precies zal plaatsvinden. Rode draad blijkt de omslag naar steeds meer elektrische voertuigen, wat in heel autoland steeds belangrijker lijkt te worden. In plaats van massaontslagen zoals bij GM, mikt het nieuwe management van FCA, geheel in de stijl van de overleden CEO in donkere trui, op een volledige bezetting van de Italiaanse fabrieken.

Mirafiori mag de bakermat van de elektrische kleine auto worden. BEV noemt FCA dit nieuw platform, dat tevens beschikbaar gesteld zal worden voor andere toekomstige modellen van FCA (Ypsilon?). Fiat’s succesvolle 500 krijgt via deze fabriek en techniek, een vervolg met een belangrijke taak voor de Europese markt. Daarbij wordt ook een nieuwe modelvariant geïntroduceerd in de vorm van de ‘Giardiniera’. Deze investering moet het stevige marktaandeel van de 500 in het Europese A-segment helpen behouden en zelfs uitbreiden. Gorlier noemt de terugkeer van de 500 naar Italiaanse bodem in dat kader zelfs een historisch moment. Een nieuwe revolutie voor autorijdend Italië. Hij benadrukte dat deze nieuwe generatie 500 een luxeproduct is net als de andere modellen uit Turijn. We helpen de leiders van FCA hopen dat Fiat hierdoor weer een veel grotere speler op de lokale markt mag worden en in het verlengde daarvan ook op de Europese. Overigens komt deze nieuwe 500 ook als milde hybride op de markt (vanuit Tychy), evenals de in Pomigliano geproduceerde Panda. Gedurende de eerste helft van 2020 moet het zover zijn.

FCA zet voorlopig niet in op het hoogste segment. Aanvankelijk stond Alfa Romeo’s nieuwe ‘E-SUV’ hoog op het lijstje, maar Mirafiori moet het op dat gebied voorlopig met de Levante doen. Gelukkig wordt van dit laatst genoemde model wel binnenkort een hybride versie geïntroduceerd, wat ook geldt voor de in Grugliasco gefabriceerde Ghibli en Quattroporte. Alfa’s grootste modellen worden de Giulia en Stelvio LWB met verlengd platform voor de Chinese markt. Dit zal echter pas na 2020 zijn. De Alfa’s uiit Cassino worden ook binnen afzienbare tijd als hybrides geleverd. Pas na 2020 kan er in Cassino ook worden begonnen aan een compactere Maserati SUV op basis van de Stelvio. Dat laatste is overigens in strijd met Manley’s recente verklaring dat er met Maserati de laatste jaren te veel op de massaproductie is gemikt.

Alfa’s grootste nieuws is na een paar jaar van intercontinentale focus, juist gericht op de Europese markt. Een compacte SUV (Rombo?) uit Pomigliano d’Arco moet het merk uit Milaan aan een verdubbeling van de jaarlijkse verkoop helpen. Dit model zal primair in Italië populair moeten worden vanaf eind 2020 wordt gebaseerd op het platform waar nu al de Jeep Compass (en eigenlijk ook de Renegade Fiat Toro, 500L, Tipo en 500X worden gerealiseerd). Goed nieuws voor de fabriek nabij Napels, waar de Panda ook nog voorlopig van de band blijft rollen, tevens als milde hybride. Een veel goedkopere opvolger komt in een later stadium pas, mogelijk wel gewoon uit Polen.

Melfi kan rekenen op voldoende input dankzij de toevoeging van de Jeep Compass, aangezien deze goed aanslaat in Europa. Ook de productie van van hybride varianten zal bedragen aan een productietoename in de fabriek in het zuidelijke Basilicata.

Modena zal zich blijven toespitsen op exclusieve sportwagens. De langlopende GranTurismo en GranCabrio krijgen nog een paar jaar extra, totdat de nieuwe sportwagens van Maserati (Alfieri) en Alfa Romeo (8C) het levenslicht zullen zien. Het betreft zowel hybride als volledig elektrische versies. Vanaf 2021 kan de oude Maserati-fabriek hieraan beginnen. De 4C wordt een mooie ‘collectors item’ voor Alfisti, want deze krijgt vanaf eind dit jaar geen vervolg meer.

Er is ook goed nieuws voor de grote motorenfabriek in Termoli. De oude ‘Fire’ fabriek zal namelijk de in Brazilië ontwikkelde 1.3 en 1.0 Firefly motoren gaan produceren als hybride versie. Intussen zal de productie van dieselmotoren pas na 2022 volledig stoppen, aldus Gorlier.

Al deze investeringen zullen voor een revitalisering van FCA’s Italiaanse fabrieken moeten zorgen. Opmerkelijk is dit keer ook de focus op de lokale en Europese markt. ‘Piano Italia’ (plan Italië) zoals dit plan dat gisteren in Turijn gepresenteerd werd wordt genoemd, moet voorkomen dat ‘Italia’ niet ’troppo piano’ (veel te langzaam) blijft gaan. FCA draagt hiermee dus bij aan een levensreddende operatie op het economisch erg kwakkelende schiereiland. Overigens heeft Gorlier ook verklaard dat FCA’s dochteronderneming voor productieapparaten Comau, niet zal worden verkocht. Na de verkoop van Magneti Marelli wordt hier namelijk weer veel over gesproken, evenals een aantal jaren geleden.

21 gedachten over “FCA maakt Italiaanse investeringen stilaan concreet

  • 30 november 2018 om 18:06
    Permalink

    mikt het nieuwe management van FCA, geheel in de stijl van de overleden CEO in donkere trui, op een volledige bezetting van de Italiaanse fabrieken :

    Dit stukje klopt toch niet helemaal. Heel erg dat Sergio is gestorven,veel te vroeg.
    Maar feit is wel dat hij het in Italië heeft laten verloederen waardoor nu vele FCA fabrieken in Italië stil staan of bijna stilstaan . Zelfde verhaal met elektrische auto’s, Sergio zag er geen toekomst in. Dat was zélfs hier in dit forum vaak te lezen.
    Nu moet zijn opvolger de grote ontwikkelingsachterstand weer gaan inhalen !
    Sergio zag geen brood meer in kleine auto’s, ik denk dat in de toekomst meer kleine en vooral betaalbare auto’s weer uit de Italiaanse fabrieken zullen rollen.
    Zeker als men weer spreekt over grote aantalen te verkopen auto’s.
    Met de Guilia en Stelvio en Fiat 500 gaat dat echt niet meer lukken.
    Een eigenaar van een Stelvio zou misschien graag een kleinere auto van het zelfe merk voor zijn vrouw willen kopen ,maar dan heb je heel weinig keus bij FCA.
    Andere merken doen het ook en er zal genoeg op zijn te verdienen anders zag je
    bijvoorbeeld geen Polo of Clio meer op de weg.
    Nogmaals heel erg dat Sergio er niet meer is,maar zijn modellen politiek heb ik nooit begrepen .

    Beantwoorden
  • 30 november 2018 om 18:53
    Permalink

    De Amerikaanse aandeelhouders hebben lak aan Italiaanse auto industrie

    Beantwoorden
  • 30 november 2018 om 19:03
    Permalink

    Op zich was het geen probleem dat Marchionne niet in elektrische auto’s geloofde. Daar werd (en wordt) verschillend over gedacht. Marchionne zette in op de doorontwikkeling van de verbrandingsmotor en daar had/heeft Fiat heel wat kunde voor in huis. Multi-air, Twinair, 1.3 Multijet zijn concrete dingen die daar uit voortgekomen zijn en er lag meer in het verschiet, zoals een motor die geheel ontworpen was om op aardgas te rijden (dus geen benzine meer zou lusten).

    Er zijn daar twee grote problemen mee. De eerste is dat Marchionne ongelijk heeft gekregen en we inmiddels weten dat elektrificatie concurrerend genoeg is (desnoods met fiscale maatregelen, maar die zijn/komen er) en elektrificatie dus nodig is voor een autoproducent om mee te doen in het volgende decennium. Het tweede is, dat Marchionne zijn lijn niet heeft doorgezet (net als dat hij geen modellen introduceerde). We hebben werkelijk 5 jaar lang niets op aandrijfgebied zien gebeuren. Stilstand is achteruitgang en dus loopt de firma inmiddels behoorlijk achter op het gebied van de aandrijving.

    Beantwoorden
  • 30 november 2018 om 20:32
    Permalink

    Fijn dat er weer in Alfa en Fiat wordt geïnvesteerd. Jammer dat dat niet is in opvolgers Punto/Mito/Tipo/Giulietta.
    Ik begrijp niet dat FCA wel nieuwe motoren heeft maar die niet of heel traag introduceert. Waarom niet firefly in alle modellen leveren, incl Tipo en Ypsilon? De Tipo mag nu de concurrentie aangaan met benzinemotoren die 20 jaar oud zijn. Rare jongens, die FCA-ers.

    Beantwoorden
  • 30 november 2018 om 22:53
    Permalink

    Maar liefst 5 miljard tot 2021! Krijgen de bestaande modellen vast allemaal nieuwe wieldoppen.

    Beantwoorden
  • 1 december 2018 om 01:05
    Permalink

    Het is natuurlijk onzin om een compacte Maserati SUV een massaproduct te noemen. Hoezo? Wat heeft dat met elkaar te maken? Je kan in compact heel veel prestige bouwen en dat is waar het Manley met Maserati om gaat.

    Een perfect plan van FCA, ben er bij mee en het bewijst het gelijk aan alle kanten. Eerst Noord Amerika (Jeep / Ram) en Zuid Amerika (Jeep / Fiat) met degelijke investeringen goed op de kaart zetten en nu is Europe aan de beurt.

    Beantwoorden
  • 1 december 2018 om 01:42
    Permalink

    Overigens, het is niet zo dat de Fiat 500 BEV een ‘gewone’ 500 met batterijen en elektrischte motoren wordt. Die zouden ze net zo goed in Polen kunnen bouwen. Het wordt een E variant in de steeds groter wordende 500 serie (zoals ook de X en de L)

    Beantwoorden
  • 1 december 2018 om 13:10
    Permalink

    5 miljard is een druppel op de gloeiende plaat voor een compleet autoconcern.
    Audi investeerd in zijn eigen modellen al 40 miljard.

    Kortom FCA is ten dode opgeschreven, zal nooit meer kunnen concureren met de grote Duitse merken.
    De Japanse merken pakken ook nog steeds veel marktaandeel, en de Koreaanse merken worden ook steeds sterker.
    Franse merken blijven ook marktaandeel vasthouden ten koste van oa Fiat.
    Kijk alleen maar naar de verkopen van de Renault Captur tov de Fiat 500x.

    Binnen nu en 5 jaar splitst FCA zijn verliesgevende activiteiten af, Fiat en Lancia gaan naar Renault. Alfa Romeo en Maserati worden “zelfstandig” en zullen dan waarschijnlijk speelbal gaan worden van wat investeringsbedrijven of Chinese autoproducenten.

    Marchionne had Alfa Romeo dus toch gewoon moeten verkopen aan Volkswagen 6 jaar geleden, want dat had ze meer geld opgeleverd dan de huidige situatie. 🙂
    Inmiddels heeft VW geen interesse meer, en hebben ze nu Cupra gelanceerd als sportiever alternatief voor Seat (en Alfa Romeo).

    Beantwoorden
  • 1 december 2018 om 13:29
    Permalink

    Ik dacht dat Agnelli 50 % in handen had. Ik zie er weinig van terug.

    Beantwoorden
  • 1 december 2018 om 15:42
    Permalink

    @Specht

    Het blijft jammer dat sommigen hier zo slecht geïnformeerd zijn. Die 5 miljard is alleen voor de (productie in een paar) Italiaanse fabrieken,

    Beantwoorden
  • 1 december 2018 om 15:45
    Permalink

    @specht serieus ????
    Snap je er dan echt helemaal niks van?
    Fca is meer dan italie en wereldwijd wordt eroveral in fabrieken geïnvesteerd.
    Bijv in brazilie Argentinië mexico amerika enz .
    En italie krijgt nu miljarden ja .
    Nogmaals verdiep je eens in fca wereldwijd.
    Fca is een wereldbedrijf niet alleen europees.

    Beantwoorden
  • 1 december 2018 om 16:25
    Permalink

    Indrukwekkend dat sommigen toch weer verleid worden om recht te praten wat krom is, terwijl dat niet langer de lijn van de firma is. Om het even te zeggen waar het op staat: FCA heeft het overal verkloot behalve in de V.S. en zelfs in de V.S. enkel Jeep en RAM. Met Chrysler, Dodge, Fiat, Alfa Romeo en Maserati wordt ook in de V.S. geen geld verdiend.

    Dat gezegd denk ik dat 5 miljard wel een stuk meer is dan een druppel op een gloeiende plaat, maar niet tot een ommekeer zal leiden, om twee redenen: Fiat werkt enerzijds vanuit een achterstand, en anderszijds investeren ze minder dan de directe Duitse en Franse concurrentie.

    Beantwoorden
  • 1 december 2018 om 16:34
    Permalink

    Diantione.
    Weet niet of het op mij slaat .maar jij weet er echt niks van he?
    Fca verkoopt meer autos dan ooit .
    Er wordt meer geld verdient dan ooit sxhuld is weg een miljardenschuld.
    Fca was een dood vogeltje en nu fladdderd hij weer rond.
    En dan krijgt italie eindelijk geld en dan loop je nog te zeiken.
    Het is echt niet te geloven
    Ga dan lekker in seat rijden of zo en klaag hier niet.

    Beantwoorden
  • 1 december 2018 om 17:40
    Permalink

    Ja Hoekree, het lijkt er inderdaad verdacht veel op dat dmantione er soms helemaal niks van weet, zoals je het uitdrukt.

    Het is natuurlijk helemaal prima dat men hier allerlei meningen verkondigd maar wat concrete feiten zou volgens mij fijn zijn.

    Beantwoorden
  • 1 december 2018 om 22:02
    Permalink

    Ik word erg moe als iemand het niet eens is, dat er dan direct weer op de man gespeeld wordt. Als je van mening bent dat ik het verkeerd zie, dan zie ik graag een onderbouwing. Maar ik merk vaak dat ik en Mareblu hier lange stukken met opbouwende verhalen en bronvermeldingen tikken, die vervolgens met een eenvoudige aanval op de man beantwoord worden. Als je beweert dat je er verstand van hebt, dan mag je dat laten blijken ook en niet enkel de ander alle werk laten doen.

    Om elk misverstand uit de weg te ruimen: Ik ben positief en vrolijk over deze aankondiging. Wat ik niet doe, is dit onmiddelijk aangrijpen om hosanna te roepen. Zoals ik schreef, het is positief, maar de geloofwaardigheid is voorlopig nog niet terug, er is de afgelopen jaren teveel aangekondigd wat niet waargemaakt is. Laat ze de daden nu echt maar eens bij de woorden voegen.

    Goed er is een verzoek om feitelijke discussie. Geen probleem, ben ik helemaal voor, laten we maar eens een analyse maken van wat aangekondigd is. We lopen de verschillende segmenten maar eens even langs.

    Het A-segment lijkt met deze aankondiging redelijk gedekt. Hoewel niet expliciet aangekondigd, ga ik er vanuit dat de berichten dat de Panda in Pomigliano blijft ook inhouden dat er daar een nieuwe Panda komt. Tel daar bij op de 500 en de nieuwe elektrische 500 en de conclusie luidt dat in het A-segment een sterk aanbod blijft. Fiat is in het A-segment wellicht zelfs pionier op elektrisch gebied en kan hier een nieuwe markt aanboren.

    Gaan we een maatje groter, dan komen we bij de grens van A- en B-segment waar de Ypsilon zit. En de Ypsilon verkoopt nog altijd serieuze aantallen. Deze omzet is om bekende redenen in gevaar: Er is geen opvolger van de Ypsilon en die is ook niet aangekondigd. De verkopen van de Ypsilon zullen verder dalen en de klanten voor een groot deel naar de Franse of Duitse concurrentie overstappen, want Fiat heeft geen aanbod.

    In het B-segment is er nog altijd niet een gat, maar een krater. Nog altijd is er geen produkt aangekondigd voor het grootste marktsegment van Europa. Dit betekent dat Fiat hier flinke omzet mist, waar de concurrentie die wel heeft.

    C-segment. Niets aangekondigd over de Tipo. Ik denk dat we evenwel kunnen hopen dat nu in Termoli meer Firefly’s geproduceerd gaan worden, de Firefly in meer modellen beschikbaar komt, waaronder hopelijk dan eindelijk ook de Tipo, waardoor hij concurrender wordt. Ook de 500X en Renegade hebben het lastig op CO2-gebied, maar hebben wel al de Firefly en wellicht kan mild-hybride ze nog wat meer armslag geven. Er komt hier de Alfa C-SUV en aanverwante Jeep-versie nog bij. De opvolger van de Giulietta blijft een groot vraagstuk. Al bij al kunnen we dan zeggen dat het C-segment straks redelijk gedekt is. C-segment lijkt in orde.

    In het D-segment zitten de Giulia en Stelvio. Wellicht komt er een Maserati. In beginsel is er hier dus aanbod, maar, ik zie hier problemen: De Giulia en Stelvio halen niet de wenselijke aantallen en daarmee zit de met name Duitse concurrentie hier gebakken. Mild hybride is broodnodig, maar zet niet genoeg zoden aan de dijk in dit segment. Mild hybride is goedkoop, maar levert ook beperkte brandstofbesparing op. Juist in dit segment weegt fiscalisering zwaar en gaan volwaardig hybride in de zin van Prius, of volledig elektrische varianten een belangrijk deel van de markt uitmaken. Een kwestie die blijft spelen is het gebrek aan een Alfa-station. Stations zijn in dit segment gewoon een zeer belangrijk onderdeel van de markt en gebrek eraan blijft verkoopcijfers kosten. Conclusie: Er is aanbod, maar in dit segment zie ik onvoldoende dekking om een serieuze speler te kunnen zijn.

    In het E-segment, het segment voor de vermogende mensch, heeft Fiat met de huidige Maserati’s leuk aanbod. In segment is zeker markt voor luxe auto’s met extreme specificaties. Maar dit marktsegment bestaat uit meer dan dat en dat is waar zich de schoen wringt: Ook hier is behoefte aan allerhande luxe-wagens. Elektrificatie voor een rijke milionair wellicht minder belangrijk, maar de dienstauto van een minister moet dan weer het goede voorbeeld geven. Kortom, de ene luxe wagen in de andere niet en dat zal in het produktaanbod moeten blijken om echt een vuist te maken. Conclusie: Er is dekking, maar dekking van een deel van het E-segment.

    Dan enkele andere aspecten:

    Eletrificatie is in gang gezet met veel meer toewijding dan voorheen. Elektrische 500 positief, waarschijnlijk een vanaf de grond ontworpen elektrisch voertuig. Milde hybrides in aantocht. Er blijven vragen of mild hybride in de huidige markttendensen niet te weinig en te laat is, vol hybride zal zeker bij de wat zwaardere auto’s de norm worden.

    De overdreven nadruk op de SUV blijft een punt van zorg. Europa is geen SUV-land en zal dat ook niet worden, waar nodig worden ze weggefiscaliseerd.

    Onderscheidend Italiaanse vormgeving: Op een Alfa hoor je onmiddelijk verliefd te worden vanwege de vormgeving. De Stelvio doet dat niet en de Giulia eigenlijk ook niet. De 4C wel en ook de Giulietta blijft een mooie auto. Voor de ontwerpers is hier werk aan de winkel.

    Motoren: Er blijft hier werk aan de winkel. De Firefly is welkom en een verbetering t.o.v. de Fire, maar lijkt ook geen schokkende verbetering te zijn. Hij lijkt grootschaliger ingezet te worden, maar de aandrijvingspuzzel is geenzins opgelost.

    Diesel: Terecht dat de diesel in productie blijft. Enerzijds is er de milieukwestie die zegt dat we gisteren nog duurzaam moeten gaan rijden. Tegelijkertijd is het harde realiteit dat elektrisch niet overal toepasbaar is en de diesel het beste is wat we hebben in CO2-arm rijden. Iemand moet die dieselmotoren maken en als je expert in diesel bent… ben je misschien wel degene die daar het beste voor toegerust is.

    Beantwoorden
  • 2 december 2018 om 20:11
    Permalink

    Eens met het niet op de man spelen. We zijn allemaal liefhebber, sommige erg optimistisch, andere minder optimistisch.
    Lang hoorde ik tot de eerste groep maar nu niet meer. Er is grote achterstand en de B-klasse, ondanks SUVs en zo, is in Europa nog steeds veruit het grootst en FCA levert hier niks. Onbegrijpelijk. Waarom zou FCA in de A-klasse wel kunnen verdienen en in B-klasse niet?
    Kort samengevat: FCA Europa zit in een flink dal. Een aankondiging van investeringen is niet voldoende om weer vrolijk te worden. Als er straks goede mooie nieuwe auto’s worden geïntroduceerd, word ik wel weer vrolijk. Eerst zien!

    Beantwoorden
  • 5 december 2018 om 09:48
    Permalink

    Hoe zit het eigenlijk met de facelift van de Guilieta, die zou er toch ook nog komen?

    Beantwoorden
  • 12 december 2018 om 11:29
    Permalink

    Jammer dat de Rombo op een Fiat platform komt te staan. Ik had vertrouwen in de toekomst omdat Alfa Romeo in de hogere klasse zou opereren en niet de concurrentie zou aangaan met merken waarvan je het toch niet wint. Het is mij nu duidelijk dat Alfa Romeo nooit meer een begeerlijk merk wordt dat mensen overwegen wanneer zij wat te besteden hebben.

    Nu hebben we al een Fiat platform en een 1.3 in de Giulia.. Wat een bende daar!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.